Hei kunstelskere!
Tillater meg å poste et innlegg litt utenfor det vanlige her inne og håper jeg ikke er utidig:
Min farfar Oskar Hokstad var en av de såkalte “Trøndermalerene” og aktiv i kunstmiljøet i Trondheim i mange år. Han malte fra 1914 til starten av 70tallet og stilte ut og solgte malerier over hele landet. Han malte oftest landskaper - “de flate inntrønderske bygder” - men også ofte by og kystmiljøer. I tillegg malte han industrianlegg, interiører og stilleben. I et anfall av vanvidd har jeg satt meg fore å registrere så mange av maleriene hans som mulig. Når jeg nå har “brukt” opp mye av slekt og venner, rundes snart 900 arkivnummer. De mange årene og hans høye produksjonstakt tilsier at antallet kan ligge i størrelsesorden 2500 malerier. Beklageligvis ble det ikke gjort nedtegnelser over solgte malerier så antallet er bare et anslag. Det ble heller ikke gjort noteringer av motiv på selve maleriet unntatt i skjeldne tilfeller.
Så: tiden er nå derved kommet til å ta i bruk sosiale medier og ringe i bjella etter hjelp hos kunstmiljøet. Jeg bruker FB-siden “Oskar Hokstads kunst” som en hjemmebase hvor jeg presenterer fotografier for “menigheten”. Den er åpen slik at dere kan se hvor seriøst dette prosjektet er. Der finnes også utvidet kontaktinformasjon. Jeg etterlyser fotografier av malerier og evt andre kunstverk av Oskar Hokstad. Fotografiene ønsker jeg selvfølgelig av så bra kvalitet som mulig, men fotografier tatt med mobiltelefon holder som regel bra. Brukbart lys hjelper. Sammen med foto av maleriet (helst med ramme) ønsker jeg om mulig datering (årstall etter signatur), størrelse (HxB) og motiv. Det er også greit å vite hvor i landet maleriet befinner seg. Jeg tar vare på så detaljert informasjon som mulig i arkivet mitt. Anonymitet garanteres om ønskelig.
I og med at dette er et hobbyprosjekt har jeg ikke annet å tilby enn et “tusen takk” og en del av fellesskapet vårt, men det er kanskje ikke så lite i disse dager? Hva dette prosjektet skal brukes til utover å tilfredstille min og den nærmeste families trang til å oppsummere farfars (og farmors) virke aner jeg ikke. Sannsynligvis blir det mine arvingers problem… Så hvis du er i besittelse av et Hokstadmaleri eller vet om et hos slekt og venner, eller i det offentlige rom, ta kontakt. Med vennlig hilsen Stein Hokstad