Kostbar Venus fra Martin Whatson

En selger på finn.no ønsker 60K for Martin Whatson Venus HF. Opplaget er på 35 eks. Det betyr at det samlede opplaget med den verdivurderingen skal være verdt 2,1 mill. Det er ganske mye, eller hva?

Selger ikke mine for under 75K pr stk
Bare rammen inkludert Whatson spacerne er verdt 30K

1 Like

Da vil 35 slike innramminger være verdt over en million (uten kunstverk)…

1 Like

Alt er relativt… Denne type regnestykke kan man gjøre med alle kunstnere, men svært lite informativt med mindre du har ett poeng jeg ikke ser?

5 Likes

Man kan ikke gjøre slike kalkulasjoner. Om alle 35 trykkene kom ut på markedet samtidig så hadde du ikke fått en gjennomsnittlig pris på 60k, da hadde prisen falt drastisk.

Enig med flere her, ser ikke at man kan finne en verdi fra samlet verdi på opplaget. Det er ikke et av punktene som bestemmer verdi på disse streetart trykkene etter min mening.

2 Likes

Ja, man kan gjøre slike regnestykker med alle kunstnere. Mitt lille, spøkefulle regnestykke var kun et bidrag til refleksjon omkring prisnivået på ikke-unike objekter innen urban art, som mange på dette forumet er med på å hausse opp: Martin Whatson i 35 eks i opplag mye dyrere enn en god og verdenskjent Picasso-radering i 50 eks.! Ringer det ikke en liten alarmbjelle hos noen, uansett om man liker Picasso eller Whatson?

4 Likes

Desverre er annenhånds markedet (i Norge) blitt slik. Dette gjelder ikke bare Martin Whatson. Alt skal selges til 3-4 ganger kost pris. Dette om det er MW, Sandra Chevrier, snik, AFK, bjor grønner, og andre kjente og ukjente gatekunstnere.

4 Likes

Jeg eier ikke en eneste MW så det er sagt. Når går tidslinjen for om noe er hauset opp og når det faktisk er det markedet mener ting er verdt? Jeg tror ikke vi ser før om 10-20år om dette er hauset opp eller ei, men foreløpig bestemmer markedet at dagens priser er det det er verd.

3 Likes

Har kun et ord å si i denne diskusjonen - Banksy.

3 Likes

Jeg solgte mine 2 for 105k, så markedet betaler.

2 Likes