Kjøp av trykk med skader - noen tanker?

Det hender jeg får tilsendt trykk som ikke er kuttet ned, så har gjort det noen ganger :slight_smile: Fullt mulig med en god kniv…

1 Like

Det vet jeg også at rammemakere gjør hvis ikke bildet passer med passepatout som avtalt. Det kan derfor være greit å avtale med rammemaker hva som kan og ikke kan gjøres.

Rammemaker kan gjøre det også…med en stor fin kutter…men igjen…risiko i alt :smile:

1 Like

Ville aldri kappet ned størrelsen på et trykk. Hadde heller beholdt en brett i kanten. Mener dette påvirker prisen og gjør det vanskeligere å selge. Har ligget ute noen Banksy trykk som var kuttet ned av rammemaker og dette påvirket prisen veldig negativt (mer enn kantskader iallfall)

Kom over et Banksy trykk som har en rift fra det ene hjørnet og inn mot midten av motivet.
Dette får meg til å tenke på om når et trykk til flere titalls tusen er verdiløst, hva faire pris vil være, om det kan fikses til det bedre, og at det hadde vært vanvittig kult å ha en Banksy i samlingen…

Er nok ikke en investering, men om skaden er mindre synlig fra avstand… så kunne jeg godt betalt en del tusen for en Laught now.

helt avhengig av motivet. Ganske herpa trykk har gått for en del penger.
Er det signer med coa så har det en verdi uansett. Hvis du står over send meg gjerne en link på PM så vil jeg gjerne vurdere det selv :wink:

2 Likes

Bumper denne tråden i stedet for å starte en ny tråd.

Jeg har muligens en dumt spørsmål; hva kan man synes er akseptabelt av “skader” på helt nye trykk? Har nettopp mottatt et trykk som er litt stygt langs kantene. Stort sett på nederste langside. Ser sånn her ut:

Er dette OK? Mulig jeg er pirkete og regner med at dette forsvinner bak passepartout uansett, men det er litt irriterende at det ikke er mint. Har vel skjedd under frakt kanskje. Trykket har slått mot toppen/bunnen av tuben eller noe slikt.

Så litt merkelig ut, det er ikke fukt sant?? Hvis det bare er litt stygt i kartongen hadde jeg ikke brydd meg. Som du sier,dette forsvinner bak passepartout.

Nytt trykk, pengene tilbake eller kompensasjon

Seriøst? Om det er kant rundt og ikke direkte inn på motivet er vel ikke dette noe å fuzze med?

Nytt trykk eller kompensasjon??? Det er jo to vidt forskjellige ting. Kompensasjon = behold bilde!! Nytt trykk = send i retur. Ganske variert tilbakemelding. Nei dette er ingenting å lage styr av.

Trykket er vel uansett ikke mint når det har vært rullet :slight_smile:
Når det er sagt så ville jeg ikke akseptert dette helt uten videre.

Ville sendt en e-post til leverandøren og sett hva de kunne tilby.

Takk for input alle sammen. Jeg tror ikke jeg orker styret med å sende tilbake. Sender en epost produsent, men det er vel en viss fare for at jeg bare godtar det. Har uansett tenkt til å ramme det inn.

Sett fra flere gallerier at kompensasjon innebærer å sende gallerier et bilde av trykket revet i fire biter, det samme for å få nytt. Er skjeldet de ber deg sende et nylig produsert trykk tilbake…

Seriøst.Om det er ett nytt trykk bør det kunne forventes at det ankommer i perfekt stand. Om man skal ramme det inn flytende er det jo ikke grisefett med en lurvete kant:-)

Ok. Sikkert fornuftig å kreve trykket ødelagt hvis nytt trykk skal sendes. Største problemet er at nye trykk til tider er vanskelig å oppdrive,da de fleste agenter/trykkerier blir uniddelbar utsolgt. Så å beholde et minimalt skadet trykk er å foretrekke. Men min oppfatning av kompensasjon er å få et avslag eller bli tilbudt en ekstra ytelse. Da vil å rive bilde i 4 deler bli meningsløst.

Er vel en av grunnene til at man har AP, PP osv :slight_smile:

Bare å se på graffitiprints. De har alltid et ekstra trykk. Og et ekstra, og et ekstra og et ekstra osv osv osv :blush:

3 Likes

Er ikke uvanlig at trykkerier/gallerier prøver seg og håper på det beste… Send de en mail om at trykket ikke stod til forventningene og spør hva de mener… Som regel beholder du trykket og få refundert frakt +/- avhengig av hvor dyrt trykket er… Full refundering… eller få tilsendt nytt, riv/send det gamle… :dove: