Ina Bache-Wiig - utestengt kunstner. Synspunkter?

Billedkunstneren Ina Backe-Wiig er utestengt fra Galleri Standards gruppeutstilling Paper Planes fordi hun “liket” den Pride-ironiserende teksten/videoen til kjæresten, kunstneren Tommy Johansson. Er det blitt for trangt på kunstfeltet - uten plass til kunstnere som ikke er politisk korrekte raddiser?

Her er den omstridte Pride-videoen til Johansson - jeg er spent på om den blir slettet av moderatorene på Kunstveggen!?

7 Likes

Synspunkter etter å ha lest gjennom?

Hvem som helst kan tydeligvis kalle seg en kunstner i dagens Norge

Ellers har jeg aldri klart å skjønne hvorfor enkelte lar seg provosere over Pride, Tommy fremstår som en krenket og rabiat incel i sitt innlegg - og endel er jo enige, så det er tydeligvis et eller annet med homser i fri utfoldelse som ikke er helt stuerent. Kanskje derfor det er behov for Pride - who knows…

Til sist tenker jeg at det er fint at gallerister i Norge selv kan velge hvem de ønsker å representere. De som er uten representasjon får da representere seg selv - går fint det også.

5 Likes

Mitt anliggende var ikke å finne ut om folk liker/ikke liker Johanssons tekst/video, men å høre synspunkter på om det er OK av Standard å utestenge Bache-Wiig fordi hun trykket “like” på Facebook-utspillet. Som Aftenposten er inne på i dag (debatten om Ytringsfrihetskommisjonen): “Det strir ikke mot ytringsfriheten å være dum”.

Saken mener jeg lite om da jeg ikke har satt meg inn i hva det gjelder. Som oftest er det flere sider av en sak. Men jeg lurer på hvorfor du skulle være spent på om moderatorer her på kunstveggen skulle slette noe? Jeg opplever at det er lite som “sensureres” her på forumet.

1 Like

Støttes, her er det “takhøyde” så lenge man har folkeskikk :slight_smile: Diskusjoner og debatt er ønsket på forumet!

5 Likes

Ok med pride, annet enn at det er et paradoks at folk som er trygge på egen legning har behov for å utbasunere det så til de grader. Kan ikke si at jeg personlig har noe behov for å måtte ha en streit-parade med svære plakater Fight - my right - to be straight eller no i den duren.

Pride handler om å gi trygghet til alle som er skeive men som ikke tør å stå frem. Det er ikke en egoistisk greie, det en frihetsgreie. Hvis f.eks sønnen din var homo, men ikke turte å stå frem og led under det - så ville nok du vært først i køen med pride flagget. Just sayin… :slight_smile:

14 Likes

Aldri helt skjønt den tankegangen at dersom noe skal feires/fremheves, så skal det av en del folk bli uglesett fordi det ikke dekker alt annet.

Pride er så mye mer enn folk som er «trygge på sin legning».

At et liker-klikk helt isolert er nok til å bli fjernet fra en utstilling høres veldig snålt ut. Mindre sensur, mindre hårsårhet, og omfang menneskelige forskjeller :+1:t3:

Synes det er fint med markeringer som belyser undertrykkelse, både for kvinner, rasisme og homofile. Det er fortsatt en lang vei å gå. For meg er det uforståelig for meg hvorfor folk er i mot slike markeringer. Tøft gjort av gallerist!

2 Likes

«Jeg er uenig i dine meninger, men jeg vil inntil døden forsvare din rett til å hevde dem.»

Voltaire / Evelyn B Hall

Her gjorde galleristen helt feil.
Samtidig er det ikke å forvente at profittoptimaliserende kommersielle foretak vil stå på barrikadene for ytringsfriheten.

4 Likes

Tja, er det egentlig så mye legningsbasert undertrykkelse lenger? radikale idioter vil det alltid være. Aktuell legning er vel det aller siste jeg tenker på når jeg møter et menneske uansett ærend. Legning sier ingenting om individet og er vel egentlig en privatsak? Kan takke blandt annet pride for at det nå er “lettere” enn noen gang å stå frem med sin legning, men hvorfor skal legning være “vanskelig” å snakke om i det hele tatt? Er sønn min homo så er det min minste bekymring, derimot langt mer bekymret for at en av de skal få smaken på rus f.eks.

Tror du må lese igjen, ugleser ingenting, synes pride er ok, bare ser ikke behovet så veldig, hvorfor er legning i det hele tatt relevant? Legning sier da ingenting om kompetanse,utdanning,sjelsevner,moral,intelligens,kapasitet eller interesser? Legningsnøytral her, spiller ingen rolle hva man er for min del, bare hadde en mening.

Her er noen avisoppslag som viser at legning fortsatt er relevant og at undertrykkelse forekommer:

1 Like

Denne var åpen for noen dager siden, bak betalingsmur nå. Synes det er et sylskarpt innlegg i debatten. Den tar på kornet ironien i at kritikere er kritisk til kritikk, i Hareide-saken, men også relevant her. Han er innom Ina Bache-Wiig-saken også.

Anbefalt lesing.

1 Like

Jeg har lest det du skrev, og det du skriver her viser jo den manglende forståelsen for behovet for en markering.

Det at du ikke har måttet demonstrere for å være heterofil person har jo litt med det at det er den pre-aksepterte legningen i alle land, noe det har vært i alle år. Folk med andre legninger har opp igjennom årene måtte kjempe for rettigheter vi andre tar for gitt. Det er fortsatt folk som diskrimineres for sin legning (tilogmed i Norge, selvom vi ikke er i nærheten av land som Ungarn og Ukraina), og jeg som jobber i byggebransjen hører ganske ofte den nedsettende holdningen folk har mot LGBT personer.

Pride bevegelsen er ikke perfekt, men jeg syns det er en flott markering som over tid kan føre til mer aksept.

8 Likes

Tipper at daglig leder av galleriet har fått en tilbakemelding fra noen av de FØRTI andre kunstnerne som var med på denne gruppeutstillingen om at denne LIKE er IKKE OK. Med den nye CANCEL CULTURE med upopulære miljøer og meninger skal bekjempes med rå makt, så var det enklere å dytte denne kunstneren under bussen for å unngå en debatt…

4 Likes

Har veldig lyst til å fortsette med deg på denne altså, men desverre så er det tydeligvis ikke greit å ha en avslappa holdning til legning lenger. Enten så hyler man etter “likestilling” eller så holder man kjeft. Velger det siste alternativet.