Hva betyr p/p?

Aften,
Har et print som det ikke er noe nummer på, men er merket med p/p. Vet noen hva dette betyr?

Er også relativt ny her, så hei alle sammen…

Printers proof.
Slik jeg har forstått er det et lite opplag som printhouse får beholde.

PRINTER’S PROOF. A complimentary copy of the print given to the publisher. There can be from one to several of these proofs, depending on how many craftsmen (printers) were involved in the production of the print.

1 Like

Supert, da vet jeg det.
Takk for svar :slight_smile:

Er det forresten noe negativt med dette?

1 Like

I noen tilfeller kan det øke verdien av trykket.

1 Like

Hadde noen dolk tidligere som var PP fikk vell ca 500-1000 mer pr trykk den gangen. Virker som det har blitt mindre ettertraktet med tiden ettersom det ofte lages flere fargevarianter og det kan virke som det florere med AP og PP. (Spesielt på E-bay) Dette er bare min personlige observasjon og ikke noe jeg har mer sikre kilder på. :slight_smile:

1 Like

For meg er P/P alltid positivt, spesielt hvis verket er litt annerledes enn det vanlige opplaget!

Jeg vil si AP og PP er (litt) negativt; i hvert fall for meg. Det indikerer at det er en del print utenfor serien. Spørsmålet er alltid hvor mange. F.eks. har jeg hørt flere “i miljøet” si at det kan være så mange som 10-15 AP av flere Pushwagner-trykk. Egentlig skal det jo kun være 1-2. Dersom det stemmer, så er jo ikke trykkene så sjeldne som nummerserien indikerer - og det kan påvirke prisen negativt.

Nå tror jeg ikke dette er noe stort problem, fordi de fleste kunstnere er flinke til å ikke bli for griske med AP og PP - men man vet jo aldri… :slight_smile:

1 Like

Prøvetrykk betegnes med Prøvetrykk, eller Trial Proof eller Epreuve d’artiste eller Artist’s Proof. Kunstneren har rett til å trykke 10% av et opplag til eget bruk og salg. Disse nummereres vanligvis med romertall. Kilde

2 Likes

Ja, du har helt rett… Jeg hadde ikke gjort god nok research her. Kunstnere kan trykke opptil 10% i AP, det var nytt for meg.

Hva er dette som av og til følger med kjøp fra GP?
SNIK er merket P/P og er signert, Findac er kun merket P/P

Kun reklame og “teaser”, eller representerer det noe i verdi?

1 Like

Det står for printer proof og tilhører trykkerens eget opplag. Det er vanlig kostyme at trykkerens får beholde en liten andel som referanse og dekning for utført arbeid

2 Likes

Dette er nok noe annet azi.
Det er slike små mini-print som følger med fra GP og andre i tuben. På lik linje som klistremerker.

Jeg har en del av disse selv, men mine er nummerert.

Jeg la ikke merket til at dette var en gammel tråd og svarte utifra hovedinnlegget, likefullt så er dette printers proof opplag. Graffitiprints er produsent av disse bildene.