Hvordan sender man store bilder til utlandet

Tenker over 150*150cm. Hvilke leverandører driver med det?

Kom an på hvor det skal, hvor dyrt det er, hvor skjørt det er, verdi og kan det rulles?

DHL har egen fineart avdeling man kan kontakte. De henter på dør og sender/leverer full forsikret, men koster jo.

1 Like

Jeg tenker på store bilder i ramme, som MÅ sendes i ramme grunnet innrammingsteknikk. Kanskje 150*150 eller større.
Og hva med Canvaser? Er det bare å demontere dem og sende dem i en rull og så montere igjen hos mottaker? Snakk om store bilder her også.

De jeg har sjekket hos er 10k+ for et stort bilde…

Sende innrammede verker til utlandet er dyrt. Beste jeg vet om er å snakke med Syversens kassefabrikk, få de til å lage en kasse, for så å få SAS Cargo til å transportere det. Skal det sendes i Europa finnes det noen som kan kjøre det rundt bare med soft-packing (bobleplast). Skal det lenger må du ha kasse, og mange krever kasse for ting som er rammet inn på den str.

1 Like

Dra på Maxbo kjøp sterke plater og bygg din egen kasse med forsterkede hjørner der kunstverket kan ligge i esken “luftig” hvor bobleplasten rundt verket sikrer minst mulig bevegelse.

Er kassen bygget sterkt nok kan du sende med hvilket som helst selskap så lenge de har forsikring + tracking :slight_smile:

1 Like

Hvor er utlandet? DHL tar paller 2*2meter, men det blir nok fort 5-10 000 avhengig av hvor.

Ofte mye enklere å sende hel, enn å starte å demontere, rulle, etc etc.

1 Like

Utlandet er primært USA i mitt tilfelle. Og når jeg sjekket så var det snakk om 15k for et så stort bilde (2*2 meter)

Høres ut som den planen jeg har. Jeg skal gi det et forsøk :slight_smile:

Hva med taping på glasset for å hindre ødeleggelse av bildet om glasset skulle knuse under transport. Er maskeringstape no no?

Høres ut som 15k for en palle 2x2 til USA ikke er en dårlig pris.
Jeg sendte en palle fra Berlin til Bodø og det kostet ca 9000kr, ink fortollingsavgift.

Men - det å sende glass er alltid en risiko. Avhenger av hvilke type glass det også er. Plexi, tykkelse, artglass, etc. Det kan sprekke/knuses.

Hva er det du skal sende? Et grafisk motiv?

I så fall må det da være billigere å ta det ut av rammen, sende i rull for under en 1000lapp, og så får de heller rammen inn der borte på nytt igjen.

1 Like

Jeg sendte til UK med disse - prima enkelt👍 De ordner og fraktselskapet henter på adresse. Var TNT som hentet i mitt tilfelle.

Snekret meg en ramme selv👍

Lag en solid treboks. Surr bildet i bobleplast og fyll ut rommet i boksen med papp eller mer bobleplast. Forsterke hjørnene med samme materialer. Prisen på noe sånt vil ligge på 10-15.000kr, så det må være et dyrt bilde for at det skal være økonomisk forsvarlig