Hvordan vaske et lerret

Jeg har fått sopplukt/sporer spredd igjennom hele leiligheten min og har måttet flytte ut alt jeg eier og har (i løpet av en dag, litt stress).

Jeg må nå vaske av blant annet lerrett, spraymalt, malt, oljemaling, akrylmaling og lurer på i den sammenheng hvordan dette best gjøres?

Har ikke lyst til å få noen form for skader på dem.

Lykke til med soppsporene.
Jeg leste en gang at bleier skulle gjøre susen for støv og skit. Om dette var bleier tilsatt litt vann vites ikke, men det absorberer jo bra…

Ligger en sjappe i Kong Oscars gt som tilsynelatende driver med restaurering av malerier.
Dersom det er en forsikringssak kan jo det være et alternativ?

Det er faktisk veldig aktuelt, jeg skal få et overslag av dem og sa eierskifteforsikringsselskapet sier…

Er det snakk om muggsopp eller verre ting?
Hvis muggsopp kan det vaskes av med helt vanlig vaskemiddel (f.eks. Zalo er helt topp) eller støvsuges med myk børste. Så lenge det ikke blir stående i høy luftfuktiget vil ikke soppen klare å gro (over 65%) og kan støvsuges/tørkes bort. De fleste hjem har litt muggsopp i større eller mindre grad.
Er det snakk om svarte merker som sitter litt, så må dette vaskes bort, ellers kan det bare støvsuges med myk børste.

3 Likes

Dette høres ut som et av worst case scenarios, håper det ordner seg via forsikring og at du slipper å rengjøre lerretene selv (noe som høres skremmende ut).

Noen som har tips til generell vedlikehold av canvas?

  • Hvor ofte man bør tørke støv.
  • Hvordan å fjerne en flue skit?
  • Noe man ikke bør gjøre? :wink:
  • ect.

Det er snakk om hussopp og muggsopp, antar det da vil gå greit med en lett børste/fjærbørste.

Det er ikke snakk om fuktig inneklima, det er snakk om skade i vegg. Åpnet en 30 x 30 cm åpning fredag formiddag, flyttet ut lørdag morgen.

Hadde et glass med en 5 mm eplejuice i bunn stående fra lørdag, onsdag var hele glasset dekket av muggsopp :-/ Da er også alle dører i leiligheten lukket, dør til rom med åpning forseglet med tape og plast.

Men det er ikke absolutt worst case, det er en vegg som ikke er infisert.

Uff da Sake, ikke moro.
Hussopp er jo noe helt annet og må saneres på skikkelig vis. Antar du har noen proffer til å utføre dette?
Normalt sett må alt som er berørt av hussopp kastes pluss en sikkerhetssone på 1m.
Har noen av lerretene vært i kontakt med hussoppen?

Sørg ivertfall for å tette den åpningen med plast inntil saneringen begynner.

Er ikke spesielt gøy, men jeg har fått en ny vår etter at jeg flyttet ut fra gasser og annet faenskap den soppen spyr ut.

Jeg har ganske god kontroll på dette, er jobben min er prosjektstyring i bygg og anlegg og har satt bort grovarbeidet til Effecta. Sannsynligvis ender det opp med å gå en del av boligen da vi må ta en sikkerhetssone på 1 meter, sopp kan ha spredd seg 0,5 - 1 meter inn over bjelker. Kappe bjelker der og skjøte de 1 meter lenger inne. Da ryker det 3 meter :-/

Lerrett har bare vært utsatt for sporer så antar at det går fint :slight_smile:

1 Like

Høres ut som vi har lignende type jobber og da har du nok kontroll.
Jeg har kjøpt bolig selv og holder på å sanere muggsopp, som heldigvis er litt mildere enn hussoppen, men kjipt uansett.
Muggsopp må jo ha fuktighet for å gro og hussoppp må ha biologisk næring, så det går nok helt fint med bare sporene :slight_smile:

Herlighet.
Her kan jeg ikke bidra med noe særlig, men vil heller ønske deg lykke til.
Håper dette går strålende!

Tar opp denne tråden igjen. Noen som har tips til hvordan vaske/rengjøre et eldre oljemaleri som har blitt litt gulaktig over årene?

Vet at en kan få dette gjort profft hos eks. Daniel Gilberg (http://www.papirkonservator.no/), men siden maleriet har begrenset verdi tenke jeg det kunne være greit å prøve selv? :slight_smile:

Destillert terpentin kan benyttes til å fjerne klarlakk som er brukt på gamle malerier (i mange tilfeller denne som har gulnet) Ingen garanti for godt resultat her :wink: https://www.winsornewton.com/na/discover/tips-and-techniques/oil-colour/how-to-remove-varnish-us

1 Like

Det hørtes litt skummelt ut… Hvis en bare skal rengjøre. Funker det med såpevann på oljemaling?

Du må bruke noe som tørker fort, hvis du bruker såpevann så vil fukt kunne bli liggende i porer/sprekker og trekke inn i lerretet, så vil malingen kunne kakelere etterpå.

Finnes produkter til dette også

Har ikke testet dette selv