Sikkert et dumt spørsmål, men det kan jo være flere som lurer. Hva står alle forkortelsene for? Og er noen bedre enn andre? Jeg tenker på PP, O/E, EA og sikkert mange flere?
Pp står for printers proof, ap står for artist proof… De andre du refererer til aner jeg ikke
EA står for épreuve d’artiste
Fra SNL: “førsteavtrykk av kobberstikk eller radering til kunstnerens eget bruk, ofte med hans håndskrevne signatur.”
Litt info om forkortelser her:
http://www.fineart.no/doc/o
Har blitt fortalt at ea er “eget arbeid”, mens hørt både at det er kunstneres bilder til eget bruk/salg, og at det er bilder kunstneren har vært inne å korrigert detaljer etter trykk.
Henger meg på med spørsmål. Hva er en flipper, og hvorfor blir en “flipper” snakket ned? Noen ord og uttrykk er ikke lette å forstå, men jeg prøver å lese meg opp. Ser at jeg er blitt en reader på kunstveggen.
Ja dette har det vært skrevet en del om… I korte trekk er en flipper en person som kjøper trykk ved release kun for å selge dem videre med størst mulig profitt kort tid etterpå. Så jeg håper ikke du har planer om å bli en slik:)
Jeg tenker å få noen flotte bilder på veggene hjemme. Greit å bytte ut bildene fra Ikea og Bohus. Flaut å si det. Jo mer jeg leser dess mer fasinert blir jeg av kunstverden. Hvor begynner jeg? Det er så mye fint. Så mange flotte kunstnere. Forsøkte å kjøpe Sandra Chevrier i uka, men det sekundet gikk fort.
Først må du finne noe du virkelig liker. Er det et trykk som skal gis ut, prøver du deg slik du gjorde med Sandra. Er det noe som er gitt ut før må du på annenhåndsmarkedet. Prøv her inne først og se om noen har det du vil ha til en rimelig pris. Det går også fint an å gjøre noen gode kjøp direkte fra galleri, spesielt originaler.
Takk. Sandra må på plass. Har finne den perfekte plass til henne.