Hvorfor selge på Blomqvist auksjonen?

Lurer på hvorfor mann skal gidde å selge verkene sine hos blomqvist.
Jeg tok kontakt med blomqvist fordi jeg har alt for mye liggende i mapper.
Tenkte derfor dette var en god mulighet til å selge unna litt og på den måten finansiere nye kjøp.
Jeg ble møtt med det jeg vil si var en ganske uproff holdning, og jeg fikk inntrykk av at mesteparten av arbeidet med et eventuelt salg ville ligge på meg. Forsto jeg det riktig så skulle de også ha godt betalt, mens jeg bærer all risken.
Er det noen her som har solgt via auksjonshus før?
Noen som har noen pros and cons?

6 Likes

Jeg har ingen erfaring, men tenker en bør vurdere ut fra hva man faktisk skal selge. Hadde f.eks ikke giddet for min egen del å benytte Blomqvist skulle jeg kvitte meg med trykk. Satt jeg med spesielle verk kunne det kanskje være mer riktig å gå den veien. Du når vel kanskje et annet marked via Blomqvist? Samtidig er det følelsen av trygghet for både kjøper og selger. Man føler det kanskje litt mer trygt om en skal svi av over 100k på kunst. Kun egne tanker her altså.

1 Like

Auksjoner er nok ikke stedet å “tømme mappene”, da man som du sier sitter med risikoen selv for at ting ikke selger. Man kan også oppleve at auksjonshusene ikke vil selge ting man selv liker svært godt (og ta det personlig).

Dette er ikke unikt for Blomqvist, og alle auksjonshus opererer med både kostnader for selger og hammerpåslag for kjøper. Jeg har selv vært i kontakt med flere auksjonshus i utlandet hvor fraktkostnaden alene gjør at man må selge ganske dyre verk for å tåle kostnaden og risiko. Ofte er det gjerne også en nedre grense på utropspriser for at ikke auksjonene skal fylles opp med mye billig som både bruker mye tid og arbeidskraft å få markedsført og solgt.
Hvis du kan forklare hvordan det virket uproft, blir det lettere å diskutere det tenker jeg.

Pros med å selge på auksjon:

  • Mulig å oppnå høyere pris enn privatsalg
  • Treffe en annen gruppe kjøpere/selgere
  • Mer premium marked, for premium produkter (sammenliknet med finn.no, ebay osv.)
  • Ingen “kundekontakt” for deg personlig - anonymitet for selger og kjøper
  • Forholdsvis lite innsats for selger
  • Verket kan være solgt i løpet av en kveld (raskt salg)

Cons:

  • Forholdsvis høye kostnader - spesielt kan de spise mye profitt på billigere verk
  • Risiko for å ikke selge (denne er jo alltid tilstede ved alle salg)
  • Risiko for å oppnå lavere pris enn ved et privatsalg (hvis man selger uten minstepris)
  • Risiko/kostnad ved frakt (denne er også alltid til stede ved alle salg)
10 Likes

Jeg har både kjøpt og solgt hos to store auksjonshus i Oslo. Jeg har gode erfaringer med begge, selv om det er forskjeller. Kostnader og risiko for lav salgssum er egentlig ikke et tema. Ved innlevering blir man enige om en minstepris, så da er allerede “worst case scenario” klargjort.
Leverer du inn verket selv, slik jeg har gjort, blir det heller ingen fraktkostnader og utfordringer med emballasje og innpakking. Ganske godt å slippe dette, for det er ikke akkurat hyllevare å finne emballasje til et innrammet bilde i glass med bredde på over meteren…
Hvis du sitter på et spennende verk, som du er trygg på at er attraktivt i markedet, anbefaler jeg auksjonshusene 10 av 10 ganger.
Skal jeg nevne noe som kan oppleves som negativt hos enkelte, må det være at oppgjøret tar mye lenger tid enn om kjøperen på finn vippser deg ved overlevering.

9 Likes

Blomqvist og de fleste auksjonshus tar ikke inn kunstverk/objekter som ikke kan selges for minst 1000 kroner. Vurderingen som gjøres av auksjonshuset er primært bygget på datainformasjon om tidligere salg av samme kunstner og sammenliknbare verk (markedet). Når du må betale 20 prosent av tilslaget + 200 for foto, sier det seg selv at det er lite lønnsomt å levere inn kunstverk som er verdt kun 1000-1500 kroner. De kunstverkene du ønsker å tømme ut av mappene dine, for å kjøpe noe bedre, er det kanskje heller ikke så mange andre som vil by særlig mye for? Kanskje det er forklaringen på den lite entusiastiske mottakelsen du opplevde å få ved vurderingsdisken. En tommelfingerregel: Et normalt auksjonsresultat er ca en tredel av galleripris for nyere kunstverk (hvis de i det hele tatt er salgbare). Noe å tenke på for kunstveggen-folk som kjøper mye i gallerier…

4 Likes

Synes Ulrik oppsummerer det bra!

Et lavterskel tilbud hvor du betaler en mindre kommisjon for å slippe hassel på finn med folk som trekker seg / ikke dukker opp, du slipper “packing and handing” og siden auksjoner markedsføres nasjonalt og internasjonalt treffer man et bredere publikum enn de som tråler Finn/KV og vil ha verk “billig”.

Det er frivillig å selge på auksjon, og jeg er selv som samler veldig glad for at det finnes mange auksjonshus da auksjoner er transparente og en faktisk får se hva markedet er villig til å betale… Ofte vanskeligere på i andre fora da en ikke vet hva ting ender opp med å bli solgt for :slight_smile:

4 Likes

Jeg tror vi som holder på med kunst i “KV-sjangeren” er litt blaserte når det gjelder mulighet til å få solgt på Finn. Det er ikke alle kunstnere/sjangre som det er like enkelt å få solgt via Finn som feks gatekunst. Derfor kan det være gunstig å benytte auksjonshus Vs privat hvis det gjelder sjangre som ikke slår så bra an på Finn.

5 Likes

Kjøper du fra Blomqvist, så gir det også provenans ved evt videresalg eller forsikring. Kanskje spesielt viktig med kunstnere som f.eks Push. Provenans er verdt endel prosent mer enn et finn-kjøp fra en fyr som arvet bildet av tanta til onkelen.

7 Likes

Vil ikke si at det var snakk om spesielt dyre verk/trykk.
Jeg har noen eldre Sandra Chevrier som jeg vurderte å selge.
FAKE-super Nurse (HF) Disse har jeg jo sett gå for et par titalls tusen til opp mot 80 000,- ​
samt jeg har et par andre fra FAKE som er 1/1
Dotdotdot - Handgun og Protester red edition
Hadde også noen fra AFK og Dolk jeg vurderte å selge.

Vil påstå at det er noe verdi her selv Notpc antydet at lav verdi kunne kunne være en årsak til laber interesse
jeg handler mye på auksjoner selv, men har aldri solgt via.

Jeg vurderte auksjon for enkelthetens skyld.
Ikke for å få tilsendt et vurdering skjema der jeg må fylle ut detaljerte objekt beskrivelser.
Jeg tenkte/håpte jeg kunne møte opp et eller annet sted, tatt med meg det jeg vurderte å selge også hadde de selv tatt en vurdering på hva som var inntresant for deres del.
Skal jeg måtte gjøre grundig forarbeid og lese meg opp, så kan jeg like godt selge selv og beholde pengene.
Flere av de trykkene og verkene jeg nevner hadde jeg nok endt opp med å beholde selv. Da selv om de ikke kommer på veggen med det første grunnet plass mangel så har jeg jo kjøpt de fordi jeg elsker bildene.
Men en god selger kunne sikkert klart og overtale meg til å selge en god del :slight_smile:

Mistenker at i dette tilfelle er det kanskje bare jeg som var litt hårsår :slight_smile:

2 Likes

Desto mer info du oppgir jo enklere er det selvfølgelig å få gitt en riktig vurdering. Det skal komme mer informasjon til uka angående innlevering/frakt og datoer for auksjonen. Bare å følge med!

3 Likes

Hvis du synes det er tungvint å fylle ut skjemaet kan du selvsagt levere alt inn til Blomqvist enten i Oslo sentrum, Fornebu eller Bergen. Blomqvist besøker også jevnlig alle mellomstore byer i landet og kan ta imot verker. Vi kan også bistå med gratis transport fra de fleste steder i Norge så fremt det er snakk om flere verker :blush: Det er bare å stikke innom når det måtte passe deg.

Vi gir deg en tilbakemelding på estimat etc. og du står fritt frem til å levere inn eller ikke - no strings attached.

Bare gi oss en lyd så bistår vi med alt som trengs :blush:

Som Ulrik skriver, så kommer det utdypende info neste uke.

5 Likes

Er det noen verk dere spesielt ser etter til denne auksjonen? Dere kunne jo også spurt etter verk dere mener kan gjøre det godt?

2 Likes

Generelt sett ønsker vi et bredt utvalg av verk i ulike prisklasser og formater, så det skal være noe spennende for alle, men gode eller ikoniske motiver av de vi har nevnt på listen står selvsagt høyt oppe på listen :slight_smile:

2 Likes

Hvordan er opplegget? Alle 100 verkene blir lagt ut samtidig med en nedteller på 7 dager 0 minutter 0 sekunder :yawning_face: eller blir verkene offentliggjort en uke før en live auksjon på twitch hvor man kan få en opplevelse for livet og sette standarden for framtidig auksjoner med heftige budrunder? :smirk:

7 Likes

Skriver Gulosten. Så der har du vel svaret på spørsmålet ditt Bambi ;).

2 Likes

:hear_no_evil: :see_no_evil: :speak_no_evil:

Hvis det ønskes et bredt utvalg, hvor sier ikke Blomqvist at de ønsker Dolk på listen over de 35 kunstnerne som de sier at de ønsker verk fra?

De sier ikke «bl.a» men at det er disse 35 som er aktuelle for auksjonen.

La Staa skrives med en «a» btw :wink:


3 Likes

Skrivefeil angående Dolk. Innlegget som ble lagt ut her på KV med samme teksten har Dolk som siste kunstner på lista. Antagelig bare falt ut. Takk for poengteringen :slight_smile:

2 Likes

Så da blir det kun 36 kunstnere på lista?

Eller er det en «skrivefeil» og at de egentlig mener: «such as, but not limited to» ?

Det er en del kunstnere som helt klart burde vært med på denne lista som har langt større cred i gatekunstverdenen enn noen av de som her har klart å snike seg med på lista, etter mitt syn :blush:

La Staa med to «a» på min

2 Likes