Innramming: FAQ

LAGRE & FRAKTE TRYKK

Gleden er stor når trykket endelig kommer i posten, gjerne pakket i rør. I din iver ruller du det kanskje opp bare for å se, for så å rulle det inn igjen og ta det med til rammemakeren din. Dessverre ser vi en del skader som kommer av at uvante fingre har prøvd å rulle sammen et kunstverk for å putte det tilbake i røret. Vi anbefaler deg å ta det med direkte til rammemaker før du åpner røret. Hvis bildet er flatt, anbefaler vi å transportere det mellom to stive papp plater.

Hvis du skal flate ut et trykk, er det lurt å legge en jevn, glatt plate oppå (kan være glass, glatt kartong, metall etc) og sette noe tungt oppå platen, gjerne i hvert hjørne. Hvor lang tid det trenger for å flates ut er avhengig av papirtypen, noen typer papir er veldig stive og trenger lang tid (les: flere uker) for å flate seg ut.

Når du kjøper et trykk, er du halvveis i prosessen. Trykket er ikke klart til å dekorere veggen og hjemmet ditt før det er innrammet. Det er lurt å tenke at du skal legge til prisen på innrammingen når du vurderer prisen på trykket du ønsker deg. Hvis ikke blir det jo bare et veldig dyrt rør med trykk i som blir stående på loftet.

HVA ER FORSKJELLEN PÅ BILLIG OG DYR INNRAMMING?

Forskjellen på billig og dyr innramming er som regel, nesten uten unntak kvaliteten på arbeid og materialer. Mange billige rammelister er laget av materialer som ikke er ment for norsk klima. Treverket vil ofte «slå seg» eller bøye seg på grunn av store svingninger i luftfuktighet og temperatur. Hjørnene blir kanskje ikke så pene, og selve monteringen av kunsten kan ødelegge store verdier dersom det ikke er gjort riktig. Selv om du har kjøpt et trykk som er «billig» vil du sannsynligvis ikke at helheten skal se billig ut, derfor lønner det seg å velge solid kvalitet som kanskje koster litt mer. Dette skal du kunne nyte og leve lenge med.

HVA SLAGS INNRAMMING BØR JEG VELGE?

Vi hjelper gjerne med valg av rammelist. Det skal først og fremst kle bildet ditt, men også passe din personlige smak og stil i hjemmet. Et bilde kan forandre uttrykk totalt ved ulik innramming. Det fins utallige muligheter! Ta med bildet du skal ramme inn og diskuter med en rammemaker som gir deg den oppmerksomheten du trenger!

Flytende innramming eller ikke? Her finnes det ingen fasitsvar. Ofte rammer vi inn bilder flytende hvis arket har revne kanter som man vil skal synes, eller om signaturen eller motivet på bildet er såpass langt ut i kanten at det vil forsvinne litt bak en passepartout. Men det går selvfølgelig an å velge flytende uansett! Vi ser ofte på helheten og om det vil kle bildet ditt. Hvor mye bildet skal sveve ut fra bakplaten, hvor stor avstand mellom glasset og bildet og om det skal være hvit eller sort bakgrunn er estetiske valg man må ta. Vanligvis bruker vi 3-5cm mellomrom fra kanten av arket til rammen.

HVOR BREDT PASSEPARTOUT BØR JEG HA?

Standard bredde på passepartout er 7cm øverst og på sidene, og 8cm nede. Noen ganger vil man ha en litt «strammere» innramming og går for et smalere passepartout og noen ganger vil man kanskje ha mer luft rundt bildet og velger et bredere. Noen ganger er det kult med dobbel passepartout, eller et svart isteden for hvitt. Passepartout kuttes på mål etter ønske, avhengig av bildet.

Ark lever. Derfor kan både bilde og passepartout påvirkes av luftfuktighet og temperaturforskjeller. Det kan for eksempel skje at det krøller seg litt hvis det har regnet mye ute, eller om du har hengt bildet i direkte nærhet til en ovn eller transportert det ute vinterstid før du tar det inn. Stort sett vil det rette seg ut igjen når fuktighet og temperatur «normaliserer» seg.

Glipper under passepartouten kan løses på flere måter. Hvis bildet ikke har hengt på veggen, men stått lagret på skrå med motiv/glass utover; snu det slik at bakplate/motiv presser mot glasset, eller enda bedre; heng det opp! Er bildet på en viss størrelse bør rammemaker vurdere å bruke enten bakplate med mer spenn i seg eller dobbel bakplate.

HVORDAN FESTES SELVE BILDET I RAMMEN?

Hos oss har vi både hengsler og monteringshjørner og monteringstape til å feste bildene inni rammen, så hva enn du foretrekker kan brukes. Hengslene er laget av vegetabilsk lim, det er også mulig å få tak i hengsler av Japansk lim (hvetestivelse). Vi fester kun bildet i toppen, slik at det heller løsner enn at det er fare for at det skal revne hvis rammen faller ned. Har bildet løsnet og sklidd ut av posisjon, ta det med til oss så fikser vi det.

HVILKET GLASS BØR JEG VELGE?

Hvilket glass avhenger av størrelse på bildet, hvor det skal henge og verdien av det. Et standard glass har ca 40% UV beskyttelse, men gir mye refleksjon og gjenskinn i overflaten. Spesielt hvis motivet er mørkt. Et refleksfritt glass/anti refleks glass/art-glass, har fra 70% UV beskyttelse og gir lite refleksjon i overflaten. Det beskytter kunsten din bedre, og du vil se kunsten din bedre. Prikken over i`en i presentasjonen av bildet ditt.

HVORDAN HENGE OPP BILDER?

Hvor høyt skal bilde henges? En tommelfinger regel er at bildet skal henge i øyehøyde, slik at blikket naturlig treffer midten av bildet. Derfor pleier vi å anbefale å ikke la det være mer enn 180cm fra gulv til øvre kant av bildet.

Skal du henge flere bilder i nærhet til hverandre, som i en typisk bildevegg, kan det være en idé å legge bildene på gulvet på samme måte som du vil henge dem på veggen. Da ser du fort hva som fungerer sammen og du har mulighet til å bytte rundt på formen på bildeveggen, uten å først lage hull i veggene. Skal bildene henge over hverandre, vil det som regel se best ut å henge de største og tyngste motivene nederst.

Bruk alltid riktige fester som er tilpasset den type vegg du skal henge bildet på.

Hvis rammen din vipper ut fra veggen, kan det skyldes at wireren har blitt for slakk, eller at det er en type ramme som ikke har rom bak for skruen/spikeren. Hjørnebeslag montert på rammen vil gjøre at rammen henger bedre og tettere på veggen.

Er det noe annet du lurer på? Sjekk hjemmesiden vår, ta kontakt eller kom innom oss for en prat!

Hilsen Jonas & Ida

28 Likes

Mye gode tips!

Når det gjelder å rulle et trykk selv så vil jeg foreslå noe som fungerer for meg. Hvis jeg skal rulle sammen et trykk som skal passe i en tube med diameter 10cm f eks, så har jeg en 7cm tube som jeg bruker til å rulle trykket med. Da legger trykket seg super fint rundt tuben, uten å få noe form for knekk i starten. Har gjort dette bestandig, og aldri hatt problem med det. Anbefales :blush:

20 Likes

Godt tips, har gjort det samme

Hei. Har kjøpt meg et plexiglass som jeg må ramme inn, men aner ikke hvordan det gjøres? Noen som har noe inspirasjon til hvordan det kan gjøres? Leveres snart til rammemaker.

Noen som har erfaringer/tips mtp å kjøpe rammer med UV/refleksfri-glass for å ramme inn enkelt sjøl?
Jeg har noen plakater som helst skulle vært rammet inn i noe hakket bedre enn standard Clas Ohlson-rammer.

Fant et par eksempler på nett. F.eks denne, med i overkant tykk ramme
Ramme med Museumsglass til foto og kunst 50 x 70 cm - Sort

Eller denne, som vel ikke har mye mer UV-beskyttelse enn standardglass
https://www.bgafotobutikk.no/Ramme-Edsbyn-Svart-50x70-cm?gclid=CjwKCAjw3K2XBhAzEiwAmmgrAn__m-SiWoxEaEAIv6_HOIsvbutyXse19s6UETKo4Fue5Nlz8wmj2xoCm9kQAvD_BwE

Noen tips? :pray:

1 Like

Har brukt Bga-rammer og de fungerer helt fint. Har da brukt glass som er hakket bedre enn den du linker til som heter “refleksfsfritt” hos de. Er bare å skrive det (eller antirefleksglass) i søkefeltet så kommer alle de rammene det er mulig å få med det glasset. Eneste jeg har hatt å utsette på bga har vært at de store rammene (70x100) har kommet ute forsterkede hjørner slik at de har virket litt skjøre.

1 Like

Så nå ay hvis du søker refleksfritt så kommer det opp bare glass, men hvis du søker antirefleksglass så kommer det opp ferdige rammer med glass.

1 Like

Jeg har brukt rammer fra Bohus til innramming av plakater o.l og vært rimelig fornøyd med de. Har kjøpt Artglass av rammemaker og bare byttet ut glasset som følger med rammen. Har i tillegg kjøpt en liten rull med ståltråd/wire og festet på baksiden for enklere (og bedre) veggfeste.

Rammene kommer i fargene; svart, hvit, eik og mørk eik.

//

3 Likes

Takk for tips! Å kjøpe ramme og glass separat er en god ide.

BGA-varianten til @Kamphund virker litt rimeligere da, men i spesifikasjonene står det ikke noe om grad av UV-beskyttelse. «Dette produktet har nettopp landet i butikken vår, og vi jobber hardt for å skrive en virkelig god beskrivelse»

1 Like