Joan Miro - Etoile Bleu

Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg har falt slik for dette bildet, men erkjennelsen er at det må på veggen! Når prislappen var 23,5 millioner engelske pund i 2012 er det ikke så mye vits i å håpe på et kupp, hvertfall ikke i disse olje nedgangstider…

Da reiser spørsmålet seg. Hvorden får lekmenn som meg selv ekstremt dyr kunst på veggen? Er det noen plasser der man kan kjøpe kvalitets print av bildet? Jeg ser at det selges print av kunst rundtomkring på nettet. Jeg regner med at det er innafor med opphavsrettigheter etc?

Setter pris på gode svar, ettersom jeg har lyst på de to første bildene i [denne] (Abstract art | Joan Miro blue painting price record | yasoypintor | Committed abstract art) linken!

Mvh
Bjørn

Det første du kan gjøre er å skaffe deg en katalog over alle godkjente trykk som har blitt produsert. Du kan jo være heldig at Etoile Bleu er ett av dem. I så fall burde det være mulig å finne. Trykk fra Miro varierer voldsomt i pris fra noen titusener til flere hundre tusen. Hvis ikke, kan du kjøpe deg en plakat av motivet å ramme det fint inn.

Takk for svar!

Hvordan går jeg frem for å finne nevnte katalog? Googler meg halvt ihjel her jeg sitter :smile:
Hvor kjøper jeg evt gode plakater? Er det ett fett eller er det kvalitets forskjeller her som på alt annet?

Mvh
Bjørn

De neste to spørsmålene dine vet jeg ikke svaret på. Kanskje noen andre her inne kan hjelpe?

@BjornB det du er ute etter heter Catalogue Raisonnné. Det er en samling av alle litoene Miro har laget. Googlet litt kjapt og ser at det gis ut en ny 6 binds catalogue raisonné om Miros litografier til neste år. http://www.artbook.com/9788434300866.html

Her har de greit utvalg av Miro postere. Blant annet Bleu II.

https://m.allposters.com/gallery.asp?startat=%2Fgetthumb.asp&txtSearch=joan%20miro&SSK=joan%20miro

Hva gjør jeg med den katalogen? Gir den meg en henvisning til hvor jeg kan kjøpe et print?

Sakser dette: This set of six volumes collects the complete lithographic work of Catalan artist Joan Miró (1893-1983). This first volume, containing 12 original lithographs, focuses on the years 1930-1952, when he was living in France and Spain, and beginning to experiment with the medium.

Betyr det at på en slik bok med 12 litografier så følger det 12 stk litografier med, eller får jeg en bok som gir meg inngående kjennskap til de 12 litografiene boken omtaler?

Dette er en helt ny del av kunstverden for meg så forklaring og opplæring verdsettes!

Mvh
Bjørn

Du trenger ikke de her. De bøkene er et must for alle som kjøper og selger Miro, da de er et oppslagsverk som viser hva som finnes av hans arbeider. Hvis noen kommer med et trykk som ikke er i catalogue raisonné så er det mest sannsynlig falskt.

Ser ut som at det inngår noen trykk i den versjonen her, men det er nok noe som er laget etter hans død.

Hvis du virkelig er interessert i å kjøpe et lito av Miro er det enkleste å følge med på auksjoner. Vet at Blomqvist av og til har noe. Ellers så er det å begynne å kontakte galleriene som jobber med arbeidene hans. Det er ikke så ofte at det finnes trykk av det samme motivet som er malt, så du må nok se etter noe som kan minne om det verket du er ute etter.

1 Like

Så min drøm om et print eller tilsvarende av de to nevnte bilder forblir nok bare en drøm da! Jeg får vel begynne å lete etter plakater som er trykket opp av motivene jeg begjærer, selv om også det ser vanskelig ut for de to jeg har falt for!

Jeg leste en artikkel om at selv om Miro, Munch, Picasso m.m er ekstremt dyr på det dyreste, så blir majoriteten av verkene deres solgt for betydelig mindre beløp, såkalte menneske penger. Har du noe erfaring med korrektheten av det? Er det mulig å kjøpe en lito av Miro for menneske penger eller blir det fort veldig dyrt?

Mvh
Bjørn

Finnes masse Miro, Picasso og Munch til langt under 100 000 kr så det er bare å begynne og lete. Gjorde et kjapt søk på Sothebys og det er nylig solgt noen kjempe fine Miro til rundt 50 000 kr.

Lykke til!

Miró museumet i Barcelona er en fantastisk opplevelse.

Hei, så Miro-innlegget ditt først nå, tre år etter. Hvis du fortsatt er interessert i kunstneren og hans kunstverk, så send meg en PM, har en del godbiter på lager, også nevnte kataloger med original grafikk.

1 Like