Har et par spørsmål. Jeg har nylig kjøpt et verk av Guttestreker ferdig innrammet med kunstglass. Da jeg fikk bildet hjem ser jeg at det blafrer litt nederst om jeg vipper på rammen. Har lest meg frem til at dette kan være vanlig med flytende innramming? Vil det være noen fare for at hele bildet kan falle ned inne i rammen?
Jeg lurer også på hvordan jeg best mulig kan henge dette på veggen? Verket er 110x77cm i flytende innramming så den er noe høyere og bredere. Det er ingen fester på baksiden så dette må jeg ordne selv. Vil det være best å feste med en wire eller med to ringer for så å hekte på skruer på veggen? Den har litt tyngde og er redd for at den evnt faller ned. Det er mitt første ordentlige kunstverk jeg har kjøpt så er nokså redd for det
Hjørnebeslag liker jeg best. Da sitter hele ramma inntil veggen, og det tåler mer vekt. Med wire vil du få den lille vinklinga ut fra veggen. Merkelig at det ikke er noen av delene bak på ramma
Poenget med flytende er at det skal henge, for å gi en flytende/svevende effekt bak glasset.
Jeg ville valgt en løsning med hjørnebeslag og en møbelknott i hvert hjørne. Møbelkottene bruker jeg for å få jevn luftgjennomstrøming bak bilde - de fleste rammeverksteder levere bare med knotter nede men har en egen teori om da blir bildet å bikke mot veggen øverst hvis du ikke er meget påpasselig.
Merkelig at de ikke har montert feste. Enig med det som skrives her, liker klart best hjørnebeslag. Brodins f.eks. bruker nesten ikke annet. Wire er uting.
Stort sett er alle flytende innramminger bare festet øverst, kunstverket skal mao aller helst stå eller ligge. Er det ikke skikkelig festet kan det løsne, så ingen grunn til å vippe på det mer enn nødvendig
Jeg har festet en del hjørnebeslag, det er to skruer i hver beslag du skrur i rammen. Noen bakdel finner jeg ikke foruten om det går litt tid med å få bildet i vater, men når det er på plass finnes det ikke mere stabil oppheng.