Javier Calleja - nytt print

Hva syns dere om det nye printet “Up to You” hvor det vistnok skal være 10 trykk igjen av som blir tilgjengelig om man følger godt med på instagram fremover

Liten rettelse der:
5 stk blir tilgjengelig via Instagram.
De 5 andre går til interessenter via epost.

1 Like

Skjønner ikke hypen med Javier Calleja for å være ærlig. Trykket blir nok bra, og gjennomført med hull i arket og sånt, siden det er avant arte. Men også et veldig dyrt trykk siden det er hos avant arte.

2 Likes

Nå blir jeg sikkert slaktet her men jeg prøver alikevel :grinning_face_with_smiling_eyes: kunst som jeg selv føler jeg kunne laget(nei, jeg vet at jeg ikke gjorde det), faller rett og slett igjennom. Om det ligger noe genial mening bak dette printet aner jeg ikke da jeg er elendig til å tolke kunst. Men som alt annet, liker du det, go for it​:+1: Spiller ikke noen rolle hva andre syns. (utenom kone/samboer da​:grinning_face_with_smiling_eyes:)

2 Likes

Fortell din kone/samboer at “Do not touch” opplag 250 skulpturen som kom fra Nanzuka kostet ca.2000usd, men er sikkert minst verdt 8000usd. Høyest bud Stockx er 5500usd, så tenker jeg hun finner noe hun liker ved Calleja :joy:

Dyrt trykk i den forstand at 40k er mye penger, men relativt på mange måter tror jeg det er lavt/ok priset av Avant. Ikke så enormt opplag heller. Spennende med koblingen til Yoshimoto Nara (Calleja gikk vel i lære).

Kriteriene man selv har for å kjøpe kunst er en veldig fair sak, ingen fortjener slakt for hvilke kriterier man har, hva man liker/ikke liker. Men jeg sammenligner ikke meg selv med kunstnerne og kunsten, hva jeg kunne laget og ikke laget, føler selv det blant annet tar vekk veldig mye glede ved kunstverden.

Veldig mye Calleja lager som ikke appellerer, men likte uttrykket og teksten veldig godt på dette, så da ble det kjøp :slight_smile:

7 Likes

Ulrik: Det er veldig enkelt å “like” et verk/kunstner når man er “garantert” en fortjeneste på tusenvis av dollar ved et flipp… Dette er jo en helt annen liga enn alle her på veggen som flipper Martin W verk og tjener noen få tusenlapper.

2 Likes

Klart at mange kjøper knust kun basert på profitt. Selv velger jeg å prøve å kombinere smak med fornuft. Hvis man bruker 40k på dette trykket, sparer på det er par år og det er verdt 30k er det veldig kjedelig om man ikke liker det mer enn for den potensielle profitten. Skal man bare jage profitt er kanskje aksjer mer greit å handle i?

3 Likes

Helt enig med deg. Jeg personlig handler helst annet fremfor kunst for stor profitt. Selvsagt noe “smått” her og der av kunst også, men stort sett større ting som har vist seg tryggere ila årenes løp.
Alt for mange kunstnere som har blitt hypet opp i skyene og boblen er stor. I mine øyne er et print ikke verdt over 40’-50’ når man ser hva annet man får av originaler til “samme pris”.

Man kan jo trekke paralleller til aksjemarkedet. Det har vært (kunstig) oppblåst i lang tid, og veldig mange har solgt seg ut pga dette og sitter kun i cash. Det viser seg nå at de gjorde et meget klokt/kalkulert valg for et drøyt år siden.
La oss nå se om kunstmarkedet får seg en tilsvarende knekk som resten av markedet. Jeg har allerede fått noen signaler om at noen av kunstnerne jeg “følger” plutselig kan levere verk på 3-6 mnd fremfor 2 år. :expressionless:

1 Like

Ok resultat i dag!

Var voldsomme greier det der ja, vi får se om @artorious007 får rett til slutt her. Men har gått noen hundre prosent fra han første gang ropte at calleja skulle dumpes. Ikke enkelt dette folkens :upside_down_face:

Mange ville resultater på auksjonen!

“Omtrent” samme størrelse som jeg kjøpte :smiley: :wink:

3 Likes

:upside_down_face::upside_down_face:
Well done :+1:t2:

1 Like

Det er aldri enkelt å forutse, men når det er usikre tider på børs så ser du alle investorer setter penger andre steder. Det er en grunn til at kunst og eiendom stiger voldsomt nå. Så kunst som man kanskje skulle tro hadde nådd toppen har plutselig fått et enda større publikum og boblen fortsetter.
Auksjonshusene er selvsagt flinke til å «rådgi» nye kunder med friske kontanter…

Har du noen indikasjoner på at dette per def er en «boble»?

Kunst produsert av kunstnere som er i en stigende trend har statistisk sett større sannsynlighet for å stige enda mer enn å synke.

Ofte ser man en bjellesaueffekt også.

Snakker ikke nødvendigvis om denne kunstneren, men generelt. Ganske mange kunstnere som blir omtalt som bobler det siste året, men som fortsatt stiger.

Helt enig mtp stigende trend. Det er jo som regel mye pga at det allerede er investert mye penger i den artisten. Altså flere som beskytter investeringen om det er tegn til en synkende trend.