Jeg skal selge et par trykk og må ta bilde av de for å legge ut. Jeg klarer ikke ta bilde som fanger fargen i trykket. Når jeg tar bilder, uten blitz, så blir de ikke fargerike nok.
Tar jeg med blitz blir de tilnærmet hvite.
Har gitt opp iphone og prøver med speilrefleks, men er ikke helt dreven på dette… Noen tips til innstillinger?
iPhone har et greit kamera for å være en telefon, men som de fleste telefonkameraer er helt ubrukelig i dårlig lys. (altså; så lenge det ikke er tatt i godt dagslys,eller sterk belysning, blir det kornete og uskarpt)
iPhone har faktisk lyssterk optikk, men har en så liten bildebrikke, at det skal ikke mye til før korn og uskarpheter oppstår.
Har du et speilrefleks er selvsagt dette mye bedre, men også her settes det krav til belysning, med mindre du benytter god lyssterk optikk eller har blitz. Er blitzen stilt inn for kraftig får du et utbrent motiv. (eller på standard oppsett, vil dette ofte brenne ut lyse farger)
Er fargene feil, kan du styre fargetemperaturen på et speilrefleks. (kan også gjøres på telefonen, men vanselig å se dette nøyaktig på en så liten skjerm…)
Mitt tips, er at du tar ned kunsten og legger det på et bord/overflate, eller henger det i nærheten av vindu som gir godt med dagslys. (jo mer jo bedre, men ikke direkte sollys) Da vil selv “auto” instillingen gjøre susen, men prøv “P” (program auto) med så lav iso som det lar seg gjøre. Blir det for mørk, kan du justere iso litt opp gradvis.
Er kunsten plassert riktig mtp. lys, duger nok også iPhone, så lenge du ikke har krav om høy oppløsning
Hvis du har blitz, stativ osv, kan andre grep gjøres (lengre lukkertid f.eks.), men som regel er god naturlig belysning det beste alternativet.
Instillinger på blender, iso osv. bør tilpasses utstyr. Ved kitoptikk er sansynligvis den laveste blenderåpningnen f5,6 og bør settes til det neste trinnet.
Lukkertid ikke tregere enn 1:50 (igjen; avhengig av utstyr)
Iso så lavt som det lar seg gjøre, uten at det blir for mørkt. (blir iso for høy, får du korn igjen)
Dybdeskarphet som de fleste gjerne ønsker å få til ved skråfoto, må du ha lyssterk optikk for å få til, men iPhone kan få dette til hvis du går nært motivet i god belysning.