Hvor kjøper dere kunst?

Hvor kjøper dere kunst?

eBay, nettgallerier, finn.no, fysiske gallerier osv. Vil gjerne vite hvordan dere går frem når dere skal kjøpe et verk. Er det forskjell om dere skal bruke 1 000, 20 000 eller 100 000?

kunstveggen, expressobeans, finn, BF/UAA, gallerier med netthandel. Er det slipp/drop prøver man der det skjer.

1000-20.000 på nevnte plasser, ville hatt litt mer dialog rundt noe til 100.000, men det har ikke vært en plagsom problemstilling til nå:-)

Bosatt i en del av landet hvor det ikke kryr av gallerier.

For det meste fysiske gallerier og da “rett fra” kunstneren, men har også kjøpt en del trykk ved release fra nettgallerier tidligere. I det siste også auksjon, men det blir fort dyrt om du ikke er heldig.
Har aldri kjøpt fra finn.no da jeg ikke har sett noe jeg har lyst på til en overkommelig pris.
For de dyreste kjøpene føles det jo tryggest med et fysisk galleri med et godt rykte og de rette kunstnerene i stallen.

1 Like

Har til nå kjøpt og solgt mest gjennom finn og expressobeans. Expressobeans har en fin feedbackfunksjon som gjør at en kan føle seg ganske trygg på de kjøperne/selgerne som har brukt det en del. På finn har man en betalingsfunksjon som gjør at pengene ikke betales før varen er mottatt. Har brukt dette på kjøp på 15-20000. Hatt noen kjøp på 2-3000 fra ebay og div.nettgallerier, tror man er ganske godt beskyttet av paypal dersom man handler på ebay, men har ikke hatt noe problemer der enda :slight_smile:

1 Like

Jeg har ikke kjøpt noen verk over 35.000 enda, men antar at jeg hadde hatt et behov for å se det før jeg faktisk kjøpte det. Ta det inn.

Avhengig av kunstner er det så lett å omsette noen som koster mellom 2-20.000 at det ikke er så stor risiko for å kjøpe usett.

Har innsett at jeg er generelt sett mer fornøyd med originaler generelt sett og vil nok bevege meg over på en høyere prisklasse. I den sammenheng heller jeg nok mer mot fysisk galleri med godt rykte som Erik sier, men på den andre siden så er jeg ikke så glad i påslaget som kommer ved kjøp der.

1 Like

Kunstnere må ha gallerier som representerer dem ellers blir det fort bare administrasjon istedenfor nye arbeider.

Ingen liker påslag, men man kan se på det som en utgift eller som en investering i fremtiden:

  1. Det gjelder å kjøpe tidlig i førstehåndsmarkedet, påslaget blir småtterier ift de totale ekstrautgifter i annenhåndsmarkedet.
  2. Påslaget blir brukt til videre promotering og administrasjon av kunstneren og ivaretar dermed investeringen din.
2 Likes

Det avhenger igjen av størrelsesorden. 1 000: hvor som helst. 20 000: privat, galleri, direkte fra kunstner kunstner, men alltid face to face. 100 000 (hvis det noen gang kommer til å skje): galleri eller direkte fra kunstner.

1 Like