Hvem kan maleren være som har signert med HH 37?

Jeg kunne ønske å vite hvem kunstneren var. Maleriet er tydelig signert HH 37, høyst sannsynlig året 1937. Jeg kan selvsagt legge ut et bilde av maleriet, men tenkte i første omgang å høre om det kunne være noen der ute som umiddelbart drar kjensel på denne signaturen (initialene HH og årstall).

Halvdan Holbø kan matche, men må se bilde for å avgjøre.

Takk for raskt svar. Jeg har ingen idé, men om det er Halvdan Holbø, kunne det være nyttig å sammenlikne signeringer fra andre av hans malerier. Har du mulighet for å henvise til noen, evt. se selv? Signaturen burde kunne ses på bildet av maleriet jeg prøver å vedlegge.

Både signatur og maleri stemmer med Halvdan Holbø ja.

Takk igjen. Da er det et maleri som hadde fortjent en bedre skjebne enn det har hatt her i huset. Halvdan Holbø finner jeg på nettet, og mange av hans bilder liker jeg godt. Han var altså ingen hvem som helst. Dessverre har dette bildet fått et par rifter, som må repareres på en ordentlig måte. Du skulle vel ikke kunne anbefale noen som kunne gjøre dette i Oslo eller i rimelig avstand?

Sorry. Min konservator holder til i Arendal. Kanskje noen andre her kan hjelpe. Uansett vil dette bli for dyrt hvis du har tenkt å videreselge, men hvis du har tenkt å beholde det, så kan du få det ganske pent igjen.

1 Like

Ja, jeg er klar over at sånne reparasjoner koster over hundre kroner…

Jeg hadde ikke tenkt å selge, bare få bildet ut i varmen igjen og få satt det i god stand. Ting skal være i orden. Det har ingen stor hast. Det første gode skritt ser ut til å være tatt med godt resultat. Jeg hadde ingen anelse om hvem kunstneren kunne være. Mange takk til deg.

2 Likes

Daniel Gillberg har vært anbefalt her inne ved flere anledninger veit jeg - https://oslokons.no/.

1 Like

Takk til deg også! Jeg har nettopp oppdaga dette nettstedet, og er veldig godt fornøyd med den gode standarden her, gode folk som straks melder seg og kan hjelpe.

Det kan se ut som han ikke jobber der lenger (ref. “Om oss”), men du finner ham på http://www.papirkonservator.no/.

Takk for ny kommentar. Jeg fant han bare som papirkonservator, og det blir jo litt annerledes. Han kan jo likevel være en god mann til reparasjon og konservering av feks. oljemalerier på lerret. Det burde kanskje gjøres kjent på nettsida.

Ellers jeg ser for meg praktiske problem med innhenting av vurderinger av flere. Får tenke ut hvordan jeg kan gjøre det.

Hei alle sammen. Jeg fant dette innlegget basert på mitt søk i Google og lurer på om dette bildet kommer også fra Halvdan Holbø? På forhånd tusen takk for hjelpen!