Kjøp og salg av kunst med Bitcoin / kryptovaluta

Er det noen av dere her inne som har erfaring med kjøp og salg av kunst med Bitcoin eller annen kryptovaluta?
Er bare nysgjerrig, siden det må jo være ganske mange som begynner å få relativt store formuer i krypto med tanke på den ekstreme oppgangen de siste årene.

Jeg har solgt flere kunstverk og andre ting på finn med Bitcoin og Ethereum, det har fungert utmerket for min del! Skjønner ikke hvorfor det ikke er flere som gjør det. Det er ekstremt lettvint og pengene er på konto innen få minutter bortimot kostnadsfritt.

Har lekt med tanken om å starte en nettbutikk hvor man kan kjøpe og selge kunst med krypto, men usikker på om markedet er modent nok for dette enda. Hva tenker dere om det? Kunne dere tenke dere å kjøpe kunst med Bitcoin?

Og bare for å si det med en gang, det er ikke for å snike seg unna formue, jeg har oppgitt alle mine kjøp og salg med kryptovaluta til skatteetaten.

Kunne fint kjøpt/solgt kunst med krypto BTC/ETH. En nettbutikk for kunst kun basert på krypto for kunst vet jeg ikke helt. Liker å ha friheten til å velge selv :innocent:

1 Like

Ville du priset det du selger i en kryptovaluta også? Med valutaer som svinger 10-20% i hver retning fra dag-til-dag kan man jo både få røverkjøp og høye kostnader selv om transaksjonene har lav kost.

2 Likes

Nei, tenkte det som en valgmulighet bare. Måtte priset alt i utgangspunktet i en vanlig fiat valuta, men mulighet for å betale med krypto. Finnes flere applikasjoner som løser dette og integrerer Bitcoin som en betalingsmulighet.

3 Likes

Sist jeg brukte krypto var det ganske tregt/dyrt å overføre, ift. Vipps hvor det går på sekundet. Da vet jeg også full info på personen jeg betaler / mottar betaling fra…

Har det blitt bedre de siste årene mtp tid/pris å overføre med krypto?

Vipps kommer kun på sekundet om du bruker samme bank og det koster mye når man handler for større beløp. Brukte vipps for noen uker siden , og da tok det flere dager før pengene var på kontoen min. Solgte en klokke for et 6-sifret beløp med ETH for noen dager siden , og det tok 3 minutter før pengene var på walleten min.

1 Like

Ut av ren nysgjerrighet hvordan priser du da klokka?
Du selger den i NOK? Kjøperen betaler ETH, som prises i dollar? Så blir dere enige om en vekslingskurs NOK/USD som legges til grunn? Så om du vil ha ut pengene må du selge ETH i USD som igjen må veksles til NOK. Skjønner at de rene transaksjonskostnadene tilsynelatende blir lave, men føles tungvint spesielt gitt volatiliteten i ETH

image Kilde: Hjelp

Vipps fra bankkonto så får mottaker pengene med en gang.

3 Likes

Kan være at jeg missforstår - at noen f.eks på Finn selger et bilde og kun godtar krypto (noe som høres veldig rart ut å gjøre).

Men det er jo en stor boom nå når det kommer typ Crypto Art, og Rhett / Mankind har en veldig god You Tube kanal hvor han snakker om mye av dette.

Evt - How To Make Money Collecting Crypto Art - YouTube

Brukte bare coinstats og skrev inn beløpet i Norske kroner, så overførte han tilsvarende i ETH. Trenger ikke være innom $. Tok 3 timer , så hadde jeg Norske kroner på konto etter at jeg solgte kryptoen.

Skjønner at dette begynner å spore ut fra kunst, men coinstats priser ETH i NOK uten å ta hensyn til NOKUSD ell noen som helst annen vekslingskurs? Og du tenkte at dette var uten gebyrer? Hvordan tjener Coinstats penger?

For å spørre annerledes, hvor mye endte du med på konto ifht det dere ble enige om å selge klokka for?

Begynner å spore av litt, men jeg skal prøve å svare kort og enkelt. Coinstats brukte jeg kun for for utregningen sin del, kunne regnet det ut i hode selv eller brukt hvilken som helst annen “valuta konverter”. Så det kostet ikke et øre. Jeg endte opp med 700,- mer enn det jeg hadde oppgitt i Norske Kroner på annonsen min.

1 Like

Er interessert i gatekunst, som afk, malc, og alle andre kjente fra Bergen. Kan betale i krypto, det går via binance via et binance visa kort, som man kan handle for overalt.

Hei. Som en ‘vanlig’ periodekunstner som tenker på å gjøre en mint/opplastning, som prøver å sette seg inn i saken men som ikke har som formål ‘drive butikk’, så synes jeg det høres ut som en fantastisk idé. Nå vet ikke jeg om det er noe om hensikt med nft hvis det ikke er digital kunst, men ser likevel ut som markedet har kommet for å bli? Hvis innsatsen man evt. Taper på å prøve er 100$ i lommeboka, så er det en spennende tanke. Men det å kunne hatt hjelp til dette via en nettbutikk/selger som også selvsagt må tjene på det, høres ut som en svært god idé. Ellers virker det som fokus vil bli på kjøp og salg, slik at man ‘glemmer’ å produsere? Misforstå meg rett, jeg vil også ha kunst av andre enn meg selv, men formålet måtte jo være å kunne drive som kunstner… Så ja takk, hva gjør man? Tar en bitcoin-pris ut av lufta og legger det ut på finn? hilsen hun ‘i villrede’ - tilbakemelding?

1 Like

Hei,
Noen med erfaring ift kjøp av kunst utenlands og betaling med krypto?
Any pros & cons?

Tenker spesielt på trygghet for meg som kjøper.

1 Like

Du har vell ca 0 trygghet ved betaling med krypto. Anonymt og uten kontroll. Det er hele poenget med teknologien :wink: du kan derimot risikere å bli anklaget for hvitevasking/komme i søkelyset til skattemyndighetene hvis du veksler inn penger som overfører krypto til mottaker som ikke kan spores. Dette kan også påvirke feks sikkerhetsklarering i forsvaret.

2 Likes

Vel, det kommer helt an på, men man har ingen klagerett kan man vel være enige om, Men betalingen som middel er en meget smertefri +kjappere+enklere affære enn vanlig bankoverførsel. stort sett også mindre gebyrer. Om du skal gjøre alt enkelt så benytt NBX eller Firi eller Bitmynt for å anskaffe deg krypto

Angående komme i søkelyset/hvitvasking, njaaa. her er du nook litt paranoid:-) Har du rent mel i posen har du intet å frykte. Som ellers i livet

Angående sikkerhetsklarering: joda, blir du anklaget og dømt for hvitvasking etc så sliter du med sikkerhetsklareringen, men det gjør du også om du blir dømt for spionasje.

Kort fortalt: intet å bekymre seg for angående selve betalingen, dog skal du være veeldig sikker på hva du betaler for. Idet du har trykket “enter” på overførselen så er det nok ingen retur.

Så kan man jo stille seg spm hvor lett det ville være å klage på noe du evt hadde kjøpt i USA og betalt via vanlig bankoverførsel. tror du hadde kommet like kort/langt

lykke til

1 Like

Jepp, er klar over at jeg drar strikken langt her, og at jeg fremstår noe paranoid;)
Har selv noe krypto og har selv opplevd at det ble det stilt en god del spørsmål om dette i forbindelse med klarering. Tviler på at jeg er mistenkt for hvitvasking da jeg ikke har noen penger å vaske :rofl:

og vice versa fra min side :slight_smile:

Når det er sagt så blir man littelig stilt mange spm om man åpner kontoer hos meglerhus også - heia MIFID 1+2 og snart 3

jeg tror nok at vi kan enes om at man bør være sikker i sin sak OG ha rent mel i posen for å evt handle med Crypto (selvom Trygve Hegnar og andre dinosaurer mener det motsatte:-) )

2 Likes

Takk for innspill, karer @Phly og @johnj!
Fint å høre erfaringer/synspunkter på området.

Har en selger som gjerne vil ha pundene omsatt i krypto ved betaling. Det er uansett ikke noen deal breaker, og jeg kan betale på tradisjonell måte.
Selger er mest opptatt av tidsfaktoren for overføring, og gebyrene.

Tenker jeg kjører «old school» betaling. Og tar gebyrene.:wink: