Innspill - prissetting på fotografi av Gregory Crewdson

Heisann!

Jeg lurte på om noen av dere har en formening om en fair pris på dette bildet av Gregory Crewdson?

Finn annonse

Utenlandske nettgallerier selger det for ca. 15.000,- men da må man ut med moms, frakt og innramming i tillegg.

Tusen takk for tid og hjelp.

Annonsen er min.

Jeg kjenner ikke til denne kunstneren spesifikt, men har du sjekket hva dette verket har gått for i annenhåndsmarkedet / auksjonshus?

Det er dessverre slik at mange kunstnere har et annenhåndsmarked som er mye lavere enn utsalgspris… Evt. at en kunstner kun går for høye priser i noen land og andre ikke.

Hvis motivet ikke er utsolgt er det som regel vanskelig å få markedspris.

1 Like

Heisann! Tusen takk for svar.

Dette verket har gått for mellom 15.000 - 25.000 på annenhåndsmarkedet / auksjonshus. Da er endel av disse uten ramme, frakt og mva selvfølgelig.

Alle eksemplarer av motivet ble utsolgt ila 24 timer.

Generelt vil jeg starte med å si at innramming som regel ikke er noe man kan tillegge stor verdi ved salg av kunst, det er motivet som selges.
Ser det ligger til salgs for 1350 usd på artsy, usolgt. Hvis vi regner 5 % moms, og en tusenlapp i frakt, er kostnaden 16.000 inn døra i Norge, men som sagt, dette er usolgt.
Fair pris privat i Norge vil jeg tenke ligger et sted mellom 10.000 og 12.000

EDIT: Ser at verket har et høyt opplag som tilsier 25 % moms. Jeg tenker allikevel at mitt estimat ikke er langt fra sannheten.

1 Like

Tusen takk for veldig bra svar, Ulrik!

Dette gav full mening og en god indikasjon.

Setter stor pris på innspill fra begge to.

Stor hilsen

Dette emnet ble automatisk lukket etter 14 dager. Nye svar er ikke lenger tillatt.