Kjøp kunst nå, betal senere. Ville du kjøpt mer?

En start up i USA har nå startet med rentefrie lån til kjøpere av kunst. Ser de har gått sammen noen veletablerte gallerier som tydeligvis har tro på ideen. Hva tenker dere om å ta opp et lån for å kjøpe kunst? Ville man blitt fristet til å kjøpe dyrere verk?

http://ownart.org.uk/ Ownart har jo eksistert en stund. Føler dette er kjempe og det skulle vært noe lignende i Norge også.

Folk låner jo penger til å kjøpe en campingvogn, dette er jo potensielt en MYE bedre investering.

Men ikke glem hvorfor de gjør dette, det er ikke for å være snille. Lånte penger til kunst vil gjøre folk mer kjøpesterke og prisene vil drives oppover. De som allerede har penger i kunst vil oppleve økte inntekter. Minner dette om noe?

5 Likes

Tar opp denne tråden igjen. Vi gjør dette med flere kunder. Ingen renter, men du får ikke verket før det er betalt. Ville flere kjøpt dyrere verk da?

Jeg liker at det er mulighet for dette, men vet ikke om jeg ville benyttet meg av det. Jeg handler kunst med penger som er “til overs” og jeg er klar for å “tape”. Må man låne penger for å kjøpe må det isåfall være noe veldig spesielt og at timingen er feil.

1 Like

Ville ikke dette gjort det enklere for flere å kjøpe kunst for å tjene raske penger? Kjøpe på lån for en pris, selge for 3x mer 2 uker etterpå og så betale ned lånet raskt, for så og sitte igjen med god profitt?

Hvis det hadde vært så enkelt å tjene på kunst hadde nok ikke Gard behøvd å tilby dette :smile:

Ellers er det jo et veldig godt tilbud fra galleriet!

5 Likes

Ser den. Tenker vel mest på pop kunsten jeg.
Men veldig bra initiativ fra gallerier, der folk kjøper for å ha på veggene og vil nyte kunsten selv :slightly_smiling_face: