Kjøp av kunst på nett

Ved kjøp og salg av kunst på nettet er det smart å følge noen retningslinjer når det gjelder overførsel av kjøpesummen. Trykk og andre kunstverk kan ved noen tilfeller bli skadet i posten og da er det greit å vite hvem som har ansvaret og at en som kjøper vil få igjen pengene sine.

De to vanligste måtene å betale online på er enten ved direkte overførsel til selger eller gjennom Paypal.

Direkte overførsel:
Den sikreste måten ved salg innenlands i Norge er å sende varen i postoppkrav. Det gjøres enkelt på postkontoret når du skal sende verket og koster vanligvis rundt 200 kr. På den måten er du sikret å få betaling for varen du sender. Som kjøper er det midlertidig viktig å inspisere varen godt før du signerer og betaler for pakken. Når du kvitterer for varen signerer du nemlig samtidig på at den er OK, og hvis du senere oppdager en skade vil du ikke ha krav på tilbakebetaling av kjøpssummen.

Direkte overførsel er vanligst ved kjøp og salg mellom to privatpersoner. Om du handler med gallerier vil de som regel ha en egen betalingsløsning der du kan betale med ditt kredittkort. Ettersom nesten alle kredittkort tilbyr kjøpsbeskyttelse når du bruker det, er dette en god måte å sikre deg mot svindel/skade på pakken. Eventuelt kan du overføre gjennom Paypal.

Paypal:
Å opprette en Paypal-konto er enkelt og greit. Når du har tilknyttet et kontonummer beskytter Paypal dette og dine andre opplysninger for motparten. Den viktigste grunnen til å bruke Paypal er dog at den gir deg kjøpsbeskyttelse om du ikke skulle motta varen eller hvis varen avviker fra beskrivelsen.

Det er midlertidig viktig å huske på to ting for at beskyttelsen gjennom Paypal skal gjelde:

  1. Hele varen må betales gjennom en enkelt overføring via Paypal.
  2. Du må klage innen 45 dager etter kjøpsdatoen. Det betyr at selgeren kan prøve å dra ut tiden ved å ikke sende varen med en gang, slik at du ikke skal rekke å klage før fristen går ut.

Hvis du bestemmer deg for å klage, oppretter du først en tvist hos Paypal. Du og selgeren har da 20 dager på å bli enige om en løsning. Hvis dere ikke blir enig på denne tiden kan du eksalere tvisten til et krav. Paypal vil da hjelpe deg å få tilbake pengene dine hvis kravet ditt er gyldig (kjøper vil som oftest alltid vinne tvisten).

Merk at hvis selger setter en lavere verdi på pakken enn egentlig verdi vil pakken kun være forsikret opp til denne summen. Det kan derfor straffe seg å ville unngå moms og fortolling hvis verket skulle vise seg å bli skadet under transport.

Skadet tube

Jeg føler for å påpeke at posten og postoppkrav ikke er like sikkert lenger da posten ikke lenger er en profesjonell aktør. De tre siste trykkene jeg har sendt ut i postoppkrav har

  1. Blitt lagt på hyllen i mitt postkontor og merket sent til meg.
  2. Levert ut gratis selv om det er postoppkrav. Kjøper informerte om at det var postoppkrav, men posten sa bare “Neida, du slipper å betale”
  3. Levert ut gratis selv om det er postoppkrav. Samme som over.

Heldigvis for meg var det to ærlige kjøpere som mottok det og som kontaktet meg.

Noen som vet hvem som er ansvarlig for pengene når posten gjør en slik feil?

Ganske sikker på at det er posten sin feil. Hvis det blir sendt som pakke er det jo forsikret opp til 10 000 og en kan vel se på det som en mistet pakke om det blir levert ut uten at det blir betalt for.