Er det noen som har erfaringer med kjøp av trykk, f.eks Dolk, fra Fineart og vet om det ble betalt moms på kjøpet. Tenker da ikke på kunstskatt, men vanlig 25% moms.
Kan ikke tenke meg at moms ikke er ink. 5%ks tilkommer nok
Aldri fått moms derfra.
Og da har du kjøpt trykk, ikke originaler?
Spørsmålet er vel ikke om moms kommer i tillegg til den prisen som er oppgitt kanskje?
Vil tro den prisen de opererer med er den prisen kunden må betale. Tipper også den i noen tilfeller inneholder moms og noen ganger uten. Avhengig av om de selger på vegne av kunstneren eller på vegne av seg selv. (Les: hvem som har risikoen hvis de ikke får solgt f.eks)
Spørsmålet er hvordan kunst blir momset av norske gallerier da skattevesenet er krystallklar på at det er tolltariffen som legges til grunn om et kunstverk skal regnes som kunstverk eller ei. For print så skal det momses 25% når det er snakk om næringsaktivitet men kan ikke se at de store aktørene gjør det
Interessant lesning i denne artikkelen vedrørende moms:
Har du fått bokettersyn nå?
Hehe, nei, men greit å orientere seg om regler. Var nylig på skattekurs og der ble det nevnt at det skulle legges til mva.
Jeg har kjøpt trykk der 1 gang. Det ble lagt til 5%.
Kommer an på om det er snakk om salg i kommisjon eller ikke. Skal ikke nødvendigvis fakturere med mva.
Men som privatkunde er det de prisene de oppgir du betaler. Men du vet ikke om det er med eller uten mva før du eventuelt ser på fakturaen.
Så derfor lurte jeg på om noen hadde sett på kvitteringen når de kjøpte.
Hva kjøpte du?
HMP klarer ikke si hvilke satser de legger til grunn på kjøp av trykk bare at det er “vanlig 25% mva på en redusert andel av beløpet”.
Det vet jeg, men det virker som om kunstforetakene i Norge går etter en null-moms regel
Har kun handlet på auksjon fra fineart, men ble kun lagt på de opplyste 20%. Gode erfaringer, men må si jeg synes de har kunstig høye priser på enkelte kunstnere i galleriet. Spesielt da disse ligger på auksjon til 25% av prisen uten bud. Synes også de kan inkludere 5% kunstnerskatt i galleriprisen.
Ellers ingen problemer med å handle hos fineart
Noen andre som synes prisene er litt i stiveste laget på fineart. Virker litt som de presser opp prisene på en del som Dolk og Pushwagner.
Enig med azi… FR er en fjott…