Hvordan markedsføre seg selv som kunstner?

Jeg har aldri tidligere vurdert å selge kunsten min før jeg startet å få mer positiv respons/interesse de 2 siste årene. Men som en ung og relativt uerfaren kunstner er jeg usikker på hvor jeg skal starte med å markedsføre kunsten min for å finne potensielle kunder. Jeg er bosatt i Bergen, om det er relevant i det hele tatt. Jeg vil gjerne høre om noen mer erfarne har noen råd til meg! Legger ved litt bilder av kunsten min under.

4 Likes

Hei, en måte å markedsføre bildene dine på er å få noen av dem innrammet og ta dem med rundt til mulig interesserte. Det kan være gallerier, men også andre som har ledige vegger, f.eks. det lokale biblioteket, yndlingskafeen, kjøpesentre, rammebutikker. Det er bare å spørre, og hvis noen skulle si at nei, det er ikke noe for oss, så har du jo ikke tapt noe. Iblant sier de ja.

Og så er sosiale medier, slik jeg har forstått det er Instagram populært. Den biten er det garantert andre her på Kunstveggen som vet mye mer om enn meg.

Noe annet viktig er å søke mot likesinnede, f.eks gjennom lokale kunstklubber eller ved direkte kontakt med kunstnere. I Bergen har KODE en kunstklubb som du kanskje vet? Å poste her på Kunsveggen er uansett en god begynnelse.

Lykke til!

3 Likes

Du har gidd meg en del å tenke på… Lur idé med å finne et sted lokalt som er villig til å stille ut kunsten min! Det er nok et lurt steg å ta for å i hvertfall få kunsten min sett. Takk for svar! : )