Hva faen er greia med

Nå ble jeg av en eller annen merkelig grunn veldig interessert i hvilken kunst du liker?

1 Like

Ja, det blir spennende å høre. Dette har vært etterlyst her inne flere ganger, hva symboliserer kunsten man liker, hva forteller den og hvordan tolker man det selv. Hva gjør kunsten jeg liker så bra? Mye mer interessant å høre om dette slik at man kan lære noe og kanskje få en øyneåpner den ene eller andre veien enn å si man ikke liker noe. Jeg er klar for å lære, så legg i gjerne i vei om hva som er bra @blanked

1 Like

Det blir bra med litt rettledning og fasit ja. Bare ikke overbevis nok av oss til at det blir en ny runkeklubb

Hehe, dette har blitt diskutert mye tidligere og jeg tror faktisk flere er enige med deg (selv om du setter det fryktelig på spissen for å provosere frem en reaksjon) :wink:

Jeg er enig i at mye av gatekunsten som lages i dag har lav kunstnerisk kvalitet, lite substans og best fungerer som “veggpynt”. Samtidig finnes det kunstnere i andre enden av skalaen som leverer høy kvalitet, og som man ser blir tatt inn i varmen hos samlere og auksjonshus. Det samme finner man vel innenfor alle kunstretninger.

Heldigvis er det et mangfold på forumet her hvor medlemmer samler på et bredt spekter av kunstnere og kunstretninger. Det jeg i allefall synes er positivt med billige trykk er at det for mange fungerer som en inngangsbillett til kunstverdenen. Det skaper en interesse og smaken utvikler seg derifra.

Personlig og mange av de jeg kjenner IRL fra forumet som har vært medlem over lengre tid har løpende utviklet seg selv og smaken sin og samler i dag på et bredt spekter av samtids- og gatekunst.

God jul :slight_smile:

9 Likes

Kan du nevne noen eksempler på hva om er god gatekunst? Gatekunst er nytt for meg. Dette er ikke for å provosere, det er nysgjerrighet.

@Dalai_Drama
Det er en subjektiv vurdering og opp til den enkelte som opplever kunsten til å mene noe om.

Det finnes ingen objektive evalueringskriterier for kunstnerisk verdi, selv om fagfolk som kjenner til teknikkene kan enkelt se om teknisk utførelse er god eller ei.

4 Likes

Enig med @Toris64 her.

Personlig kan eg trekke fram Laugh, som for meg er virkelig god gatekunst!

Det treffer på mange av kriteriene mine som budskap, humor, provoserende, bra gjenomføring, passer i en kontekst, utfordrer samfunnsnormer m.m.

6 Likes

Enig :slightly_smiling_face:

Er veldig godt eksempel samtidig som det raskt ble malt på gata og var dermed veldig tidsaktuelt :+1:t3:

1 Like

Den er jeg med på. Derfor er det interessant å høre hva andre karakteriserer som god gatekunst. Det siver igjennom at trådstarter ikke anerkjenner en del kunstnere som bra. Er det av samme grunn som man ser innenfor musikken? Nå musikk blir for populært så kan den gå fra å være “inn” til å være mainstream. Litt som Metallica når jeg tenker meg om.
De objektive kvalitetene er jeg overhode ikke kvalifisert til å vurdere. Jeg vet bare når jeg liker noe, så liker jeg det, og aller oftest kan jeg ikke formulere hvorfor.

1 Like

Minner meg om kommentarfeltet på tek eller ITavisen når Apple lanserer noe .
Misunnelsen lenge leve .

3 Likes

Må si meg enig med trådstarter, mye av det samme som går igjen her inne; MW, Sandra, Snik, Pøbel, AFK. Dette faller inn under kategorien ikea-“kunst” i mine øyne, jeg hadde ikke hengt dette på veggene om jeg hadde fått betalt for det. Jeg respekterer dog at andre kan like dette. Forøvrig har jeg ingen trang til å kommentere min forakt til slike bilder i innlegg der de legges ut, manes det til diskusjon derimot slik som her kan jeg gi min subjektive mening slik jeg nå akkurat har gjort.

God jul!

9 Likes

Forakt som i: Forakt eller ringeakt er en intens følelse av despekt og motvilje. Det ligner hat, men innebærer følelse av overlegenhet/nedlatenhet?

Det var ikke småtteri.

2 Likes

Mange av de nevnte artistene som jeg ser på posten her, de produsere ting som minner meg om grafisk design, enn kunst. Jeg lurer på hva de kaller seg «grafisk designer, kunstner eller hemmelig street artist»:partying_face::partying_face::partying_face:

God Jul🦚

Dette stiller jeg meg 100% bak. Jeg har blitt nyforelsket i kunst i år og har sikkert brukt 1-2 timer hver eneste dag de siste 10 månedene på å bla meg gjennom ulike sider og kontoer på IG etter noe jeg liker.
Gatekunst blar jeg forbi hver eneste gang. Det appellerer rett og slett ikke til meg!
Vanskelig å sette fingeren på akkurat hva som er “feil”, men jeg synes det ser litt “enkelt” ut.

3 Likes

Er det ikke litt snodig å henge ut kunstnere som har brukt munnbind i motivene sine i 2020? For handler ikke kunst mye om å ta for seg essensen av det som er viktig akkurat nå? Ref Laugh-bildet som blir nevnt lenger oppe her. Det har for de fleste en klar referanse. Det samme vil Lovers-bildet til Pøbel ha om tre, fem, ti eller 20 år. Å latterliggjøre kunstnere som foreviger samfunnet og verdenssituasjonen slik den er, blir for meg helt merkelig.

6 Likes

Hvem er du som kommer på besøk og går gjennom stuen med skitne sko? Smeller med dørene som en rebell i en karpe sang. Skal du invitere til dans, så får du pynte deg og fortelle hvilken melodi du liker, så kan vi ta det der fra.

Med den ungdommelige attityden der så tok det ikke lang tid før forumets greta thunberg skriker how dear you og svadagenerator kommer med sine kjedelige superlativer for å forsvare GK inc. Det som skjer her inne gjenspeiler ikke det som skjer på «gata» og er absolutt et bakeri med bakere som meler sin egen kake.

For de som kaller Chevrier for IKEA kunst – HOW DEAR YOU!

God hjul.

12 Likes
3 Likes

I diskusjonen om hva som er betydelig og viktig “gatekunst”, bør vi stille spørsmålet om dette populære AFK-verket egentlig skiller vesentlig fra en god, dagsaktuell karikaturtegning i en avis eller et blad? Det er vel nettopp det aktuelle ved motivet som berører oss i øyeblikket, når temaet er terror og den følgende rettsaken. Vil kunstverket stå like sterkt når den aktuelle saken har gått litt i glemmeboken for de fleste av oss? Som regel blir bildet også glemt. Dette er, som tidligere påpekt, et gjennomgående problem ved “gatekunst”. Et kunstverk som for eksempel To Bush from Push er i dag blant Pushwagners minst etterspurte bilder, nettopp fordi de fleste ikke er opptatt av en tidligere president og avdøde Osama bin Laden. Et eksempel på det motsatte er Picassos berømte maleri Guernica, som også opprinnelig var en reaksjon på en aktuell hendelse (bombeangrepet på en baskisk landsby i 1937), men som i ettertiden har blitt stående som et mer generelt bilde på alle krigers vold og brutalitet. Picasso-bildet gjengir ikke aktuelle personer eller tekst, som vi ellers måtte kjenne for å ha utbytte av kunstverket. Verket “Laugh” står i mye mindre grad på “egne bein” i forhold til publikum.

6 Likes

Gode poeng!

For meg er laugh slående enkelt:
Tenk om verden kunne vert så fin, og medmenneskelig at mennesker på tvers av religioner kan ha det godt sammen og le sammen.

Religion blir nok stående i lang tid fremover, uten at vi skal ta den diskusjonen, så er tanken og et motiv om medmenneskelighet alltid aktuelt for meg, i fortid, nå og framtid.

4 Likes

Jeg vet at Laugh-bildet er svært populært blant journalister og mediefolk, en yrkesgruppe som neppe glemmer denne hendelsen med det første.

3 Likes