Kunst podcast

Noen som kan anbefale noen gode kunst podcaster?

Dette er noen av de jeg lytter til semijevnlig:

7 Likes

Ser at denne ikke fikk noe særlig oppmerksomhet, men kan fortsatt anbefale alle disse. Særlig Talk Art syntes jeg har mange gode episoder. Likte særlig godt episoden med Paul McCarthy (han som har laget den rød nissen på vei opp til Ekebergparken og en skulptur utenfor Astrup Fearnely) og Rachel Whiteread (Astrup Fearnley Museet har flere arbeider og hun har en utendørsskulptur i Norge som de snakker om).

6 Likes

Freakonomics utforsker kunstverden. Kan absolutt anbefales!

9 Likes

Enig, veldig kul serie!

Podcast med Nikolai Torgersen som gjest i 4 episoder Spotify

2 Likes

Brukte søndagen på å høre alle de 3 delene av denne podcasten. Tar for seg mye godt innen det økonomiske av kustverdenen; makt, prissetting, tilbud og etterspørsel, flipping, kunst som investering, nft mm. Virkelig interessant og lærerrikt. Takk for deling.

1 Like

Begynte i går å høre på Kunstpraten. Selv om flere av navnene er ukjent for meg, er det interessant å høre de snakke om temaene de tar opp. Episodene er relativt korte og konkrete, som jeg også synes er greit. Verdt en lytt😊

3 Likes

Takk!

Har lyttet til flere, og det anbefales.

Og gøy hvordan de har med personer som dekker yttersidene av “kunstmarkedet”.

Alt fra Kagge, som ekte samler og en veldig interessant episode.

Til Maria Pasenau som i mine øyne er en ekte kunstner og lever for å skape og uttrykke!

Videre til businessdama Nora Nesheim som tenker mer (kun?) fra et business ståsted og uttaler seg litt uheldig til tider, men gutser på videre og taler fritt om business strategi.

Gøy å lytte til flere stemmer på spekteret, relativt ufiltrert, så takk for deling :slightly_smiling_face:

3 Likes

Ikke en egen podkast, men denne episoden av Oppdatert (NRK) var interessant/spennende.
Kanskje en jobb for «:mag:Kunstveggens detektivtråd»…?

2 Likes

NRK TV – Da Vinci-mysteriet Den er også på dokumentar på NRK, anbefales veldig :+1:

2 Likes

Veldig god episode der Johs Baer (en av verdens største kunstrådgivere) snakker med Jerry Saltz (en av verdens viktigste kritikere) har en morsom samtale.

1 Like

Jeg hopper mye inn og ut av podcasten New Models, men hver gang jeg hører en episode får jeg en fornyet kjærlighet for den. Tre Berlin baserte kunstnere diskuterer kunst og ideer med andre kunstnere og kunnskapsrike mennesker. Dette er en kunstpodcast for de som ønsker å lære om kunst og ideene som er med på å forme kunsten. Den er mindre sær enn det høres ut som. Prøv en episode, f.eks. Den siste med Cory Doctorow.

3 Likes

For de som er interessert i kunstsladder kan jeg anbefale Art Smack med Jerry Gogosian. Den er basert på en instagramkontoen Jerrygogosian (ordspill på Larry Gagosian, grunnleggeren av verdens største galleri), og de snakker løst og fast om det som foregår i kunstverden. Det er Hilde Lynn som står bak kontone og podcasten og en fun fact om henne er at hun gikk på Strykejernet i Oslo for mange år siden.

Anbefales for de som vil få med seg sladder og drama fra kunstverden.

6 Likes