Hvordan henger man opp aluminium-akryl-kompositt?

Hei, om Posten bestemmer seg for å levere er jeg blitt en heldig eier av et bilde lagd på nevte materiale.

Har tidligere sett slik oppheng blitt brukt, men det blir som å banne i kirken om jeg skal gå løs med dewalten på selve bildet.
http://www.yellowsprout.com/wp-content/uploads/2013/06/Aluminium-Composite.png

Her er en annen muliget som så bra ut. Men hvordan fester dem det på baksiden?

Noen som kan dele bilder av løsninger folk her inne har gjort?

Hvis du velger den varianten med disse 4 opphengspungtene må du bore hull i aluminiumsplaten, det ville ikke jeg ha gjort. Men hvis du velger å gå for noe slikt burde du få laget til 2 plexi plater som du legger alu platen inni, så fester du de på veggen på samme måte :smile:

Jeg skal henge opp en alu veldig snart, men jeg skal ramme den inn som et vanlig trykk. Legger ved bilde av et eksempel av innrammet aluminium.

1 Like

Dobbelsidig teip laget for kunst festet til valgfritt oppheng er vel en annen grei måte.

1 Like

Dette bildet er riktignok av stål, men hengt rett opp på veggen med dobbelsidig tape.

1 Like

Jeg har rammet inn et par Sniker på alu.
Den ene, we are all falling, er uten glass. Det andre, souls apart, med glass.
Begge deler ble king kong.
Helt vanlig innramming.
Er ikke så lett å se at det med glass på er alu, men jeg vet det selv…

Hvordan er det å ramme det inn uten glass? Litt mer utsatt kanskje, men ville du anbefalt det foran med glass?

Det sies at bilder sier mer en tusen ord Trondbond, mulighet til å legge ved noen bilder av det? :wink: Tenker mest på den uten glass, må vel få fram at det er alu :smile:

Trenger ikke frem med drillen @krigar, jeg kjøpte slike som dette på Allkopi (Nedre Slotttsgate i Oslo), tror de kostet ca 250 kr for en 4 pakning. Sporet er ca 1 cm, og det følger med justerbar ‘plasknott’ så bildet ikke står helt løst.

2 Likes

Hvordan er disse festet til veggen? Tenker det er litt vekt og det ser ut som du har gipsvegger.

1 Like

Det er murvegg. De er festet med skrue og plastplugg. Det er mulig å bytte ut festeskruen til noe som passer til en gipsvegg så det bør være mulig å bruke samme opplegget om man har det.

1 Like

Hvis du har gips vil jo et gipsanker duge. Det finnes flere varianter, noen lettere å montere enn andre.
Enkleste er de som man bare skrur rett inn og mollyskruer som krever litt mer arbeid. Duger fint til kunst som veier litt, eller slik oppheng som nevnt her.

Pleier selv å kjøre mollyskruer, fått meg et slikt et verktøy til 100 spenn eller så. Går lett og raskt. Er bare om da mollyskruer er kompatibelt med det opphenget som var vist på bildet. Hadde sansene for det og har et plexiglass jeg helst skal ha opp på veggen snart.

Nydelig, da blir det den løsningen Ndizi. Takk for gode tips

1 Like

Hvis du, eller noen andre, velger dobbeltsidig teip, husk å bruk monteringsteip som tåler litt vekt. Denne type teip er beregnet til, nettop, montering. Vanlig dobbeltsidig teip har ikke nødvendigvis sterkt nok lim :slight_smile:

Sjekket litt mer opp i løsningen din @Ndizi. Dette kunne jo vært spennende også:

http://www.idekor.no/produkter/accessories/skjulte-avstandsfester.html

Forøvrig mye bra på idekor/allkopi