Hvordan oppbevare lerret/malerier?

Har nylig rydda litt i sportsboden, og er litt usikker på hvordan jeg lagrer lerret/malerier best og tryggest mulig.

Kan de stå maling mot maling (ser det gjøres slik i mange atelierer, litt som at innrammede verk står glass mot glass), eller bør de ha noe mellom dem som skille (papp, plate, silkepapir e.l.)? Må papp-platene være syrefrie i så fall?

Kan de ev. stå maling mot bakside?

Sånn ser det ut nå:


Jeg bruker hovedsaklig bobleplast eller sterk plast for ting som oppbevares lenge. Skal du være skikkelig god så må du ha tyvek og bobleplast. Bruker denne bobleplasten i galleriet: Bobleplast 3-lags små bobler - RAJA

1 Like

Takk! Kjører du bare hele lerretet inn i bobleplast da, og teiper på baksiden?

I mellomtiden, hva er tryggest tenker du? Maling mot maling eller maling mot bakside? Papplate mellom eller ikke?

En konservator jeg bruker (jobbet flere tiår ved nasjonalmuseet) anbefaler ikke lagring med boblelast over lang tid. Malingen kan visstnok ta skade av luften som siver ut fra bobleplasten over tid. Om bobleplast skal benyttes, bør det lages hull slik at luften sirkuleres. Dette gjaldt i hovedsak eldre oljemalerier, men antar det kan overføres til lerret.

2 Likes

Det koker vel kanskje ned til tidshorisont til slutt på hva man bør gå for. Målet er jo å få det opp på veggen. La oss si maks 5 år lagring avhengig av boligmarkedet og diverse andre ting. Tåler det da å stå stacket opp inntil hverandre uten noen form for plast eller plater eller silkepapir? :nerd_face:

Jeg er ingen ekspert, men med den tidshorisonten tror jeg det meste skulle gå greit :grinning:

2 Likes

Pakk de inn i litt tykkere plast.

Bare husk at om du pakker i “vanlig” bobleplast så må du ha den glatte siden inn. Jeg har opplevd å pakke opp arbeider med masse merker av små bobler.

4 Likes