Hvordan oppbevarer du kunsten din?

Hei, har noen spørsmål om oppbevaring av kunst som jeg ikke helt klarer å finne konkrete svar på. Kan være at denne informasjonen allerede finnes i en annen tråd, kanskje det er mine søkeferdigheter som svikter meg.

  1. Hva er de beste forholdene (temperatur, lys, fuktighet osv.) for å lagre print/kunst på papir?

  2. Gjelder andre regler for originaler på lerret?

  3. Har mine print lagret i selvyn sleeves i leiligheten min stående opp mot en vegg. Kunne jeg hatt disse lagret i sportsboden min? Eventuelt hva er de største utfordringene med å gjøre det, sett bort fra tyveri?

  4. Bør selvyn sleevesene ligge for best mulig lagring, eller går det greit at de står?

  5. Jeg vet noen av dere har tegningskap, er det noen store fordeler med dette annet enn at man kan legge veldig mange trykk i enn skuff? Et slikt skap tar stor plass som nødvendigvis ikke alle har, meg selv inkludert.

Høres ut som at du har samme utfordringer som meg mtp plass og alternativer. Jeg liker ikke å ha mappene stående, og kjellerboden vil jeg også unngå. Derfor lagde jeg en ikke så veldig fin, men funksjonell hylle.


6mm treplate, spilepanel og kjetting :sweat_smile::pinched_fingers:t3:

7 Likes

Det var en kreativ løsning😄 takk for innspill🙏

Temperatur - ikke over 18 grader helst så kalt du tåler ved 6-7 grader går levetiden oppe i 1000 års perspektiv forhold til ca 18 grader - levetiden på et normalt Arches papir er ca 100 -150 år ved en temperatur som folk har i stuene ca 21-22 grader ( jeg har det kaldere, men jeg liker det også kjøligere - blir fort varm, men det er en total avsporing), da er nedbrytningen i papiret begynt for lengst men ikke synlige skader som er av en art noen blir å feste seg ved. Problemet er pigmentet som er brukt, blyant holder seg lengst av alt, litotrykk og serigrafi farger begynner å forandre seg så snart de er ute av pressen, dyptrykkfarger holder seg lengst av fargene. I stuen eller andre rom du oppholder deg i ved vanlige tepraturer vil papiret og fargene blekne, selv med uvar glass over flere tiår - lys er den verste fienden. Når du oppbevarer i mapper vil jeg anbefale liggende, det at vi henger bilder på veggen vertikal er ikke optimalt for fibrene i papiret. Jeg vil også anbefale deg å lufte bildene ut av lommene en gang i året, det blir for tett når bildene ligger uten luft i lommene. Det beste er syrefrie bokser, der du legger et og et bilde med syrefritt barierepapir, da får bildet luft - men bakdelen er at det ikke er særlig praktisk i et hjem og mere en ting vi gjør på museer - jeg har noe mindre bilder lagret på den måten. Skuffer er en god løsning, men faktisk ikke like optimalt som boksene - men skuffer er mere praktisk. Jeg bruker skuffer til store bilder og de syrefrie eskene til mindre - men som jeg skrev eskene er ikke praktisk, hvis du skal se på bildene - da er det på med hansker, løfte forsiktig osv.
Luftfuktighet mellom 40% og 50% og ikke svingninger på mere enn +/- 4-5% men det er vanskelig å holde hjemme. En annen ting er plassering i rommet - hvor høyere du plaserer mappen/eskene/hyllene hvor mere varme bli bildene utsatt for og nedbrytningen går raskere.
For malerier gjelder ca de samme reglene. Foto er det vanskeligste - den må ha lavest temperatur optimalt alt under 15 grader.
Det viktigste er stabil temperatur, stabil luftfuktighet, lite/ingen lys, ikke for tett pakking og en tilførsel av luft så bildet får puste. Det du skriver om sportsbod hører ikke bra ut, er det i en kjeller er problem fuktighet og dårlig ventilasjon er den plassert høyt i huset er varmen størst der og luftproblermer får du alltid i småe rom, hvor andre ting er lagret. Men uansett klarer vi ikke å få optimale forhold hjemme uten et luft og temperatur regulert rom.

8 Likes

Takk for svar Julia, veldig utfyllende og greit forklart. Byr på problemer at de må ligge for min del, da ender de fort opp under sengen i så tilfelle😅

2 Likes

Der jeg bodde før hadde jeg bilder under sengen, så det går fint.

1 Like