Hvordan få til kunstutstilling?

Hei. Jeg vil søke kunstnerstipend neste år, i billedkunst. Det står at man må ha utgitt sitt kunstverk offentlig. I kunstutstillinger. Noen som vet hvordan jeg får det til? er det bare å kontakte random gallery og spørre via telefon? eller må man personlig møte? og får jeg betalt eller krever de betaling?hvordan hadde du gjort det? Og hvor mange lokaler er det i kristiansand som kan være aktuell å kontakte? Og krever de noe av kunstneren slik som utdanning for å akseptere verket i utstilling?

1 Like

Du kan starte med å kontakte gallerier og kunstforeninger. Vis dem verkene dine. Fortell om deg selv. Hvem du er, hvilke medium du jobber med, hvordan du jobber, etc. Du må være forberedt på å selge deg selv og den kunsten du produserer. Kunst er til syvende og sist drevet av kommersielle krefter. Uten en økonomisk omsetningsverdi ville en stor del av kunsten havnet i peisen.

EDIT: Gallerier vil kreve sin del av den kaka du selger. De stiller sine lokaler og tjenester til disposisjon for at du som kunstner skal få en salgskanal. Du produserer. De stiller ut.

@HammER er vel rimelig fersk og allerede i ferd med å lage et navn for seg selv…? Skal ikke du ha utstilling snart også, mener jeg å ha lest…?

Og selger verk via ulike gallerier. Han burde ha noen tips - ganske sikkert andre her inne også :grin:

3 Likes

Hei Ole Christian :slight_smile:
Jo stemmer det at jeg skal ha en solo utstilling i regi av KA galleriet den 30 Januar. Hvordan jeg kom dit er jo egentlig veldig tilfeldig og sikkert en del flaks. Men i bunn og grunn så er det jo bildene dine som avgjør hvor langt du kan komme innen kunst. Liker folk det du lager så blir du lagt merke til :slight_smile: I mitt tilfelle så startet alt med at jeg la ut det jeg hadde lagd her på kunstveggen og i andre sosiale medier. Deretter skjedde ting ganske fort, fikk bra tilbakemeldinger på det jeg lagde og vart etterhvert kontaktet av folk som kunne hjelpe meg ett steg videre i prossessen med å få spredd kunsten :slight_smile: Det som er bra her inne på kunstveggen er at det her er folk som kan kunst og er over gjennomsnittet interessert i kunst, her får du en veldig ærlig mening på det du lager :slight_smile: Så en bra begynnelse er kanskje å legge ut litt bilder her for å få litt tilbakemeldinger :slight_smile: Så må du rett og slett bare ta til deg den infoen folk her inne gir deg :slight_smile:

16 Likes

Hei @Siavush.

Fra galleriets ståsted:
Ønsker du å få til en utstilling via galleri bør du behandle det som en jobbsøknad. Du må gjøre noe forarbeid slik at galleriet blir kjent med hvem du er og hva du står for. Må jeg gjøre reasearch på insta, face og Google for i det hele tatt få et inntrykk av hvem du er skal det mye til for at jeg gidder å bruke tid på det.

1. lag en skikkelig presentasjon av deg, det du har gjort og hva du vil gjøre. Ha 𝗴𝗼𝗱𝗲 bilder klare og evt forbered insta profil, nettside og facebook med oppdatert materiell…

2. Undersøk om du passer inn i galleriets profil. Noen kjører strengt på sjanger mens andre er mer liberale. Abstrakte maleri er kanskje ikke interessant for et galleri med rent foto fokus.

3. Avtal et møte. Å komme uanmeldt i åpningstid for en halvtimes prat passer kanskje dårlig for galleriet når kunder står og venter.

4. Snakk med flere gallerier, men lag avtaler med bare noen få. Hold så disse avtalene. Det handler mye om personlig kjemi mellom kunstner og galleristen og om de er enig i hvordan ting skal være.

Når det gjelder det økonomiske kan det være flere modeller, men som regel involverer det et formidlingshonorar til galleriet.

Ha tålmodighet. De fleste gallerier har allerede en plan for nærmeste framtid.

Lykke til

14 Likes