Kunst og forsikring

Jeg tenker litt på dette, ettersom hjemmet nærmer seg galleri standard.

Verdier i hjemmet er jo dekket via “innbo-forsikring”, men hvordan verdsette kunsten til nåtidens verdi?
Er det ditt kjøps-bevis som angir verdi ved brann-innbrudd ect?

Noen som har snakket med forsikringselskap ang denne problemstillingen?

Noen tips/råd/meninger?

Fotodokumentasjon av verkene du eier er en god ide (gjerne COA plassert et annet sted som bevis på at du eide verket)
Verdi settes til gjennkjøpsverdi på skadetidspunktet. Det er det jeg har fått oppgitt fra Gjensidige.

1 Like

Det er viktig å oppjustere innboforsikringen også.
Nytter ikke å påvise verdier høyere enn forikringen dekker.

1 Like

Takk for gode råd - har oppjustert innbo forsikring, men hvordan settes dagens verdi?

iallefall 60% blir solgt via forumer og sikkert 20-30% av de via kontant/PayPal gift.(kanskje mer)
Isåfall er jo de eneste offisielle kanalene expressobeans og Ebay, som da kan bevise dagens markedsverdi.
(ihvertfall som jeg vet om)

Hvordan kunne jeg ha bevist at eks: Dolk TR har en verdi idag på 36K?

Er det noen som har vært borti i en slik kjedelig sak, og kan vise til en reel hendelse med forsikringsselskapet?

Du kan be de ta kontakt med @gletak :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 Like

Ja det er bare å sende de min vei :smile:

1 Like

Et galleri vil nok kunne hjelpe deg å fastsette en ca verdi på de fleste verkene etter skaden har skjedd. Fineart har vært behjelpelig på dette tidligere og gir gjerne en ok pris enn 2handed.

Forhåpentligvis slipper man dette, men alltid hyggelig å snakke med @gletak.
Fineart var et godt råd og alternativ. Føler at brikkene begynner å falle på plass i denne settingen, nå er det bare å få seg vaktbikkje - gir ikke fra meg “mine kjære” uten kamp :slight_smile: