Hvordan vet dere det er ekte?

Hei,

Har lest en del på dette forumet og ble nettopp medlem da jeg har begynt å samle litt mer seriøst i det siste.

Vurderer nå å kjøpe et trykk via Finn.no av Dolk. Jeg spurte da om selger har en kvittering på kjøpet eller noe annet som tilsier at selger faktisk har et ekte.

Selger sa da at det ikke er tilfelle da selger selv kjøpte det via Finn.no for noen år siden og betalte kontant, fikk derfor ikke noen kvittering eller annet. Det ble kjøpt og hentet hjemme hos noen i Oslo. Og selger opplevde da at de som solgte trykket da var seriøse kunstsamlere da de hadde masse flotte bilder på veggen.

Er litt skeptisk da det er veldig lett å få laget en del kopier i Thailand for eksempel som vil se veldig ekte ut, vil jeg tro.

Så jeg lurer d på hvordan dere som er mer erfarne samlere vet at det dere kjøper er ekte. Er det noe måte å se dette på, eller må man ha kvittering eller annet fra opprinnelsen for å vite at det er ekte? Eller holder det med forklaring til selger i dette tilfellet?

Takk på forhånd for svar :-).

Det meste av Dolk er ekte. Du kan kontakte handmadeposters om de kan bekrefte om bildet er ekte eller ikke. De kan undersøke hvem bildet er registrert på.

Du kan også legge ut bilder her på forumet så kan vi hjelpe deg.

1 Like

Jeg har aldri opplevd at det finnes falske Dolk trykk. Du får høre om det med engang noen oppdager det (kan love deg at det blir laget en tråd her inne så fort noen får høre om det). Mye i denne verden går på tillitt.

De jeg vet det finnes mye fake av er Banksy, Kaws og Hirst. Men så lenge du forholder deg til folk med godt rykte skal det gå bra. Og hvis en deal er for god til å være sann er det ofte en grunn til det :wink:

Hvordan dolk er du ute etter ? Mulig noen her kan selge istedenfor på finn.no :slight_smile:

Tusen takk for hjelpen.

Lærte mye av den informasjonen dere velvillig ga fra dere.

Har kjøpt 2 Dolk nå (Toy og Circus) og det blir vel noen til etterhvert. Skal legge ut melding på ØK når jeg har funnet ut hva neste kjøp blir, og hvor mye penger jeg har tilgjengelig :-).

1 Like

Mener jeg leste et sted om noen som hadde sett noen falske Dolk trykk for noen år siden i Os utenfor Bergen? Mulig jeg roter.

http://forum.kunstveggen.no/t/falsk-dolk/767

Skjønner at det kan være vanskelig å avsløre falske trykk som helt fersk kunstsamler, men når en etterhvert har sett en del Dolk-trykk i sitt liv ser en det nok ganske enkelt. Men mindre det er en meeeget god forfalskning.

Jeg pleier å tygge på de, om det kommer merke er det ekte vare.

8 Likes