Hvor mye passepartout er passelig?

Jeg har et Warholtrykk jeg ønsker å ramme inn. Bildet måler 60 x 60 cm. Jeg kunne gått for en ramme i samme format, men jeg synes at motivet og fargen spesielt er såpass sterk, at det er en lite gunstig løsning.

Så jeg ønsker passepartout. Spørsmålet blir da, hvor mye passepartout er passelig? Dette er først og fremst et estetisk spørsmål. Jeg er veldig nysgjerrig på deres perspektiv. Hva er deres passepartout-filosofi? Operer dere med en viss lengde passepartout for alle bilder, eller visse propesjonale forhold?

Jeg har tenkt at det burde være lett å få tak i en ferdigramme til et dette bildet, siden det er helt kvadratisk og akkurat 60 x 60 cm. Jeg har tidligere bestilt rammer fra BGA, så tenker kanskje bestille fra de denne gangen og. Jeg er redd en rammemaker ville komme til å sprenge budsjettet mitt.

Dette er bildet det er snakk om:

På forhånd tusen takk for hjelpen!

1 Like

Dette bør du ramme inn flytende uten pp. Legger du pp over de fargede områdene vil du slite med å reversere innrammingen senere uten at du ser fargeforskjeller fra der pp har vært.

6 Likes

Takk, det var et godt poeng! Og det gjelder nok spesielt for dette bildet, den rødfargen er veldig sterk. Har ingen erfaring med flytende/svevende innramming, men jeg må vel fort innom en rammemaker da? Er det er god tråd om svevende innramming dere evt. vil anbefale at jeg sjekker ut?

Relativt enkelt å gjøre det selv, men du må velge en s.k box-ramme, altså en ramme med en innerlist som skaper avstand til glasset. En ramme på 70*70 gir litt luft rundt trykket, men det er en smakssak hvor mye luft du ønsker. Trykket hengsler du til innleggsarket (der du kan sjonglere med fargene) med en eller to små syrefri dobbeltsidige teipbiter i toppen av trykket.

3 Likes

Tusen takk for svar! Hva slags teip tenker du på? Kan jeg bruke vanlig syrefri passepartout-teip ved å legge det dobbelt? Eller tenker du på en egen type dobbeltsidig tape? Tenker å bestille alt fra BGA, takk for rammetips! Er innleggsark noe jeg må kjøpe i tillegg, eller kan jeg bruke det som følger med rammen?

Du får som regel ikke med innleggsark fra BGA, de sender med en bakdel til rammen, men denne er brun på fargen. Det bli ikke veldig fint om du ønsker å ramme noe inn flytende. Jeg har kjøpt innleggark tidligere fra BGA, og det jeg fikk var noe tynt. Har seinere benyttet min lokale rammemaker som ga meg en tykkere variant, som jeg var mer fornøyd med og som føltes mer stødig. Det har selvfølgelig noe å si hvor stort/tungt motivet er. Men ville nok kontaktet en rammemaker for et ordentlig (tykkere) innleggsark uavhengig av motivets størrelse.:blush:

Jeg bruker denne teipen fra Panduro, men du kan i praksis bruke hva som helst så lenge den er syrefri. Du kan også bruke PP-teipen ved å hengsle den på midten, det er kanskje det vanligste. Da blir bildet noe lettere å demontere senere, men kan også lettere falle ned hvis trykket er tungt.

De syrefrie arkene du kan målbestille fra BGA er fine, de er 1,3mm tykke, og fungerer bra, ihvertfall opp til 70*100 som jeg har erfaring med. Det følger ikke med syrefrie innleggsark med rammene (som jeg har sett), det bestiller du i tillegg.

3 Likes