Krakkelering

Heia! Trenger litt råd.

Har fått tilbud om å kjøpe noen print, prisen er god. Men selger opplyser om at det er noen småskader på trykkene. Det ene har krakkelert litt, og det andre har en liten brett i trykket som jeg har fått bilde av. har ikke fått sett “krakkeleringen”. Selger opplyser om at det er veldig lite, og at skadene kommer av at trykkene har vært for lenge oppbevart i rør.

Hvor stor er verdireduksjonen pga noe sånt som dette? Gode priser, men høye summer.

Må ta snarlig avgjørelse, så setter pris på tilbakemeldinger og råd. :slight_smile:

Hei!

Jeg vet ikke hvor mye jeg kan, men kjøpte et trykk nylig som hadde ligget lenge i tube og antagelig fått en liten trøkk også, og dermed hadde noen “krøller”. Om det er dette du mener med krakkelering (om ikke er det kanskje en original og ikke et trykk?) så hadde jeg vært skeptisk. Var hos konservator og hun sa at det kunne bli bedre, men aldri helt bra igjen ettersom papirfibrene var skadet. Vet ikke om det hjalp deg noe angående verdivurdering, men det var nå min erfaring i alle fall. :smile:

Bretten vil jo avhenge helt av om det er motivet eller ikke. Om ikke det er på motivet bør det ha lite å si er nå i alle fall min erfaring.

Kan jeg spørre hvilket trykk det er? Finnes noe trykk som har “krakkelering” som en del av trykket

er jo og en del som lager krakelering med hensikt som en effekt uten at det skader. Er det derimot krakelering som i skadet, er det vel ille, og fare for at det vil sprekke mer og mer…

Er det jeg er redd for. Det er ikke meningen at det skal være krakkelert dette trykket. Men jeg har bedt om at en gallerist skal se på det først og vurdere “skadene”. Hvis det lar seg “skjule” med en god innramming og ikke blir synlig tenker jeg jo at det ikke er så vesentlig for verdien. Enig uenig?

Vrient å si, men hvis fagfolk skal se på det får du sikkert en bedre vurdering der enn hos oss som ikke har peiling på hvordan det ser ut! :smile:

At det har noe å si for verdien er vel åpenbart :slight_smile: Og ved eventuelt senere salg vil jo dette bli ett issue. Når det er sagt så vet vi jo ikke hvilket trykk og hvilken pris det er snakk om, så kan jo tenkes at du får gullhøna og mere til. Er det noe du skal ha på veggen for en lengre tid, du får god pris, muligheten for senskader er små og det ikke synes er det vel greit nok…Er det snakk om store summer ville jeg latt fagfolk sett på det.

Det er 3 trykk fra Push, blant annet selvportrett. alle fra tidlig 2000 tall. Og lagt oppbevart lenge uten å være rammet inn. :confused:

1 Like