Kunst og kunstnere på film og TV

Det kunne være interessant med en tråd hvor man kan dele TV-programmer, filmer og videosnutter om kunst og kunstnere.

Jeg begynner med et klipp fra filmen “Pollock” (2000). Jackson Pollock spilles av Ed Harris, som også har regissert filmen.

I denne scenen har Pollock fått i oppdrag fra Peggy Guggenheim å male et stort bilde til hennes hjem. Jeg syns Ed Harris gjør en overbevisende jobb som maler. Han bruker hele kroppen, nesten som en danser, slik jeg har inntrykk av at Pollock gjorde. Dette må være en av de beste malerscenene gjort av en skuespiller. Musikken og belysningen er også viktig. I intervjuer i forbindelse med filmen fortalte Harris at han har et atelier og maler selv, noe som kan forklare tryggheten han behandler lerreter, pensler, maling og malingtuber med. Bakomfilmen viser også at han mottar råd fra noen.

(Siden dette er film er tidsrammen selsagt juks. Noe av malingen har tydelig tørket før den blir malt over, mens noe blir malt vått i vått. Mange lerreter er nok brukt. Men sånn er jo filmmagien.)

I scenen ser vi også Marcia Gay Harden, som vant en Oscar for sin rolle som Pollocks kone Lee Krasner.

https://www.youtube.com/watch?v=8lvUr5ZtSjM
(Varighet: 04.51)

“Pollock” på imdb:
https://www.imdb.com/title/tt0183659/?ref_=nv_sr_srsg_0

Minneverdig sitat fra filmen: Journalist: “How do you know when a picture is finished?” Pollock: “How do you know when you’re done making love?”

Stikkord:
Action-painting: https://en.wikipedia.org/wiki/Action_painting
Abstrakt ekspresjonisme: https://en.wikipedia.org/wiki/Abstract_expressionism

4 Likes

Anbefaler denne filmen som handler om vennskapet mellom kunstneren Alberto Giacometti og forfatteren James Lord.

1 Like

Gerhard Richter regnes som en av de viktigste kunstnerne i nyere tid. Han ble født i 1932 og flyktet fra Øst-Tyskland til Vest-Tyskland like før muren ble bygget. Utdanningssystemet i Vest-Tyskland var annerledes enn han var vant med, han var den eneste som møtte opp på kunstakademiet kl. 08.

Han malte fra fotografier og kalte retningen han og noen likesinnede arbeidet med “kapitalistisk realisme”, i motsetning til “sosialistisk realisme” som var vanlig i øst. Det hadde med reklame å gjøre og hvordan vi forholder oss til bilder i media. Så begynte han med abstrakte bilder også. Det var i utgangspunktet ikke en lønnsom forandring, men det skulle forandre seg.

Jeg liker at kunstnere selv tjener penger på kunsten sin mens de lever, ikke bare arvingene og samlere, auksjonshus og gallerier. På dette nivået er prisene astronomiske, og Richter er mangemilliardær.

Denne dokumentaren ble laget i forbindelse med Richters soloutstilling i Tate Modern i London i 2011. Den gir en kort, men god oversikt over kunstnerens utvikling, fra det fotorealistiske til det abstrakte. Vi får se kunstneren i arbeid, en ung sønn, hans nåværende kone, en av assistente hans, hans studioer, monteringen av utstillingen og et intervju med ham gjort av sjefen for Tate, Nicholas Serota. Intervjuet er på engelsk og Richter må lete etter ordene nå og da, men svarene er interessante. Som når han blir spurt om hvordan han vet når de store abstraskte bildene er ferdige.

https://www.youtube.com/watch?v=ExfNJDh4K1g

Varighet 21:58

4 Likes

Den fantastiske museumsscenen fra Art Institute of Chicago, fra filmen “Ferris Buellers Day Off” (1986).
https://www.youtube.com/watch?v=mFY9ace2t4s
Varighet: 01:54

Daido Moriyama og Hiroshi Sugimoto kunne ikke vært mer forskjellige som fotografer. Moriyama er opptatt av kjappe øyeblikksbilder av byliv og bruker små kompaktkameraer, og jobber særlig med fotobøker, mens Sugimoto, som også er arkitekt, tenker konsepter og bruker storformatkameraer til å fotografere arkitektur, objekter, museumstablåer og natur og lar dem ofte registrere timesvis av lys. I en av seriene sine lar han fotoapparatet fokusere forbi uendelig.

Jeg liker slike ytterpunkter i kunstneriske uttrykk, slike spenn.

Et portrett av Daido Moriyama (f. 1938), laget av Tate Modern i 2012:
https://www.youtube.com/watch?v=foWAs3V_lkg
Varighet: 11:21

Sitat: “I have always felt that the world is an erotic place.”


Løshund, 1971

Et intervju med Hiroshi Sugimoto (f. 1948), laget av danske Louisiana. Det vektlegger de minimalistiske sjølandskapene/sjøskapene som Sugimoto er mest kjent for:
https://www.youtube.com/watch?v=JWh4t67e5GM
Varighet: 13:10


Caribbean sea, Jamaica, 1980

Videoproduksjonene alene er en studie verdt. De passer til kunstnerne. Portrettet av Moriyama er tatt med håndholdt kamera blant menneske- og reklamemylderet. Selv rotet på kontoret hans får en slags betydning i forhold til bildene hans. Til slutt er han belyst bare av et skilt ute i bynatta. Portrettet av Sugimoto er langsomt, velkomponert, mediterende. Rolig som kunstneren selv. Når han forteller at han brukte tre år på å følge vannet fra fjellet til havet, og ti år på å forfine mørkeromsteknikken i sjøskapene, underbygges det av det ryddige og tålmodige i produksjonen. Lydbildet er poengtert i begge portrettene, men kanskje særlig i portrettet av Sugimoto, med en minimalistisk og repetativ musikk som bringer tankene mot øst.

5 Likes