Hva gir kunst verdi?

Jeg ser mye rar prising for relativt unge/ukjente kunstnere om dagen, og samtidig noen her inne som ikke setter noen spørsmålstegn ved prisingen. Så hva ser dere etter når dere skal vurdere om noe er riktig priset?

1 Like

Er mange spørsmåltegn med påfølgende utropstegn på mye av de ferske og ukjente. Er tydeligvis et sulten marked som synes det er OK å betale noe ekstra for en original i forhold til et innrammet trykk av noen mer kjente.

Er gøy å se at gamle medlemmer av Kunstveggen og andre som engasjerer seg i diverse prosjekt og utfordrer de tradisjonelle galleriene som har mistet litt av gløden. De utnytter de store endringer i markedet med eksponering av verkene sine via instagram hvor det har blitt enklere å fylle vakuumet med litt mindre kvalitetsverk til en rimeligere pris.

Mye er nok ikke en investering, men et kost marked som utforder ikea og andre dølle postere :slight_smile:

1 Like

Jeg vil påstå at ALLE som kjøper noe mener det de nettopp har kjøpt er for lavt priset. Enten vet de at det er for lavt, eller så håper de at det stiger i verdi.

Problemet blir det samme som når man spør folk på gaten om de er en bedre sjåfør enn gjennomsnittet, ALLE svarer «ja»…

Personlig bryr jeg meg veldig lite om pris, har kun et maksimum budsjett å forholde meg til. Så gjelder det å få tak i best mulig motiv, størst mulig verk på best mulig medium av den utvalgte kunstneren. Forventningen om hva jeg kan få for pengene kommer nesten utelukkende fra auksjonsresultater.

Går det på trynet av og til…? Å ja!! :grinning:

4 Likes