Jeg er litt nysgjerrig på hva dere her tenker om å investere i litt dyrere trykk av Pøbel og Dolk. Tenker da på f.eks Lofoten , Teddy Riot, Kitty Riot etc…
Har lyst på muligheten til å selge igjen senere om det skulle oppstå et behov for penger. Har også lyst til å kjøpe de før de når nye høyder.
Det jeg tenker er at om man først skal investere i noen dyrere trykk så er det bedre å investere i de litt mer kjente trykkene foran å horde alle de mer ukjente. Hvilket trykk vil ha mest verdi om 40 år, tenker ingen vil huske Love Cops av MW, men at Teddy Riot enda står som et eksempel på sjangeren.
Er også litt innpå tanken å kjøpe et canvas i stedet for KT, TD og Lofoten…
Bare så det er klart, tenker ikke å kjøpe noen trykk jeg ikke liker, de blir nok “lagret” på veggen.
Jeg tenker at jeg ville vært litt forsiktig med å investere i kunst som om det skulle være penger i banken, altså likvide midler. Men hvis du nå først skal gjøre det, tror jeg det er lurt å satse på veletablerte kunstnere og i tillegg deres mest kjente motiver som du sier. Enda bedre - originaler. Skal du være enda sikrere på at verdien holder seg ville jeg satset på veletablerte utenlandske kunstnere.
Hvis du ser på norske trykk med en viss alder som har høy verdi og som “alle” vil ha, tror jeg det er snakk om MEGET få: Pushwagners selvportrett, Kleivas helikoptere og div. Munch. Det er sikker flere, men ikke mange. Inkluderer du utenlandske kunstnere finnes det et drøss av trykk og kunstnere å velge i.
Mitt inntrykk er at det helt klart lønner seg å kjøpe “de beste” verkene til en kunstner. Både økonomisk og hvor ikonisk verket vil bli på sikt. “Gode verk” stiger ekstremt mye mer i verdi en “middelmådige” verk, selv om de kan virke “dyre” per dags dato. Jeg husker jeg synes det var fryktelig dyrt å skulle betale 10k for Teddy for noen år siden, dumt sett i etterkant, kanskje vil dagens priser også oppfattes som “lave” om 5 år?
Noen eksempler: Skriv av Much (ingen andre av hans verk går for $120 millioner), Selvportrett av Push, Teddy av Dolk, Nola av Banksy etc.
@Bakart, prisen på en original kommer jo helt ann på kunstneren. Er heller ikke enig i “en regel” om at canvas nødvendigvis er vanskeligere å omsette enn et billigere verk. Tror det i dag er mye enklere å selge eks. et canvas av Dolk enn et vanlig trykk…?
Det kan godt være, @Gulosten. Jeg kommer bare med antakelser. Ingen regler. Men jeg forestiller meg at når det legges ut et Dolk-trykk til 15.000 kroner, så er det flere som vurderer det enn om samme bildet ble lagt ut som canvas. Men igjen – kanskje de 50 potensielle kjøperne av trykket sitter på gjerdet og håper på en bedre pris, mens de fem som vil ha canvasen slår til med en gang.
Men tror dere (åpent spørsmål til alle) at et Dolk-trykk som i dag går for 10-12 tusen kommer til å gå NED i pris?
Dere har sikker rett begge to når det kommer til omsetning, flere kjøpere til “billige” trykk, men mange flere trykk å kjøpe. Har du den ene dyre originalen så er det jo færre kjøpere, men så finnes det jo bare èn.
Det er jo kanskje litt vanskelig å se for seg at Dolk skal stupe på markedet, men om 10 år kan han være glemt som “street artist” i utlandet, der finnes det mange trykk… Jeg håper jo ikke det, men klart det er mulig.
Jeg har virkelig troen på Dolk når det gjelder streetart generelt, tror dog at mange av de mindre kjente som har kommet i kjølvannet av Dolk og Pøbel nødvendigvis ikke vil tåle tidens tann, men det vil tiden vide. Kjøp uansett det du liker, om det går opp i verdi er en bonus
Interessant tema, hovedregelen er vel som sagt, kjøp det du liker.
Samtidig er det jo spennende å tenke på om man kaster penger ut vinduet, eller faktisk kan se på dette som en god investering i etterkant.
Av “street/urban/pop art” kunstnerne, som er den sjangeren jeg er mest interessert i, har jeg troa på Dolk og Pøbel og det blir spennende å se hvilken vei disse tar videre, er vel også disse som blir mest omtalt og omsatt for høyest priser i utlandet, trykk ogorginaler av disse tror jeg fortsatt går en vei. På hylla under har du … og MW som runner ups som kan bli bra, og har ett navn over dammen.
Det er litt som @Bateman sier, mange her sitter med store verdier på veggene, gjerne prosentvis veldig stor andel av det man eier og da må man stikke fingeren i jorden og spørre seg selv hvor fornuftig er det å gjøre dette her. Er det noe man bare taper penger på eller er det noe man kan forvente at i det minste holder seg i verdi?
Jeg er ikke så interessert i å gå inn på enkelte kunstnere i fht verdistigning eller ikke da det blir litt for rene spekulasjoner og veldig avhengig av smak, men mer generelt. Og da tror jeg at safe bet er pøbel og dolk, med en større oppside for pøbel som ikke er like kjent som dolk over dammen enda. Dog altså den lille dammen, dolk er ganske liten over den store dammen.
Grunnen til at jeg stiller spørsmål ved dette er at markedet lyser av boble og spørsmålet for min del er når det snur. Og i hvilken grad det snur. Eks. er boligboblen alle snakker om, men ingen nevner at det ekspertene sier om hvor mye de antar fallet kan være. Det jeg har lest er at fallet kan være på rundt 10 % og det er en veldig liten nedside. I dette markedet tror jeg at nedsiden kan være adskillig større avhengig av hva kunstner man snakker om. Litt som @Gulosten sier.
Jeg tror ikke trykk til 10-12 tusen fra dolk nødvendigvis kommer til å gå ned i verdi, men om man trekker fra tapet man har på ramme til 3000 og at trykket bare blir på 12.000 i all uoverskuelig fremtid så taper man 2 % på prisutvikling og 5 % i tapt fortjeneste på disse pengene. Eller 10 % eller 15 % alt ettersom hva du velger selv her.
Er ikke helt det store, men når man sitter med verk til 2-300 000 på veggene er det litt mer penger å snakke om. (Ikke at jeg har det på veggene, ikke ran meg.)