Innramming i Bergen

Meget fornøyd med Hele Ruter AS i sentrum og bruker stort sett de. Er også kommet en ny i Åsane som heter Frame-It.

1 Like

Er veldig godt fornøyd med rammservice jeg også. Føler at alle er fornøyd med de ulike stedene de rammer inn. At de fleste stedene er bra liksom. Derfor hadde det vært greit å kunne sammenligne pris for å se om det er noen forskjeller eller om det stort sett er like priser ute og går.

6 Likes

meget spennende lesning !!

Stilig @andthenPush! Får lyst til å prøve innramming der ja… Resultatet ble skikkelig bra. Er det lov å spørre hva prisen endte på sånn ca? Jeg antar kost på glass har en liten skrivefeil i artikkelen eller?

Prisen i artikkelen er veiledende ut fra oss.
Vår innkjøpspris er rundt 10.000,- pr kvadrat eks moms. Dette var altså godt over 20.000,- i innkjøpspris (for oss)

1 Like

Vil presisere at det er stor forskjell på OMA-typene. 4.5mm har over dobbel pris av 3mm. Dessverre leveres det bare 3mm opp til en viss størrelse, som denne rammen akkurat ikke var innenfor. Bruk av OMA på mindre rammer er mindre avskrekkende i pris.

1 Like

Vi har vanligvis pris på 3000 for en tilsvarende ramme.
Alle medlemmer av siden vår får ytterligere 20% rabatt på denne rammen, som gir en sluttpris på 2400,- som vi vil påstå er svært konkurransedyktig.

1 Like

takker for svar @Vault_Studios . Av nysgjerrighet, hva er maks mål dersom man skal ha 3mm OMA?

3mm er maks 122x240
4,5mm er maks 183x244
Så milleren gikk akkurat utenfor på bredden på 3mm.

1 Like

Jeg kontaktet hele Ruter med ett bilde jeg ville ha rammet inn uten passepartout, fikk til svar at dette ville “ødelegge” bildet siden det da ville ligge helt inntil glasset men som jeg har forstått er ikke dette helt riktig da man skal bruke noe sånt som gjør at bildet ikke ligger inntil glasset. Svarte på mailen deres og sa at jeg synes det hørtes rart ut. Fikk ikke noe mer svar fra de etter dette. Om det var ett forsøk på lureri eller om det er det at de bare mangler ordentlig komponenter er vanskelig å si…

Det brukes en avstandslist inne i rammen for å få glasset bort fra trykket. Rammen må da være litt dypere for å få plass til avstandslisten.

Trykket må kunne ligge flatt av seg selv. Hvis det har ligget i rull, så må det flates ut over lengre tid for at det skal kunnes rammes inn flytende, hvis ikke vil det bøye seg mot glasset.

Trykket festes i topp. Hvis du ønsker å få det til å se ut som det flyter i topp i tillegg, så er det mulig å benytte en tynn bit av en kapaplate i topp og feste trykket til denne.

Det kan være at rammemaker ser at det er noe spesielt med bildet du ønsker å ramme inn, som gjør at det blir vanskelig å få til en flytende innramming, eller at det ikke kommer til å se bra ut. Da burde de forklart deg hvorfor de anbefaler passepartout. Du burde ha fått en forklaring og svar, men kanskje de bare har vært travle, lest e-post og glemt å svare. Ta en telefon, eller best av alt, dra innom med trykket, slik at de kan vurdere det.

1 Like

Her er det nok en svikt i kommunikasjon. Slik jeg har forstått så er Hele Ruter meget gode i sitt håndverk og fikk vel nylig (?) en 6 plass i NM i innramming i tillegg til kåret til Bergens beste håndverker eller noe for noen år siden (?). Men som vi snakket om @Kalle88 så er det feil at flytende innramming gjør at trykket går i glasset og blir ødelagt over tid. Om det gjøres riktig med avstandslist og trykket er flatt nok så har jeg nok av eksempler som er knall bra innrammet flytende.

Nei det ble ikke spurt hvilket bilde det var snakk om, kun at uten passepartout så ville bildet ødelegges over tid siden det lå inntill glass.

Ikke vet jeg hvorfor de hevdet dette, mulig det er en vikar eller noe slikt for jeg har i ettertid lest mange gode anbefalinger om hele ruter her inne på kunstveggen.