Hva ser du etter i kunst?

Potensielt vepsebol, men kaster denne ut her. Hvordan avgjør du om du liker et stykke kunst eller ikke? Er det viktig for deg hvor mye verket koster, hvor mye tid og arbeid som er lagt i verket, selve håndverket, originalitet og kreativitet, hvem andre som liker det, hvilken historie (utdannelse) kunstneren har, hva slags beskrivelse kunstverket kommer med, hva slags rykte kunstneren har? Hva ser du etter? Hvor ser du etter kunst? Hvem hører du på?

8 Likes

Der viktigste er at du liker det du kjøper

1 Like

Det store lidenskapen min… :slight_smile: Billetten min inn i denne kunstverdenen kom rundt 2013 da jeg fikk min første fulltidsjobb, med ønske om å plassere noe av sparepengene mine i noe annet enn aksjer og fond. Jeg skal ærlig innrømme at motivasjonen for kunstkjøp på den tiden var rett å slett det å få avkastning på investeringene.

Men som med mye annet i livet så forandrer smaken og holdningene seg med tiden. Jeg merker det har blitt slik i kunsten også. En takker selfølgelig ikke nei takk til noen kroner avkastning, men etter alle disse åra har gjort noe med meg. Når jeg kjøper kunst nå har jeg i grunn ikke som mål å selge igjen (veggplassen min utfordrer meg her). På en måte har det blitt sånn at kunsten min er kanskje en utgift, men ikke en kostnad, for det gir så mye tilbake. Følelser, samtaler, nettverk. Det er det jeg betaler for, og da selger jeg det heller ikke kynisk. Jeg har vel blitt eldre, for smaken har som sagt endra seg og ser i mye større grad etter kunstnerisk verdi/potensiale enn økonomisk verdi/potensiale, selv om de ofte går hånd i hånd.

Jeg er glad i å snakke om kunst og kunstnere og oppdage nytt som jeg ikke kjenner til, det hadde ikke kunne skjedd dersom alle samlere samla på de samme 5 kunstnerne. Opplevelsen av kunsten er subjektiv. Kjøper av den grunn hovedsaklig fra galleri også. Jeg vil at pengene skal gå til galleri og kunster. Galleriene plukker opp og framhever ny spennende kunst, det gjør ikke annenhåndsmarkedet.

25 Likes

Well said Adrian !

1 Like