Hva skal til for at du blir interessert i samtidskunst?

Innlegget ditt har ikke så mye med tråden å gjøre @Toris64, men det er hjertelig velkommen neste torsdag :slight_smile:

1 Like

Jeg prøver å komme, @Gard husk å ta ned eksisterende kunst i galleriet, i tilfelle det blir høyt under taket, hvor både øl og medlemer slenges frem og tilbake. I så fall blir resultatet av det også kunst, :face_with_hand_over_mouth: kanskje ny kategori, sanntidkunst.
Gleder meg og bra initiativ :+1::ok_hand::pray:

2 Likes

Hei Gard.

Skjønner jeg har mye å lære. Men det blir gøy.
Yves Scherer. Prøvde linken, men kunne ikke finne noe sted jeg kunne kjøpe. Så heller ikke noen priser.
Kunne du ha sendt meg noe?

Jeg er allerede veldig interessert i samtidskunst, så spørsmålet treffer ikke meg helt. Men kan jo dele noen erfaringer og refleksjoner

Min kunstinteresse tiltok gradvis etter jeg fylte 20, flyttet til Oslo og fikk tilgang til det brede tilbudet av gallerier her i byen. I starten gikk det i Whatson, Sinnsykshit, Hama Woods og mye av det som er gjengangere på forumet her.

Likevel fant jeg også fort interessen for samtidskunst. Jeg er en kunnskapsnerd og elsker å lese og lære nye ting. Det passer godt i møte med den omfattende samtidskunsten. For meg er det positivt at det er “mye å ta av”. Er stor fan av å gå på mange utstillinger og å se masse kunst. I starten husker jeg at jeg syntes det var kleint å gå på flere utstillinger samme sted uten å kjøpe noe - at galleristen skulle tro jeg bare var der for gratis drikke. Denne tanken har jeg lagt fra meg.

Jeg er også veldig fan av Erling Kagges råd om alltid å ha noe på veggen som man ikke forstår. For meg kan uforståeligheten være en faktor som gjør verket mer tiltrekkende.

Selv om jeg fortsatt har flest trykk, synes jeg at originaler/lerret har noe eget ved seg ettersom du vet kunstnerens egen hånd har skapt hele verket. Når trykkene begynner å koste kr 20 000 og oppover for en norsk gatekunstner, synes jeg noe begynner å skurre. Da sparer jeg heller dobbelt så lenge og kjøper en original av en mindre kjent samtidskunstner jeg har troen på.

Akkurat nå vurderer jeg å spare opp til et større kanvas fra Sebastian Helling, men etter akkurat å ha kjøpt leilighet, så gjør en presset likviditet til at spareperioden blir veldig lang. Men vil heller glede meg lenge til et slikt kjøp enn å kjøpe dyre trykk i store opplag.

5 Likes

Har etterhvert havnet i samme kategori. Blir nok smått med trykk, flere originaler og færre kjøp fremover.

Vi holder på å bygge nettsiden og forhåpentligvis får vi opp en nettbutikk innen utgangen av året, men se lenken under for detaljer. Om noen skulle være interessert er det bare å komme innom galleriet for å se, evt send meg en email, gard@golsa.no

Yves Scherer - Brangelina, 2019

1 Like

@Gard, er dette samtidskunst ?

1 Like

Dette utviklet seg til en veldig «trå varsomt» diskusjon, men jeg synes markedsføring av samtidskunst er totalt fraværende og gjør NULL inntrykk. Om det funker som det skal, at Norges største galleri med medlemsfordeler eier hele segmentet og Aftenposten/DN gjemmer denne kulturen bak betalingsartikler, så hversågod… Kos dere, for Urban Contemporary er betrakting mer spennende enn denne samtidskunsten som flyter litt rundt nå… Kjedelig. Gjesp…

2 Likes

Har inntrykk av at det alltid utvikler seg til en “trå varsomt” situasjon hver gang noen forsøker å få i gang en tråd som ikke dreier seg om gatekunst (tillater meg å bruke dette ordet). Hvorfor skjer dette? Virker som om det med en gang blir ganske steile fronter. Det er jo nettopp dette som er ønskelig å unngå. Denne tråden er et godt eksempel. @Gard prøver å lufte noen tanker og ønsker innspill. Er det allerede med formuleringen “Jeg ser at hovedinteressen her inne fortsatt er gatekunst…” at det går galt? Slik jeg forstår det har han tidligere hatt mye med sjangeren å gjøre, men senere åpnet galleri med fokus på annen type kunst. Er det problematisk for å få i gang en dialog?

@Gammel_Erik og @azidops har innledningsvis noen fornuftige tilbakemeldinger som jeg delvis kan si meg enig i at fortsatt er et problem. All type kunst har derimot i mine øyne blitt veldig mye mer tilgjengelig, også for mannen i gata. Dersom vi fortsatt kan kalle ham det når det handles print og sjablonkunst i skyhøy prisklasse. Henger vi litt fast i fortiden her? Mener også det er trist at vi ikke har større tro på hverandres intellekt og estetiske sans. Jeg nekter å tro at folk ikke er i stand til å identifisere god kunst innenfor flere sjangere og således lar seg avspise med et lerret med tagget dyremotiv eller print av typen “question everything but this statement”.

@Toris64 har i sin første post noen gode betraktninger og viktige poeng hva angår gatekunst og at dette også er en mer kompleks sjanger enn sjablonger o.l. Det er helt sikkert mye jeg har gått glipp av her, men jeg har ikke inntrykk av at mye av dette gjenspeiles på forumet. Del gjerne! Poenget med denne tråden kan ikke være å avgrense oss, men utvide perspektivet på alle fronter. Utover dette vil jeg si at kunst på museer og offentlig tilgjengelige private samlinger også er et lavterskeltilbud. Mener du at alle kunstnere bør legge all kunstnerisk integritet til side og spy ut det de vet selger frem til de kan selge kunsten de egentlig står inne for? Jeg bare spør.

Litt frem og tilbake mellom @Gard og @Toris64 etter dette. Begge på barrikadene. Så glir det plutselig ut med flisespikking på hva som kan defineres som samtidskunst, noe som sikkert kan omfatte det meste av nyere kunstretninger, men som ikke tradisjonelt har gjort det.

@Bambi generaliserer i siste innlegg over samtidskunsten og skriver at markedsføring er fraværende samt at gatekunsten er mye mer spennende. Velger å tro at dette var helt bevisst. Undertegnede og flere bør skjerpe seg hva angår å kjemme all gatekunst under en kam. Igjen vil jeg gjerne se mer enn det som normalt blir delt på dette forumet. Opplys meg!

Håper på noen betraktninger rundt denne posten. Alt er skrevet med gode intensjoner. Eller dere kan be meg tørke og brenne. :wink:

8 Likes

Har kanskje noe å gjøre med at man ønsker promotere samtidskunst ved å snakke ned gatekunst (ref uttalelser om at det er få gatekunstnere og at disse ikke vil gå inn i historien). Funker kanskje dårlig på et forum med overvekt interesse for nettopp gatekunst.

Et godt råd til galleriene - omfavn gatekunsten og dens følgere som en likemann, respekter den / dem, samtidig som dere framsnakker samtidskunst. Bruk referanser til gatekunst / urban kunst som vanlige folk i gata kan relatere seg til. Og så vil interessen for samtidskunsten komme naturlig.

Jeg er forøvrig stor fan av det arbeidet Gard gjør og synes han har mange skikkelig gode kunstråd (også om kunstkjøp). Vet han skal ha prosjekter med f.eks Audar Kantum framover som i alle fall jeg skal få med meg :slight_smile:

Jeg ser den @jbroks. Føler dog at det flyr litt kommentarer begge veier. Sjeldent at det spørres om hvorfor en person liker et verk, heller dette forstår jeg ikke, dermed dårlig. Alternativt, hver sin smak, deretter ingen samtale i det hele tatt. Når det gjelder samtidskunst tenker jeg at man må se forbi pretensiøst språk og heller fokusere på om kunstneren mestrer mediet eller om ideen bak er skikkelig bra. Tenker at alle er i stand til å ha en formening om dette. Det kan da ikke være hvordan et galleri formidler vedkommende som skal være avgjørende?

2 Likes

@jbroks det handler ikke om å snakke ned gatekunsten, men å tørre å snakke om begrepet kvalitet. Det finnes masse bra gatekunst, men det aller meste er ganske dårlig. Det samme gjelder for resten av kunstverden.

Lettsolgt er ikke det samme som at det er bra. “Girlfriend friendly” er ikke med å heve kvaliteten. Det at du skjønner den gjør det nødvendigvis ikke bra. Bra kunst skal være vanskelig, og det er der gatekunsten ofte tar snarveier. Sånne som meg blir kalt idioter når vi prøver å si at god kunst skal gjøre litt mer motstand.

Igjen dette handler ikke om gatekunst vs all annen kunst. Det er utrolig mye dårlig kunst der ute, så det burde handle om hvordan kan vi hjelpe hverandre til å oppdage kvalitet?

5 Likes

Kan jeg få si noe som sikkert både er upopulært og som garantert vil slå tilbake på meg selv om 4-5 år? Veldig mye samtidskunst suger balle. Faktisk ikke bare balle, men anus. Det er pretensiøse, innholdsløse, dumme idiot-opplegg som forsøker å være høyverdig kunst; men som i realiteten bare er Oscar (29) eller Maria (27) som går på kunstnerstipend og røyker og drikker vin og lager kunst. Sorry ass, men mye av det resonnerer null, er utilgjengelig, uforklarlig, overpriset og er utrolig pretensiøst. Viktigst av alt er at det er dumt og innholdsløst. Bøtte på gulvet. Mann i sjeselong. Garn fra taket. Askebeger med sand. Jeg blir ofte flau av å gå i mange gallerier, fordi jeg vet at galleristen ut i fra et økonomisk og etisk perspektiv må forsvare møkka på veggene når du snakker med ham. I min mening er spørsmålsstillingen litt “feil”, fordi den insinuerer at det er publikum det er noe i veien med, siden de ikke ikke skjønner storheten som tilfeldigvis henger på noen vegger i by X. Faktum er at det henger 99% dritt og 1% genialitet på veggene i enhver storby i hele verden. Mens gallerister gjerne vil selge tanken om at “alt” er verdt prislappen som står på veggen. Jeg er ikke veldig opptatt av ren samtidskunst, men jeg opptatt av de som var samtidskunstnere en gang - som Koons, Haring og Warhol. Jeg mener ikke å høres breial ut (lol, hvem lurer jeg - hele dette innlegget er breialt), men jeg tror at jeg ville klare å sette pris på “den neste Koons” dersom jeg plutselig så ham på et galleri i Oslo, München, New York eller Sao Paulo. Kvalitet snakker for seg selv. Stiller man ut Warhol for første gangen, så er man selvfølgelig avhengig av en viss interesse til å begynne med - men samtidig har vi fått ekstremt mange plattformer enn før, som gjør markedsføringen (discovery) av kunst mye lettere enn før. Tenk hva Warhol kunne ha gjort med Facebook, Instagram eller Snapchat. Når det er sagt, så syntes jeg mye av det dere driver med er veldig bra, Gard. Se f.eks. Yves Scherer. Jeg hadde ikke engang fått med meg deres utstilling, men 1 år etterpå researcher jeg lovende kunstere og finner ut at du/dere ligger minst 1,5 år foran meg i løypa i foran til å finne gode folk. Det syntes jeg var inspirerende og det innga respekt. Så mitt innlegg er ikke egentlig et angrip på gallerister, fordi de gjør alle så godt de kan med midlene (kunstnerne) de har tilgjengelig, men heller spørsmålsstillingen, fordi den legger opp til at mye (!) god kunst går uoppdaget, når Occam’s Razor istedenfor dikterer at det letteste svaret sannsynligvis er sant: og det er at det er mye ræva kunst der ute :slight_smile:

22 Likes

Årets kunstveggen-innlegg er herved servert!

2 Likes

Deilig å våkne til den. Ahhhh, da gjorde det ikke så mye at klokka ble stilt en time frem. Bare å få på kaffen så skal jeg lese den engang til

1 Like

Jeg tror ikke du står i fare for å bli upopulær med dette innlegget @Stormen. Heller motsatt. Du beveger deg på veldig trygg grunn. Jeg har ikke fått så mye ut av 90 % av kunsten jeg har sett på galleri, men velger å tro at noe av grunnen til dette er at jeg trenger å tilegne meg mer kunnskap. Jeg tror det er større sannsynlighet for at jeg ikke hadde klart å oppdage Koons, Warhol og Haring, og det fantes nok mange kunstnere fra samme tid som var bedre, men som aldri kommer til å bli oppdaget i nevneverdig grad. Stjernene på kunsthimmelen kan ofte takke nettverk for sin kultstatus. Det var dette nettverket det var viktig å kjenne for å oppdage dem. De to første har også tilført en del elementer til kunstverden som jeg misliker sterkt. Det lar jeg ligge her.

De fleste kunstnere lever ikke på kunstnerstipend, drikker vin og røyker. Derimot har de en vanlig jobb for å få det hele til å gå rundt og arbeider beinhardt for å produsere kunst de tror på. Få blir plukket opp av et galleri, men betyr det at det ikke er snakk om god kunst? Man kan oppdage mye god kunst på eksempelvis Instagram, og da tenker jeg på å oppdage og sette pris på kunsten, ikke om prisen på verkene vil stige om 5 - 10 år. Da kommer dette med nettverk inn igjen. Er det dette som er målestokken din på god kunst?

Tenker med gru på hva Warhol kunne gjort med ulike sosiale medier og hvor fort vi hadde slukt alt vi ble servert.

Alt i alt føler jeg at svarene dine blir litt enkle, og at dette ikke alltid er til det beste. :wink:

2 Likes

Ser jeg var litt slurvete i andre avsnitt. Mente om god kunst skal avhenger av om populariteten stiger innen 5 - 10 år?

Ble det en gjentagende hendelse dette med kunstkveld, eller ble det med den ene gangen?

Må få til flere i år :slight_smile:

1 Like

Kom gjerne med ønsker. Jeg møtes gjerne for å vise mitt galleri, eller introdusere til andre gallerier / museer. Hvis man er litt mer interessert kan jeg anbefale å bli medlem av Nasjonalmuseet 2020. I morgen skal vi besøke Møller samlingen, som jeg gleder meg stort til. Mer info her: Nasjonalmueet 2020

3 Likes