Unik sjanse - et av Dolks mest ikoniske motiver vurderes solgt. Kaffekonge (og Bergens tidligere ordfører) Herman Friele i freidig hiphop-positur, med dollarbling istedet for ordførerkjede. Et av få Dolk-motiver med politisk satire. Lerretet er 100x150 cm, altså en god del større enn Dolks vanlige lerreter. Det har aldri vært laget trykk av dette motivet, og originalen (den på gaten) er forlengst overmalt av Statens Vegvesen. Men i 2007 laget Dolk tre digre lerret av Friele-motivet (Herman Friele har et av de andre). Prisantydning et sted mellom 150.000 og 200.000 kroner.
Tja, nå er jo det en relativ åpen prisantydning på et utrolig sjeldent verk, så jeg kan ikke helt si meg enig. Da jeg kjøpte bildet hadde det en prisvurdering på 180.000-200.000 kroner.
Fineart tar jo 150.000-160.000 kroner for langt mindre lerret med motiver som det har vært laget flere versjoner av, både på lerret og papir. Hos Fineart må man dessuten betale kunstskatt i tillegg til prisen, og det blir jo litt penger av det også. Men selvfølgelig, dette er ikke for dem som skal ha sitt første Dolk-lerret - de har nok å velge i til halve prisen. Friele-lerretet er for kjennere, kanskje til og med mest for bergensere, og det er i så måte all grunn til å tro at de ikke får flere sjanser enn akkurat denne!