Jeg ser at hoved interessen her inne fortsatt er gatekunsten, men hva skal til for å øke interessen for samtidskunst?
Hadde en lengre samtale med noen BI studenter om dette i går, og vi slet med å komme frem til et tiltak som kan fungere. Skal man lage en podcast? Skape en møteplass? Hvilken info føler dere mangler?
La oss si at du liker to bilder. Ett gatekunst og ett samtidskunst. Er terskelen lavere for å møte (og faktisk kjøpe) gatekunsten? Flere lett tilgjengelige plattformer også?
Mange av de godt etablerte galleriene innen samfunnskunst kan nok virke noe everveldende å ha noe med å gjøre. Godt etablerte kundelister og kunstnere som med vilje struper produksjonen.
Tilgjengelighet og komme vanlige folk i møte.
Et problem med den tradisjonelle kunstverden er at den har problemer med kommunisere med vanlige mennesker. I tillegg oppfattes det som snobbete og ikke relevant for Hvermansen. Dette er noe som går igjen i den akademiske kunstverden. Det er noe ambivalent med ønsket om å stå utenfor og være høykulturelt, noe opphøyet, og samtidig ønske bred oppmerksomhet. Du av alle kjenner jo til hvorfor gatekunst er blitt så populært. Gatekunsten er motstykket til dette. Man kan godt mene at den ikke er like teknisk avansert og har enkle motiv, men folk føler at de er en del av gatekunsten. Det snakker til dem, de liker det de ser og kan relatere seg til motivene. Gatekunsten er tilgjengelig for folk flest.
Etter min erfaring så kjøper folk kunst etter tre hovedkriterier: Investering, eye candy eller at de kan relatere seg til kunsten. Investering forklare seg selv men er vanskelig å forutse. Eye candy blir folk fort lei av. Den mest varige kjøpene er dem som folk kjenner seg igjen i eller kan forstå. Derfor kan samtidskunsten virke utilgjengelig når uttrykkene blir for konseptuelle eller rett og slett går over hodene på folk.
Det må gjøres en mye bedre jobb med å formidle kunsten. Fortelle historiene bak, gi folk knagger å henge tolkninger på og en sjans til å relatere seg til kunsten. Kunstverden er veldig tradisjonell og lite nyskapende i måten å formidle sitt budskap på. Den insisterer på status quo. Jeg var på Vebjørn Sand utstilling her i Bergen. Han kan kunsten med å formidle. Jeg ble mye mer interessert i hans kunst etter at jeg hadde hørt ham fortelle bakgrunnen for verkene og detaljer jeg selv ikke ville lagt merke til.
Om jeg skal komme med noe konkret tror jeg videoinnhold er veien å gå videre. La folk bli kjent med kunstneren og kunstverkene. Fokusere på historiene, ikke CV.
Jeg synes Kunzt er godt i gang med denne prosessen, men den tar fryktelig med tid.
Ser de nå er på 177 støttere på Patreon, så det finnes interesse, men den er ikke akkurat mainstream.
Ser også at Kunstpodden får videre støtte, men har selv ikke hørt noe på dette før. Regner med at det også her er et lite nedslagsfelt.
Jeg tenker at en enkelt aktør, som kunzt eller kunstpodden ikke klarer å nå ut til et stort nok marked.
Hvis flere aktører i markedet går sammen for å nå ut til et stort nok publikum tror jeg det er nøkkelen. Innhold på video og podcast virker som veien fremover. Jeg har ikke tro på at en enkelt aktør klarer å dra det alene, og galleriene bør tørre å spille hverandre gode mer enn de gjør nå.
Hvis ikke fungerer også markedsføring med kjendiser særdeles bra. Se bare på hvor mange som har kjøpt seg klokke etter Daniel Wellington sin fantastiske forretningsstrategi hvor de betaler influencere, samme med Desenio for den saks skyld.
Jeg kjenner at jeg er nysgjerrig på dette her.
Kunne ha tenkt meg noen klare kjøpsanbeflinger som ligger i midt budsjett 3000-8000 kr.
Ellers er det jo alltid spennende med release.
Jeg ønsker klare anbefalinger på hvilke release vi bør satse på.
Gard: ønsker entusiastiske oppfordringer til å kjøpe den og den kunsten og at man må være veldig kjapp fordi den garantert blir utsolgt veldig fort.
Podcast er et fantastisk medium for travle mennesker. Det kan evt. være vanskelig å kombinere med kunst pga. det visuelle, men forstår at apper som Acast lar en publisere bilder tilhørende podcasten.
Kunstpodden kjente jeg ikke til - skal definitivt sjekkes ut ifm. kveldens løpetur.
Jeg tror at det er enklere å få oversikt og kontroll over gatekunsten. Samtidskunsten er for meg så omfangsrik og uoversiktlig at jo mer jeg forsøker å sette meg inn i den, jo mer forstår jeg at jeg ikke vet. Når jeg i tillegg finner bilder som jeg virkelig liker viser det seg også ofte at det er av noen av de større innen sjangeren, med priser som er langt utenfor min rekkevidde.
Jeg tenker at det allerede finnes mange plattformer for å utforske samtidskunst, eksempelvis Artsy, Artland o.l. I tillegg er det flere gallerier her hjemme som fokuserer på norske kunstnere. I det store og det hele blir det nok fort et spørsmål om forumitter og folk forøvrig er interessert i å utforske og utvikle egen smak. Mitt inntrykk er at mange stopper opp i gatekunsten (noe som er helt greit), men da føler jeg at de går glipp av mye flott kunst. Regner meg selv som en fersking, likevel er det stor forskjell på det jeg liker nå og det jeg likte da jeg startet å interessere meg for kunst. Man må rett og slett gidde å bruke tid. Det er som med andre kunstformer. De færreste begynner å lese eksempelvis Proust og Woolf, men starter gjerne med Dan Brown.
Jakten på rask profitt er i mine øyne ikke noe positivt. Alt for mange er opptatt av verks økonomiske verdiutvikling/kunst som statussymbol i stede for å fokusere på utførelse eller om kunstneren faktisk klarer å formidle noe/vekke noen følelser. Det er fort gjort å bare hive seg på trender på bakgrunn av dette. Da kan man ofte like gjerne printe ut en livsvisdoms-meme. Hovedfokus bør være å få folk til å oppdage nyetablerte/uetablerte kunstnere for at de skal kunne leve av kunsten.
Når det er sagt ønsker jeg meg flere større fysiske møteplasser/messer, all av Oslo Grafikkmesse, som gjerne representere flere kunstutrykk. Disse kan være mindre avskrekkende enn å vandre inn hos ett enkelt galleri. Jeg tror Ulrik har et godt poeng når det gjelder at aktørene må samarbeide for å skape interesse hos flere.
@rik2vik veldig bra at du er nysgjerrig. Jeg tar deg på ordet og i den prisklassen du beskriver vil jeg anbefale deg å kjøpe en edisjon av Yves Scherer. Bildet av verket finner du her: https://golsa.no/exhibitions/adam-eve-25
Podcast er noe vi har tenkt mye på. Vi har laget flere episoder med forskjellige kunstnere og folk, men har ikke helt knukket koden enda. Hva vil dere høre om i en podcast?
Ja, som @Stighh sier finnes det mange muligheter til å orientere seg selv, men det kreves fortsatt en ganske god kunnskap for å finne frem. Noe vi snakker mye om i galleriet er hva man forventer av kunst. Vi er vokst opp med at all kunst har et tydelig budskap, og om man ikke skjønner det er det dårlig kunst. Det er veldig lite av kunsten som fungerer på denne måten. Gatekunsten derimot er lettere å forstå ved første øyekast, men er nok dessverre lite av den som kommer til å stå seg over tid. Men som du sier, bruker man nok tid er det mulig å begynne å sette seg inn i det.
Gatekunstverden er også veldig liten. Du kan relativt kjapt få en oversikt over alle kunstnerne det er verdt å følge med på. Når du begynner å sette deg inn i samtidskunsten kan du gå på et stort galleri i New York og finne flere kunstnere de jobber med enn alle de relevante i gatekunsten. Det er en enorm mye større verden og det gjør den også veldig interessant i mine øyne. Når jeg går på en av de større messene er det bare n brøkdel av det jeg kjenner til, men det er utrolig mye av det jeg vil lære mer om. @kamphund jeg skjønner problemet ditt, men for meg er det også noe av gleden med denne verden, du blir aldri utlært.
Jeg er også veldig enig @Stighh sitt avsnitt om rask profitt. Mitt galleri jobber alltid utifra 5-10 års perspektiver. Jeg mener at et godt galleri / kunstner skal jobbe med lange perspektiver. Kunst er ikke et spill om å bli rik raskest mulig. For meg handler kunst om kvalitet og ved å kjøpe kunst jeg setter pris på er jeg med å støtte et kunstnerskap jeg tror på.
En god møteplass er 2020. Jeg vet at prisen kan virke noe avskrekkende, men husk at den går til å kjøpe kunst til museet, og du får bli med på utrolig mange spennende arrangementer man ikke får tilgang til på andre måter. Men er selv svært interessert i å ha flere møteplasser. Hadde folk kommet om vi inviterte til kunstkveld en gang i måneden i galleriet?
Du sier:
«Gatekunsten derimot er lettere å forstå ved første øyekast, men er nok dessverre lite av den som kommer til å stå seg over tid.» Kan du utdype dette? (Gatekunst må ikke forveksles med sjablongkunst.)
Flere gatekunstnere jobber på flere arenaer og flere tradisjonelle kunstnere jobber også på gata siden de har funnet ut at det er en effektiv markedsføringskanal og koster mye mindre enn å få potensielle kunder inn i gallerier. Markedsføring av kunst på gateplan er også et lavterskeltilbud og virker mye mindre elitistisk enn tradisjonell markedsføring via gallerier.
Du sier også «Kunst er ikke et spill om å bli rik raskest mulig.» og «Mitt galleri jobber alltid utifra 5-10 års perspektiver.» og « Jeg mener at et godt galleri / kunstner skal jobbe med lange perspektiver. Kunst er ikke et spill om å bli rik raskest mulig.»
Dette er jo glansbildeversjonen i en perfekt verden, men vi må ikke glemme realitetene og det er at også kunstnere (som ikke har en annen jobb ved siden av) må ha kontinuerlige inntekter for å ha mat på bordet og da er dagens omsetning vel så viktig sammenlignet med hvordan deres kunstner CV ser ut 10 år nedi veien.
Du sier også at gatekunstverdenen er liten og det er den kanskje men jeg tok en kjapp kalkulasjon i hodet og havner på minst 10000 kunstnere som jeg har vært eksponert for på gateplan, så greit å anerkjenne at den heller ikke er veldig liten.
Det er nesten ingen av kunstnerne det snakkes om her inne som blir vist frem i institusjoner. Det er som oftest de som over lengre tid skriver historien. Det er også veldig få som blir representert av andre viktige aktører i bransjen, som ofte er de som får kunstnerne inn på institusjonene. Banksy har blitt et fenomen og har skrevet seg inn i historien. Shepard Fairey ligger like etter. Av andre vil jeg trekke frem Vhils, Os Gemeos, Kaws, Faile og Swoon. Nå ser jeg ikke på hva de selges for i andrehånds markedet, men hva de har oppnådd i kunstverden. Har sikkert glemt noen, men det er ikke veldig mange. Dette er de jeg tror på en eller annen måte blir husket og har vært med på å dytte en sjanger videre. Ser også at det burde være med flere LA kunstnere der, men de har jeg ikke så god oversikt over.
Jeg sier ikke at vi ikke skal selge kunsten til kunstnere før om lenge, men sjokkpriser over natten er noe vi holder oss unna. Prisen på en kunstner skal også representere hvor i deres karriere de befinner seg. Er flere eldre kunstnere som har satt opp prisene sine for fort og når et tak der de ikke klarer å omsette kunsten sin da de ikke har bygd det riktige grunnlaget. Jeg snakker også fra et galleri perspektiv der vi har våre meninger om hvordan vi ønsker å gjøre det. Det er for mange kunstnere i dag til at alle kan ha et galleri som jobber for dem på den måten, så det er viktig å ha andre kanaler som kan være med å støtte opp om unge kunstnere. Hvordan det skal fungere er jeg ikke helt sikker på.
Det å være kunstner er også et livstidsprosjekt. Så det å ha 5 minutter i rampelyset i en ung alder er nok ikke veldig bærekraftig. Bare se på hva som skjedde med Zombie Formalism (mange karrierer som ble ødelagt på veldig kort tid).
Det finnes sikkert 10 000 kunstnere som identifiserer seg med gatekunsten, men ser du på samtidskunst utdannes det sikkert mer enn 100 000 årlig. Og hvor mange av de 10 000 er du interessert i? Artfacts.net opererer med topp 100 000 lister med kunstnere. Pejac, som er en populær kunstner i dette miljøet, er ikke engang inne på topp 100 000 listen deres.
Jeg håper ikke dette oppleves som et angrep på gatekunsten. For meg er det forsøk på å utvide en verden jeg vet mange her inne er glad i. Jeg mener heller ikke at man må velge enten eller, men kan garantere at det er en stor verden der ute med kunstnere du aldri har hørt om, som jobber med ting du ikke skjønner, men som med tid og nysgjerrighet vil pirre.
En eldre kunstner jeg er fascinert av som jeg skjønner svært lite av er Joseph Boys, fascinerende lesning.
Det kreves nok ganske mye kunnskap for å finne frem til verk som potensielt kan gi økonomisk avkastning på sikt, men vil si at generell tilgjengelighet på samtidskunst er god og at de nevnte plattformene også er relativt brukervennlige. Det jeg først og fremst tenker man blir flinkere til med tiden er å identifisere hva som er godt håndverk/gode ideer og/eller hva den enkelte kunster forsøker å kommunisere. Dette henger bare noen ganger sammen med hva som oppnår høyest priser og fortjeneste på sikt. Da er det i all hovedsak kunstnerens nettverk/støtteapparat som spiller inn.
Jeg håper at folk med tiden tør å dele flere innkjøp og tips til kunstnere også utenfor gatekunstsjangeren. Min erfaring er at man da ikke får like mange hjerter og også litt tyn, men forumet hadde blitt utrolig mye mer interessant.
Er du i dialog med andre gallerier for å få i gang noe messelignende i Oslo @Gard, eller er det for utfordrende per dags dato? Eventuelt for liten interesse? Jeg prøver gjerne å delta på kunstkvelder hvis dere tar initiativ til dette og tiden strekker til, ref to små barn. Må derimot innrømme at jeg synes slike ting er ganske skummelt og at et snev av sosial angst kicker inn.
@Toris64. Jeg håper ikke dette utvikler seg til å bli nok en tråd all av gatekunst vs. annen kunst. Tror ikke poenget er å rakke ned på sjangeren, men heller å drøfte hva som kan gjøres for å skape litt mer variasjon. Personlig liker jeg fortsatt noe gatekunst, men den appelerer ikke nødvendivis til utforskertrangen og det er sjeldent behov for tolkning.
Det er noe av kjernen. Å bli vist på institusjoner er det gamle etablerte systemet. Systemet for eliten og de med mye penger. Gatekunst er et lavterskeltilbud som når enkelt og effektivt ut til allmuen. Flere av gatekunstnerne har beveget seg i retning av det etablerte men det dreier seg kanskje vel så mye om å utforske andre arenaer og ikke gro fast som kunstner.
Jeg har en litt annen liste over hvilke eksisterende og eks gatekunstnere som ligger på nivå 2 under Banksy men det er en annen diskusjon men handler kanskje også om personlige preferanser.
Når det gjelder historieskriving så har du rett men historien blir litt mer balansert nå og fremover siden flere akademiske kunstmiljø har begynt å interessere seg for kunst uttrykt på gata eller en vegg nær deg. Det finnes flere dyktige professorer som interesserer seg for denne nisjen og som også er gode på å dokumentere dette for ettertiden.
Personlig liker jeg ikke ordet gatekunst. For meg er det kun kunst og noe av denne kunsten kommer til uttrykk på en gate eller vegg nær deg i et uterom mens annen kunst blir tilgjengeliggjort på en innendørs vegg eller i et innerom hvor færre personer har tilgang eller føler seg bekvem med å komme inn i.
Nøkkelordet er hvordan kunstnerene tilgjengeliggjør sin kunst mest mulig effektivt for å nå et bredest mulig publikum.
Enig med deg @Stighh la oss ikke få denne samtalen til å skli ut. Tar gjerne den andre diskusjonen i annen tråd @Toris64 (evt over kaffe/øl i galleriet), er ganske uenig med deg på flere punkter
Men tilbake til hvordan skape engasjement. Jeg vet det er flere som har snakket om å skape en form for messe i Oslo. Det er et steg i riktig retning, men det vil jo bare være en dag i året. Og dette er noe som krever mye planlegging, økonomi osv.
Jeg er mer interessert i initiativer som kan være med å skape en interesse, gi folk kunnskapen de etterlyser og lignende.
Jeg vil lage en podcast (egentlig flere). Men den første ideen er å lage en podcast som handler om hvordan kunstverden fungerer. Hva er forskjellen på galleri, kunsthall og museum? Hva er en kurator? Hva gjør et galleri for kunstnerne? Hvorfor kjøpe fra et galleri? Men ikke så tørt. Få mennesker i bransjen til å dele sine beste historier. Hva tenker dere om det?
Setter gjerne opp en kveld i galleriet her. Sist vi gjorde det kom det ca 20 stk og det var kjempe hyggelig. Hadde vært gøy og gjort det på typ månedlig basis. Et lite samlingspunkt.
Gøy med Podcast! Jeg kommer til å høre på, men usikker på om det nødvendigvis vil føre til interesse utover dem som er interessert fra før (@Ulrik nevnte Kunzt som jo også er et lavterskeltilbud, men som fortsatt har få betalende abonnenter). Tenker at et fast samlingspunkt fort kan føre til noe bra. Smått med andre ideer egentlig. Tror nok det er avskrekkingsarbeid som er det viktigste. Liten tvil om at kunstverden frem til nyere dato har vært forbeholdt de få og ofte bemidlede.
Hva med mer gjennomsiktighet på prising? Det står som regel ta kontakt for pris. Hvorfor det?
Noen tenker da om at hvis man lurer på prisen, har du nok ikke råd uansett. Da er man nok inne på holdninger som gjør at vanlige folk ikke tiltrekkes av dette markedet.
Vi må være ærlig å si at det er umulig å vite om noe koster 20k eller 200k. Selv ved relativt lik abstrakt kunst
Hva er «samtidskunst»? La oss starte med en definisjon slik at vi kan vite hva vi snakker om.
Iht Wikipedia er det «kunst som nylig er blitt laget.» Dermed er all kunst som nylig er blitt laget samtidskunst, uavhengig av om kunstneren har valgt å male på en vegg ute eller har malt samme motiv på et lerret og hengt det opp på en vegg innendørs i et galleri.
Dermed blir det vel feil å sette opp samtidskunst mot gatekunst siden alternativene er f.eks. moderne kunst (perioden 1880-1970) og andre historiske kunstretninger?
Mao er gatekunst også inkludert i begrepet samtidskunst, sånn for ordens skyld…
Men neste torsdag (04.04) er alle hjertelig velkommen til å snakke om kunst i galleriet fra 18.00. Vi setter opp noen bord så har vi noe øl (ta gjerne med mer) også snakker vi kunst og koser oss.