Hvem definerer hva som er betydningsfull samtidskunst i dag?

Anbefaler siste nummer av Billedkunst hvor blant annet dette er tema.

Fra lederen:

Det som er kult med å jobbe i et blad som Billedkunst, er at man får mulig­het til å jobbe med veldig interessante og temmelig kompliserte ting. Som i dette nummeret kokte ned til ett enkelt spørsmål: Hvem har makt til å skrive den fortløpende kunsthistorien?

Målet med denne utgaven av Billedkunst var nemlig å bygge videre på diskusjonen som i hele 2016 har løpt i blant annet Kunstkritikk, Aftenposten og Klassekampen om hvordan Nasjonalmuseet forvalter innkjøpsbudsjet­tene sine og hvordan kunst erverves. Og å løfte denne et nivå opp for å se på maktstrukturene mer enn innkjøpsbudsjettene.

Men selv om vi har snakket med usedvanlig mange mennesker, er jeg usikker på om vi klarte dette. Og det tror jeg er min egen skyld mer enn dem vi har intervjuet.

I februar stilte kritiker Erlend Hammer et spørsmål i ingressen til kom­mentaren «Kunsten og det nettbaserte livet» (Morgenbladet, 19.02.): «Kan det sosiale nettet bety slutten på kunstinstitusjonen slik vi kjenner den?» Hammers tese var at opprettholdelsen av statiske autoriteter er vanskelig når kulturlivet utfolder seg i all sin sosiale mangfoldighet på nettet. Jeg synes dette er et veldig betimelig spørsmål, og tok dette videre til dem jeg snakket med. Er institusjonene virkelig i ferd med å miste makten?

Dere kan lese svarene her i bladet. Men det er et annet aspekt ved Hammers tese som kanskje er vel så interessant som institusjonell makt i denne sammenhengen, og det er om vi lever i en tid der den teknologiske (digitale) utviklingen er så voldsom at den tradisjonelle kunsten rett og slett ikke holder tritt. Dette er i tilfelle de etablerte kunstnernes problem mer enn institusjonenes – litt som under den industrielle revolusjon, da den statiske, viktorianske måten å male på, viste seg helt uegnet til å fange essensen av 1870-årens jernbanestasjoner og tekniske nyvinninger. Mens Claude Monets den gang refuserte bilder nå utgjør vår kollektive hukom­melses kanoniserte bilde på hele epoken. Og det som den gang var en ekspansiv og kaotisk samtid, er i dag særdeles kunsthistorisk homogeni­sert som impresjonismen.

Kan det være at vi er i en liknende situasjon? Har kunsten emigrert til steder ingen engang tenker på å lete. Til internettets avkroker som i dag ikke engang anses som kunst? Steder som er perifere i dag, men kanskje sees som ryddige sentrum i fremtiden. Og at vi bare trenger litt tid til å fil­trere, lete opp mønstre og syntetisere denne nye måten å tenke, produsere og publisere kunst på. Og her er jeg overbevist om at de tradisjonelle insti­tusjonene fortsatt kan spille en nøkkelrolle.

Men det kan ta litt tid. Og det betyr jo ikke at museene skal slutte å kjøpe unge kunstnere etter beste evne her og nå. Men, for å være litt frekk, synes jeg veldig få av dagens unge, etablerte kunstnere er i nærheten av å fange essensen av min samtid. Og jeg mistenker at det som om hundre år vil stå igjen som vår tids kanoniserte verk, fortsatt flyr fort og fritt under radaren til den seige materien som utgjør den etablerte kunstverdenen.

Hvilke tanker gjør Kunstveggens medlemmer seg rundt dette temaet?

3 Likes

Jeg vil si at det er “markedet” som bestemmer hva som er betydningsfull samtidskunst. Dvs. hvis noen er villig til å betale for å ha det hengende på veggen sin (enten institusjoner, samlere etc.), så er det bra.

Samtidig vil mesteparten av samtidskunsten folk betaler for i dag være verdiløs om 50 år, kun det “markedet” anser som bra vil leve videre i historiebøkene…

Off-topic så synes jeg generelt at institusjoner og kunstkritikere bør i større grad forsøke å snakke et språk som “mannen i gata” forstår, noe jeg tror ville økt interessen for kunst blant den jevne person. Innimellom når jeg leser kunstkritikere humrer jeg for meg selv, virker som om de forsøker å leke mest mulig kultiverte, nesten litt som noen vinanmeldere:
«For en smaksbombe. Fullstappet av sviske, daddel, varmt kjønn og kamelsvette i lukten. Som et dampende harem i heten.»

10 Likes

Artig om vi kan få gang i denne posten, Gulosten. Jeg er absolutt ingen ekspert, men synes det er et interessant tema. Mulig jeg kunne formulert meg enda mer generelt. Hva er betydningsfull kunst?

Innledningsvis skriver du at det er markedet som definerer hva som er betydningsfull kunst. Dette kan i mine øyne problematiseres. Trekker man en parallell til litteraturens verden vil ikke det faktum at Fifty Shades of Grey selger gjøre den til stor kunst. Mange kunstnere som anses som betydningsfulle i dag ble jo heller ikke anerkjent i sin samtid, Vincent van Gogh vil vel være et kjent eksempel på dette.

Mange private aktører vil ofte være drevet av statusjag og/eller egeninteresse, og de fleste av disse har jo ikke selv greie på hva som er god kunst. Jeg får ofte inntrykk av at den kunstneren/representanter for kunstneren med størst businessteft er dem som får gjennomslag i dag, noe vi også ser på de fleste andre kunstfelt. Dette er en av de viktigste grunnen for å verne om de offentlige institusjonene og uavhengige stiftelser.

Når alt kommer til alt vil jeg påstå at markedet blir en ganske dårlig målestokk på hva som er betydningsfull kunst i vår samtid, og spesielt for hva som vil bli satt pris på etter at vi er borte. Det betyr dog ikke at dyr kunst/kunst som selger aldri vil være betydningsfull.

Verdensveven har også endret de tradisjonelle ekspertenes/institusjoners rolle. Nå kan jo alle og en hver promotere seg selv og andre over en lav sko. På den ene side kan man si at dette er bra fordi alle får mulighet til å vise frem kunsten sin på en større arena og på den andre siden er det muligens større fare for at den gode kunsten drukner i en pøl av dritt. Igjen blir offentlig institusjoner viktig. Dette er eneste måten hvermannsen kan oppdage et bredt felt av god kunst i fysisk forstand. Mange gallerier har også forstått sin rolle her. Foto yter ofte ikke rettferdighet og faren er stor for at også kunstfeltet vil lide under manglede fokus og klikkeveldet.

Jeg er enig med deg i at kunstkritikere/kyndige ofte uttaler seg flåsete/svulstig/vidløftig/komplisert og at dette er mye av grunnen til at kunst fortsatt tilhører eliten og at mannen i gata ikke orker å engasjere seg. Det er de samme mekanismene som fører til at populisme/demagoger blir valgt til politiske verv verden rundt og her har alle med politisk erfaring og vi selv et ansvar. Man må gjøre seg forstått og forklare hvorfor man mener det man mener for deretter å gi den andre part samme mulighet. Personlig er jeg også glad for at det finnes personer med mye kompetanse og kunnskap på kunstfeltet da det ofte er disse som får meg til å ville oppdage ny kunst og bli utfordret.

I likhet med redaktøren i lederen er jeg usikker på om noen av de mest kjente/solgte kunstnerene i dag har klart å fange essensen av vår samtid eller klart å presentere denne på en ny og interessant måte.

Puh! Dette ble langt, og jeg innser at jeg har gått inn på et omfattende tema. Det er garantert mange vinklinger jeg ikke har behandlet/sett. Håper flere slenger seg på og sabler ned mine argumenter.

2 Likes

Irriterer meg litt over at jeg ikke forsøkte å svare på det innledende spørsmålet. Hadde også vært digg om man kunne korrigere/omformulere tidligere poster, spesielt når man i ren raptus knoter ned et svar på T-banen i retning jobb. Så, hvem definerer hva som er betydningsfull samtidskunst per 2017?

Jeg tror fortsatt det er de tradisjonelle institusjonene, fagpersoner/kritikere som har de beste forutsetningene og det største ansvaret for å definere (les: forklare/debattere) hva som er betydningsfull samtidskunst, men de står i fare for å miste denne definisjonsmakten hvis de ikke når ut til flere. I dette ligger både viktigheten av å tilpasse seg nye plattformer og fokus på tydelig kommunikasjon. Per nå tenker jeg at de tar for lite plass i de mest leste aviser/magasiner/tidskrifter og sosiale medier, noe som fører til at det er svært få som blir presentert for alternativer til bestselgere og Bohus/IKEA-kunsten. Det vil samfunnet som helhet tape på, og faren er da virkelig til stede for at betydningsfull og nyskapende kunst aldri vil få sitt fortjente publikum.

Avslutter med dette spalten: “Stig svarer seg selv”, men håper fortsatt på at andre vil dele sine tanker. Det finnes jo tross alt mange medlemmer på dette forumet med betraktelig mer kunnskap enn undertegnede.

2 Likes

BK hjelpefond deler ut penger til hippier, fagpersonene er utdatert, galleristene har blitt provisjon selgere og de tradisjonelle institusjonene kaster bort millioner på verdiløst rusk som ingen bryr seg om. Vi vaaaaaaasser rundt i dårlig kunst og som gulosten sier, kun de store vil overleve over tid, som ender opp hos store samlerne (eliten?) og på museum. Vi trenger kunsthistorikere, ikke kunstkritikere som kaller seg eksperter på huggabugga kunst. #pieace #streetart #godhelg #barnefri #øl #kjøtt

2 Likes

Litt rart at denne posten ikke har fått mer respons. Sitter selv med noen tanker rundt dette, men har ikke helt klart å få formulert for meg selv hva jeg tenker, så venter inntil videre. Men andre, hiv dere på.

Folk har vel ikke fått summet seg helt på nyåret ennå.

For min del blir et av nyttårsforsettene å minimere tidsbruken på dette forumet, så carry on :slight_smile:

Dette er gøy! Bambi har jo helt rett på sin skøyeraktige, men korrekte måte. Er det feil å enkelt påstå at vi kan henge det hele på følgende knagg; “Det naboen sier.”

Jeg er veldig enig i at vi trenger flere flinke kunsthistorikere til å skrive om kunst. I Norge er de fleste kunstanmeldere hvite menn over 40, aka en lite diversifisert gruppe mennesker. Jeg vil gjerne se et større mangfold av kunstanmeldere, men så har vi problemet med distribusjon. De største mediene vier mindre og mindre plass til kunst, og det lille som slipper igjennom er allerede så stort at de må skrive om det eller så har det et snev av kjendisseri. Det skrives altfor lite om god kunst flertallet ikke kjenner til.

Dette burde vi egentlig starte en ny tråd på, men hva er interessant for en “ikke kunstinteressert” å lese om? Hvis mediene skal skrive mer om kunst må noen finne det interessant og det sliter vi med for øyeblikket.

1 Like

Av utsagnet «et spill for galleriet», så ser jeg store forbedringspotensial av kildemateriale til distribusjon for journalister, bloggere, forum og markedet generelt. Galleriene må bli flinkere til representere kunstnerne sine på en informativ måte, enn en korte tekst på facebook/nyhetsbrev som «gruppe utstilling», «takk for alle som møtte opp», osv…

Det er på tide å opprette en plattform av nettverk for galleriene/trykkeriene som samarbeider med sine kundenettverk og kunstnere for å skape noe unikt enn å kun ha lokale gruppe og solo utstillinger for egne kunstnere, på en effektiv og enkel måte. Slippe å melde seg på tusen nyhetsbrev og se et fragment av hva som finnes ute hos galleriene… Når nettverket er etablert, så kjører man events som typ artbasel i hovedstaden for å se nye verk og norske kunstnere… Kommunal stønad for å fylle et stort lokal hvor gallerier henger opp sitt og enkelte får kunstnerisk frihet til å sette sitt preg på en stand/rom. Pt. så er det for lite luft i ballongen for mediene til å skrive om, så det er bare å starte å blåse. Synes at galleriene burde få kommunal støtte for kunstnerisk utrykk ved å kunne sette sitt preg på en soloutstilling, enn kun hvite vegger og ferske rammer/verk. Vi har mye å lære av det store utland, men også mye å bygge på. Om nuart bygger videre på det de har skapt, så kan nok snøballen begynne å rulle videre… men det må være noe nytt.

Et ønske for 2017 – Vi får en stor gruppeutstilling i et stort lokal hvor alle galleriene får viste det beste av det beste, og vi vil se et marked som vil starte å blomstre til en hage. Noe å glede seg til. Om kunstveggen skal være med å starte denne morroa, så kan galleriene våre som nuart, rod, kollekt, gategalleriet, galleri-a osv ha en liten felles utstilling hvor medlemmene får eksklusiv inngang til utstillingen hvor vi kan betale en symbolsk inngangsbillett. Vi tar skur 13 på Tjuvholmen for en dag og skaper noe som flere ønsker å bli en del av.

Noen enkle tanker fra en enkel mann.

13 Likes

I det siste innlegget ditt sier du mye smart @Bambi. Hvis man får samlet det norske kunstfeltet i større grad er det nok mulig å skape større engasjement, men hvem kommer til å ta på seg det ansvaret? Tror også du sliter med å samle de galleriene du nevner i et rom. En av de passer ikke med de andre.

Hva vil du isåfall se på en slik gruppeutstilling?

Det er ingenting som stopper en kunstner fra å ta over et gallerirom og gjøre det til sitt eget. Ser at QB Gallery er ganske flinke til å male veggene litt oftere enn de andre. Munch museet har vært flinke til å endre på utstillingsrommene sine, med god hjelp fra Snøhetta. Rod Bianco har ikke malt veggene så mye, men det ser ut som at de har latt kunstnere få ganske mye spillerom til å la kunstnerene deres bruke rommene som de vil. Galleri K, tar ofte noen rare grep. OSL brukte hele veggene sine til å vise et stedsspessifikt verk av Lawrence Weiner da de gjorde en utstilling med han. Når jeg tenker meg om er de fleste gode galleriene i Oslo flinke til å bruke rommene og skape totale opplevelser, f.eks. Sverre Bjertnes sin siste utstilling på Brandstrup.

Noen eks fra Oslo

https://static1.squarespace.com/static/57271adc8a65e2945ad37743/57f61ef6cd0f68cfa76b032e/57f61f10b8a79ba945157ca7/1475747605767/YS-24.jpg?format=2500w

4 Likes

Er et hav av muligheter når man først begynner å kartlegge litt, men om skal starte enkelt;

«Untitled» - av Kunstveggen.no, Søndag 24. September 2017.

Kunstveggen har invitert syv forskjellige gallerier som representerer tre av sine dyktigste kunstnere. Hver kunstner får 3m vegg i galleriets sone. Kunstnere vil være til stede og verkene blir solgt/auksjoneres hvor 20% går til veldedig formål. Eksklusive trykk vil bli solgt. Dette vil være en prestisjefull utstilling for kunstnerne somhar mulighet for internasjonalt annerkjennelse og framtidig samarbeidsprosjekter mellom kunstnerne. Utstillingen er sponset av lokale firmaer og får kommunal støtte av staten. Blablabla… Fra et media perspektiv, så får det riksdekkende omtale siden galleriene kommer fra flere steder i landet, samlerne/galleriene får kunstnerne sine eksponert og kunstnerne kan bli kjent og lære av hverandre, samt kunstveggen får økt oppmerksomhet. Vi druser på med publikumsfavoritten, selfiestand, konkurranser og hele pakka…

8 Likes

Veldig interessant dialog her nå! Akkurat det Bambi og Ronny tenker på her, har diverse aktører i umiddelbar nærhet hatt møter om de siste to årene. Uten å komme i gang. Min plan i nærliggende fremtid, er å lansere en plattform akkurat for dette, samt et felles knutepunkt/lokale på rundt 300kvm som skal programmeres av et styre bestående av div bransjefolk, typ under 40. Hvis noen føler de har tid til overs og tydelig har noe å bidra med, ta gjerne kontakt ang prosjektet. :slight_smile: Jeg liker engasjementet på forumet!

10 Likes

Nå snakker vi! På tross av hans skøyeraktige og generaliserende uttalelser innledningsvis får Bambi frem noe svært viktige poeng. Regner med at de ble skrevet med et snev av glimt i øye. Et par bemerkninger bare. Jeg tror det er viktig at at ymse kunstnerfond deler ut penger til hippier og andre for å gi dem en sjanse. Dette vil jo som regel ende med svært tvilsomme resultater, men det er verdt det da det skapes bredde. Og hvem vet? Kanskje er det noen som også vil ende opp med å lage stor kunst.

Jeg er uten noen ytterligere kommentarer enig i at vi per dags dato vaaaaser rundt i dårlig kunst, men ikke nødvendigvis i at all stor kunst bare ender opp hos bemidlede private eller på museum. I mine øyne har ikke markedet noen betydningsfull definisjonsmakt på hva som er stor kunst. Så lenge man har fokus på å lære og forstå kunst tror jeg man fort kan ende opp med mange flotte verk i samlingen før de kommersielle kreftene slår kloa i kunstnerne og prisene skyter i været.

Jeg er enig i at det er stor forskjell på hvor oppdaterte/dyktige kunsthistorikere er, slike variasjoner vil man jo finne innen en hvilke som helst yrkesgruppe. Kritikere har jo, som du er inne på, heller ikke nødvendigvis noen kunstfaglig bakgrunn, og det fører til mange sløve anmeldelser med et i overkant subjektiv fokus. Man kan dog ikke helt avskrive kunnskap opparbeidet gjennom pasjon og interesse, og det finnes jo faktisk noen seriøse kritikere der ute også, som kan være med på å skape viktig debatt. Dette er grunnen til at jeg fortsatt mener personer i disse gruppene har og bør ha definisjonsmakt, være seg om de arbeider for offentlige institusjoner eller i det private.

Jonas har på mange måter rett i at svaret på det opprinnelige spørsmålet er: “Det naboen sier”, men det er jo også dette som er så usigelig trist. Eller, det kommer jo i enkelte tilfeller litt an på hvem naboen er.

Etter dette kommer Gard inn og fucker opp posten min, men han løfter opp et tema som er en viktig og naturlig forlengelse av denne :wink: Fortsetter derfor bare her.

En av grunnene til at jeg startet denne posten var frykten for at Kunstveggen skulle bli et slags finn.no for personer som er over gjennomsnittet interessert i kunst. Det hadde i så fall vært meget trist da mitt inntrykk er at det ligger mye kunnskap og potensiale i medlemsgruppen.

Jeg forstår at det er vanskelig å få stor dekning i de største/mest leste mediene. Dette er ikke bare kunstneres, institusjonenes eller gallerienes ansvar, men et ansvar de deler med alle som interesserer seg for kunst og ønsker å bli presentert for en større bredde/verk med høy kvalitet. Vi må snakke om og diskutere mer kunst i hverdagen, også med personer som vi kanskje allerede har avskrevet.

Bambi kommer med fantastiske gode forslag i sitt andre svar. Det har ikke så mye å si at galleriene som skal stille ut under samme tak har lik profil. Det vil jo skape den bredden og dybden vi er ute etter. Noe annet er om man får overbevist alle til å være med. Det har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om i det hele tatt. Føler det er viktig at man i så fall ikke ender opp som en identisk aktør i mediasirkuset. Litt mindre selfie-stang, kjendiser og Pink-panter brus der altså. Utstillingsrommet og kunsten bør tale for seg selv, og “vi” bør også formidle hvorfor vi mener kunsten er av høy kvalitet på en tydelig måte samt presentere den slik at folk uten store forkunnskaper får lyst til å lære mer.

Stiller gjerne på dugnad hvis jeg kan brukes til noe, selv om passende oppgaver for meg nok vil være mer praktiske oppgaver og/eller rydding.

2 Likes

Drøye påstander, skaper som regel de mest engasjerte diskusjonene.

Kan ikke si jeg har hatt noe interesse eller har kjennskap til BHK, men ser ut som de sluttet med offentlig årsmeldinger i 2013. Hadde jo vært interessant å se hvilken masterstudenter, etablerte kunstnere, kunstsenter osv som får stipend basert på «den årlige ordinære stipendbehandlingen i stipendkomitéene» for BHK. Årsresultatet for 2015 ser hvert fall historisk bra ut.

Vaser rundt i dårlig kunst er et perspektiv som gjentatte ganger dukker opp på dette forumet. Skildringer mellom kunnskap, forståelse, tolkning og egne preferanser. Dårlig kunst for forumets del, er å ikke få videresolgt trykket for mer enn kost.

En kunstutstilling er en relativ privat opplevelse, så er jo med blandet følelser å lese en kunstkritikers konklusjon om man er dypt uenig. Egne preferanser blir plutselig stemplet bastant som dårlig kunst eller roset opp i skyene… Personlig setter jeg pris på dyktige gallerister eller kunststudenter som utdyper historien bak verkene som åpner opp for forståelse og tolkning.

Når det gjelder mediedekning, så er mye basert på pressemeldinger og kulturelle kontakter hos galleriene. Underskog og diverse magasiner er jo en fin måte å holde seg oppdatert på, men en ny norsk portal for kunstinteresserte er nok bedre enn å fronte det kulturelle som blir fremmet i massemediene - som tv, film, musikk osv…

7 Likes

Hvorfor så lange og intetsigende svar på denne tråden?

Når det ofte kommer litt usikre spørsmål på Forumet om hva som er lurt å investere i, så kommer ofte Gard inn i tråden å inviterer til ekspertsamtale og gode råd på kontoret sitt.

Så svaret på trådstarters spørsmål er vel.

I Norge er det nå for tiden Gard. Blant annet.

Det er en god del mennesker i Bergen som har investert i kunst på hans anbefalinger som gallerieier og kunstekspert.

Så da blir vel han en av de som definerer hva som er bra Samlivskunst.

Jeg har i hvertfall ordnet meg en ok samling som jeg er trygg på i fremtiden, også litt på grunn av Gards anbefalinger.

Så spørsmålet blir vel Who Controls The Controller i kunstmiljøet? Er det Gard?

3 Likes

Aldri skjønt meg på folk som deg – var det et forsøk på konstruktiv kritikk eller at du trenger bleieskift?

2 Likes

Skal vi fortsette å diskutere overskriften eller skal vi diskutere min folkeskikk og mine mangelfult utviklede sjeleevner Bambi?

Dette er et forum som balanserer mellom Vestkantgutter med kroner, Japper i slutten av sin storhetstid, fiskere som flasher klokker i Cappelen klassen og helt vanlige gategangstere som liker gatekunst.

Det bør være rom for forskjellige perspektiver og anderledes sjargong.

At du koker det ned til bleieskift eller konstruktiv kritikk er vel heller din begrensede fantasi aom avdekkes.

Når det flyter ut i fløkte teorier liker vi gategutta å konkretisere det litt.

Med den svarte økonomien som avdekkes på Østlandet for tiden mener jeg også at klokketråden bør ha en egen kvitteringstråd så resten av medlemmene kan være trygg på at det ikke er tyvegods som omsettes og vises frem på forumet.

Oslo florerer med gale kriminelle mennesker som digger kunst men kun bryr seg om verdien.

Hvor mange av Kunstveggens medlemmer hadde tålt den kontantstrømanalysen som Eirik Jensen nettopp har vært gjennom?

Hvor mange har 35000 kr tilgjengelig i hjemmet sitt, til en hver tid?

Hvor mange kunstsamlere på Østlandet har vært under paraplyen til Gjermund?

Har Gard vært Cappelens høyrehånd?(Det var en spøk @Bambi)

Kunst og Hasjmiljøet på Østlandet vil bli satt kraftig under lupen det kommende halvåret. Vil noen av KV medlemmer bli påvirket av dette sirkuset som utspiller seg på Østlandet? Dotdotdot har gitt ut et print som de fleste tenker er Pål Enger i det han stjeler en av Norges største skatter.(er det ok eller er det landsforæderi?)

Er gatekunstmiljøet i Oslo underlagt en ulovlig kontantstrøm?

Er det hele egentlig bare en hvitvaskingsmaskin for sterkere kriminelle krefter?

Dette er viktige spørsmål som ikke kan skyves under teppet med det klima som tydeligvis er i kunstmiljøet på Østlandet.

Svaret mitt på spørsmålet ditt @Bambi er at det var ikke et forsøk på noe som helst. Det var det mest direkte innlegget på hele tråden, så hva er det du ikke forstår?

Det ligger en del mellom linjene også om du ikke la merke til det.(her finnes det tolker om du ikke forstår helheten)(noen kaller det kunst)

Og hvem av Galleri Sundgarden og Gard har mest innflytelse på forumet?

Hvem definerer og hvem spekulerer?

Kan det forresten være kriminelle miljøer som styrer over oss alle sammen?

Hvem er hvem og hva er hva?

Gard er viktig, han har gått i bresjen for oss andre på flere områder.

Hvorfor skulle jeg ikke trekke ham frem når ingen andre gjør det?

Så klart har jeg mange kritiske spørsmål jeg kunne stilt han her inne men jeg velger heller å respektere ham for det han har gjort for hele miljøet.

Jeg er blitt glad i Gard og jeg vet han sitter pris på ytringsfrihet.

Et siste spørsmål til deg Bambi.

Jobber du i NFF?

Ballen er din, spill den gjerne tilbake igjen.

5 Likes

Hva er egentlig meningen med livet?? Aldri helt skjønt det…

1 Like

Du stiller meg det vanskeligste spørsmålet av de alle @salgesvein.

Noen sier at Greed is Good andre sier at Bankers are Wankers.