Hvor viktig er pris i valg av rammemaker?

Har et verk jeg ønsker å få rammet inn, og har forespurt noen rammemakere i Oslo om pris - og fått ganske ulike svar på lik innramming. Hvor viktig er pris for deg i valg av rammemaker?

  • Hvilken variasjon er det i kvaliteten i arbeidet til rammemakere?
  • Reflekteres denne forholdsmessig i pris?
  • Betaler en en ekstra “merkepris” ved å gå til “kjendis-rammemakere”?
2 Likes

Prisen må stå til kvaliteten. De aller fleste rammemakere i Norge får standardlister levert fra typ Interart og bruker det samme utstyret til å sette det sammen. Da er det begrenset hvor stor forskjellen kan være og prisen burde være ganske lik.

Det finnes noen rammemakere (f.eks. Rammekonsulenten, Brodins, Trafo, Galleriets Rammeverksted) som har andre typer rammer, eller til og med lager rammene selv. Jeg mener at det er en mye bedre kvalitet som jeg personlig er villig til å betale ekstra for. De tre siste jeg nevnte rammer også mye inn for museer og lignende, og derfor kan de være bedre skikket til å håndtere ømfintlige arbeider.

Skal du ha en «top of the top» hvit ramme i 50x40 cm regner jeg med at det koster +/- 4000 kr skal du ha en fin helt ok ramme får du det til 1500 kr. -ish

Jeg lurer veldig på hva en kjendis-rammemaker er?

4 Likes

Takk for et godt og utfyllende svar - Jeg er veldig enig i at kvalitetsforskjeller i eksempelvis ramme og materialer kan påvirke og rettferdiggjøre en prisforskjell :+1:

Gitt at det brukes standardmaterialer fra Interart eller tilsvarende av begge rammemakere - er det da noen faktorer du kunne tenke deg påvirket prisen? Eller hadde du da gått for det rimeligste alternativet?

PS: Med “Kjendis-rammemaker” var nok spørsmålet mest om en betalte mer for “merket” - som eksempelvis ved klær - kontra en faktisk material/produksjon/kvalitetsforskjell på produktet. Burde kanskje ha vært tydeligere der :slight_smile:

1 Like

Valg av rammemaker er som valg av frisør, bilvask, rørlegger og alt annet som kan gå til helvette. Det gjør vondt å se rammemaker lage håndteringsmerker ved første berøring, krakelering ved utflating, riper på glass/ramme og dårlige rammehjørner, sløve kanter på paspatayatur, rusk/støv under glasset, trykk som løser, ect… Du betaler en større pris med bekymringer enn kroner og ører på selve rammen med å gå for billig hjørnebutikk enn en anerkjent rammemaker.

3 Likes

Pris er det du betaler, verdi er det du får. Så lenge verdien er høyere enn prisen er det verdt det.

5 Likes

Et innspill fra andre siden av bordet. Ofte får vi henvendelser av typen “Hvor mye koster det å ramme inn bilde x (størrelse 50x70)” uten noe nærmere forklaring på hva kunden ønsker. Nå dette skjer i butikk er det enkelt å diskutere med kunden, men over e-post må man gjette seg fram til hva kunden ønsker. Sender du samme henvendelsen til flere rammemakere vil du da få pris på forskjellige løsninger og dermed forskjellige prisklasser. Dermed blir det også vanskeligere å sammenligne hvis du ikke vet hva du ser etter.

Typiske forhold som påvirker pris:

  • Rammelisten (Rimeligst til dyrest: slette rammer - profilerte - ornamenterte)
  • Glass (Float eller AR mest vanlig)
  • Flytende eller passepartout (flytende er som regel mer kostbart)
  • Antall lag passepartout
  • Størrelsen

Når du henvender deg til rammeverksted vær mest mulig konkret. Man bør oppgi farge, bredde og utførelse på rammelist, antall lag passepartout evt flytende, bredde på passepartout evt ønsket avstand fra list til papirets kant ved flytende innramming og hvor mye man ønsker å ha bildet hevet. Målene behøver ikke være på mm, det tar man når bildet leveres inn. Er man usikker eller ny i gamet anbefaler jeg å ta en telefon eller komme innom verkstedet da det kan være mye å sette seg inn i.

15 Likes

Aldri stol på en rammemaker som ikke kan tilby eller ikke mestrer teknikken med “japansk lim” :slight_smile: Skal du ramme inn flytende, gå alltid for den løsningen.

1 Like

Hva er fordelen med Japansk lim @andthenPush?

Det jeg har blitt fortalt tidligere:
Det finnes forskjellige typer syrefri teip rammemakere bruker. Har blitt vist en kraftig type men som lager en utheving/bulk på sikt og en mindre teip som er mer skånsom mot papiret.
Fjerning av teip og limrester gjøres av papirkonservator for å få det tilbake til original tilstand.

Skal få rammet inn et verk snart og pratet med en rammemaker og fikk følgende tilbakemelding:

Vi bruker syrefrie papirhengsler med syrefritt celluloselim(tylose MH 300)
Anbefaler flytende montering, ar-92%uv glass. Ramme velger du når du leverer.

Er dette det samme som japansk lim?

I utgangspunktet tenker jeg ikke pris ved innramming. Det er en viktig den av den totale opplevelsen av verket.

Samtidig lar jeg meg kanskje styre litt av hva jeg faktisk skal ramme inn. Forstår at folk kan tenke at det blir dyrt med innramming, spesielt om selve rammen blir dyrere enn selve verket. Men igjen. God innramming sikrer gjerne at verket ser bedre ut og holder seg bedre over tid. Derfor er jeg der at det er ikke her jeg skal spare på kronene.

3 Likes

Det virker implisitt som at alle har en formening om at den dyreste rammemaker gir en tilsvarende opplevd verdi i sluttresultatet? - Da også korrigert for materialbruk?
Eller misforstår jeg her?

2 Likes

Hvilket verk/trykk skal du ramme inn?

Det er mange som bruker Galleri kollekt i Oslo.
Som medlem av Kunstveggen får du også 20% rabatt. Se link: Medlemstilbud — Kunstveggen Shop

3 Likes

Tenkte å ramme inn MWs 12timer The Crack. Flytende, sort på sort. Slette rammer. AR70

Ikke velg den dyreste. Det gir veldig sjeldent den ekstra kvaliteten. Det er forøvrig mest sannsynlig den som blir fremhevet her i tråden, selv etter rabatt……

Velg et rammeverksted med mange års erfaring og som kun driver med det. Ikke alt annet i tillegg til innramming.
Send meg en pm om du holder til i Oslo så kan jeg gi deg noen anbefalinger som ikke koster mer enn det trenger, og du blir garantert fornøyd.

5 Likes

Hei. Jeg bor i oslo og tar gjerne imot anbefalinger :smiley:

Hvorfor ikke bare dele de anbefalingene her i tråden? Sikkert flere som hadde satt pris på det :thinking:

Selv bruker jeg Linn Rammer Inn i ski. Sånn for ordens skyld. Altså ingen egen agenda her :slight_smile:

2 Likes

Ingen agenda her heller men det er ikke første gang dette tema kommer opp her inne.
Dessverre så er det samme regla hver gang. En haug med folk som anbefaler nye medlemmer å gå for den dyreste. Skulle nesten tro folk fikk betalt for å referere……
Og basert på PM’er i dag så skjønner jeg at folk er frustrerte og ønsker tips!

Jeg har anbefalt åpent tidligere og gjør det gjerne igjen. Jeg får ingen % for å referere og gjør det kun for at jeg ikke ønsker at nye (og eksisterende) medlemmer ender opp med å betale dobbelt så mye som de trenger på å ramme inn et verk de allerede har betalt mye penger for.
20% av 6.000 er fortsatt mye mer enn 0% av 3.000,-…….

Uansett;
Mine anbefalinger:
1.
Rammemakeriet i Fekjan. Rett ved Holmen senter.
De absolutt rimeligste jeg noen gang har brukt.
Av ca 20 bilder rammet inn der så har jeg bare vært misfornøyd 1 gang. Da rettet de raskt opp i det.

Flytårnet Galleri og Rammeverksted.
De holder til i kunstgaten på Fornebu. Rett ved Telenor arena og bak Broslo gjengen.
Et par hundrelapper dyrere enn den ovenfor, men her har du 2. generasjons rammemaker i arbeid som virkelig kan sakene sine.

12 Likes

Må presisere en ting. Jeg har ingen forbindelse med Galleri Kollekt og får ikke en krone for å anbefale dem. Jeg har brukt Galleri kollekt tidligere selv. Nå bruker jeg Linn rammer inn på Ski som min faste innrammer etter erfaringene jeg har gjort meg. Linn er flink, åpen for nye ideer, tar seg god tid til å diskutere rammevalg, hyggelig, etc. Åpningstider og parkeringsmuligheter veier også i hennes fordel når man skal ha med seg kunst.

Grunnen til jeg anbefalte Galleri Kollekt er at det er mange her inne som bruker dem og er fornøyde med det. I tillegg har jeg lest at Kunstveggen har valgt ut den rammemakeren i hver by som de(grunnleggerne) mener tilbyr best mulig innramming til riktig pris. Da synes jeg det var greit å opplyse om at man får rabatt som medlem av KV. I tillegg har han vunnet Norgesmesterskapet i innramming tidligere som jeg regner med betyr at han kan faget sitt.

Det finnes mange som gjør innramming i Oslo men dessverre er ikke alle like flinke. Har sett noen skrekkeksempler på feil bruk av teip, for mye teip, ikke bruk syrefritt materiell etc.

Det er helt topp at du deler dine anbefalinger @OlaNorman. Det trenger vi mer av :slight_smile:
Er veldig enig i priseksemplet du viser til.

Jeg tror man bør velge en rammemaker som kan faget sitt. Det kommer også an på hvilket verk man skal ramme inn. Er det en Munch eller dyrt og skjørt verk så ville jeg valgt noen helt andre enn de som er nevnt hittil i tråden. Det kommer også an på hva man ønsker: ønsker man flettede hjørner. Lakkert ramme sånn man ikke ser skjøtene, japansk lim etc.

5 Likes

Takk for alt av innspill og forslag!

PS: For de som er nyskjerrige på mitt usecase; På et verk på 50x25cm (ganske lite) var Kollekt 1000,- dyrere enn alle andre jeg fikk tilbud fra. Samme mål, samme materialer i forespørselen. Sort slett list, 1 hvit pasp og ArtGlass.

3 Likes

Takk for info! Hva ble prisen din da?

Støtter @Oisteinh, er også nysgjerrig på hva dette endte på! Kan være greit med noen referanser :blush: