Kunst som investering: Kunstnere

Kunst som investering: Kunstnere


Det er mange grunner til å kjøpe kunst. De fleste gjør det nok for det estetiske, for å ha noe fint på veggen. Det er derimot mange som ser på kunst som en langsiktig investering. Og det er ikke så rart siden kunst noen ganger kan mangedoble seg i verdi på få år! Kunstmarkedet har faktisk gjort det bedre en det globale aksjemarkedet de siste årene i avkastning.

“95 prosent av det du får kjøpt på Høstutstillingen er trolig ikke verdt noenting om 10 år.”

Lær kunsten å investere i kunst

Sitatet er hentet fra forretningsmannen Trygve Hegnar, og det tror jeg det er noe rett i. Kjøp og salg av kunst er som å kjøpe og selge aksjer eller å kjøpe leilighet i Oslo. Det er et marked og det er etterspørselen som styrer prisene. Hvor mye folk er villige til å betale for kunsten.

I dag er det allerede veldig mye kunst på markedet, og det blir mer hele tiden. For at kunsten skal stige i verdi må det være noen som er villige til å kjøpe kunsten. Det er derfor ikke all kunst som kommer til å stige så mye i verdi de neste årene fordi det er så mye annet å velge mellom.

Det som er spørsmålet er hva som vil stige i verdi.

Jeg tar utgangspunkt i at det er noen kunstnere som kan være “sikre bet” fremover når man velger å bruke mye penger på kunst.

Dette er starten på en liste. Kom gjerne med innspill og meninger. :slight_smile:


ELDRE KUNST:
I.C. Dahl
Thomas Fearnley
Peder Balke
Chr. Krogh
Frits Thaulow
Harald Sohlberg
A. Tidemand
Hans Fr. Gude
Chr. Skredsvig
Th. Kittelsen
Erik Werenskiold


MODERNE KUNST:
Johns Rian
Arne Ekeland
Gunnar S. Gundersen
Reidar Aulie
Anna Eva Bergman
Jakob Weidemann
Kai Fjell


SAMTIDSKUNSTNERE:
Bjarne Melgaard
Sverre Koren Bjertnæs
Steinar Jakobsen
Gardar Eide Einarsson
Morten Viskum
Pushwagner (før år 2000)
Anne Karin Furunes
Håkon Bleken
Håkon Gullvåg


NYE KUNSTNERE: (spennende å følge med på)
Mohammed Fadlabi
Cecilia Jiménez
Ojeda
Javier Barrios
Kristian Skylstad
Arild Tveito
Tora Dalseng
Ann Cathrin November Høibo
Sara Korsøj Christensen

3 Likes

Spennende innlegg og fin liste, selv tror jeg nok mange av navnene på listen din dessverre også vil være “borte” om 20 år… Men hvor er E. Munch? :slight_smile:

Du nevner aksjemarkedet innledningsvis, Oslo Børs ble etablert i 1819, men fortsatt har selskapene en “lav” snittalder, dvs. selskapene går konkurs og forsvinner, eller tas av børs, det samme skjer nok også mtp verdi for 99% av alle kunstnere:

Hvis en er opptatt av kunst kun for investering (noe jeg fraråder), så ville jeg også sett på internasjonale navn som Warhol, Haring etc. som jeg tror vil fortsette å være en “trygg” investering også de neste 100 årene

Bra observert! Glemte Edvard Munch… :sweat_smile:

Jeg skal ikke utelukke at noen av navnene forsvinner, men akkurat i dag så er de ganske spennende å følge med på. I hvert fall blant norske kunstnere.

Spennende tall du viser til! Jeg tok med et sitat om at 95 % av den kunsten som selges i dag ikke er verdt noe om 10 år. Det samsvarer jo ganske med statistikken du viser til.

Når jeg ser på de store selskapene på Oslo børs så har de holdt på i rundt 100 år. (Norsk Hydro, Hafslund)
Det er nok slik også med de store norske kunstnerne.

Jeg ser at jeg burde kalt tråden for “Norske kunstnere”, men er helt enig med deg om at man burde seg på internasjonale navn om man vurderer kunst som en investering.

Personlig kjøper jeg bare kunst som jeg liker, men det er alltid gøy om kunsten stiger i verdi :relaxed:

1 Like

Flere norske navn i div stadier

Mathias Faldbakken
Fredrik Værslev
Ida Ekblad
Tiril Hasselknippe
Bjarne Bare
Marianne Hurum
Torbjørn Rødland
Martin Schreiner
Bertil Greging
Jan Groth
Yngve Holen
Aase Texmon Rygh
Leonard Richard
Tom Sandberg

3 Likes

Da vi snakker om kunst som investering, kan du vise til priseksempler på noen av disse kunstnerne?

Har ikke noe priseksempler på disse, men alle er i gode gallerier og vises jevnlig i utlandet, både av norske gallerier og utenlandske. Trenger ikke noe priseksempler da dette er alle kunstnere som ar potensiale til å gå mye lenger enn det de er i dag. Så og si ingen av disse har noe til 2 000 kr, og skal du ha noe originalt må du kjapt opp på 30 000 ++

Skal jeg lage toppliste over de jeg har mest tro på i norsk samtidskunst må det bli denne gjengen:

Melgaard
Faldbakken
Ekblad
Holen

Jeg har ingen problem med å godta at de er anerkjent, men det gjør ikke noe automatisk til en god investering. La oss si at jeg kjøper en av skulpturene til Tiril Hasselknippe, hvor stor sannsynlighet er det for at jeg får solgt det videre med fortjeneste eller i hvertfall få pengene tilbake? Hvem vil ha noe slik i hjemmet sitt, hvem har anledning til å ha noe slikt?

1 Like

Er du sikker på at du driver galleri @azidops? Gallerister pleier ofte å argumentere for å ha de rareste ting hjemme, men du sliter med Hasselknippe? Jeg hadde ikke hatt noe imot å hatt hva som helst av det hjemme. Kan hende jeg må ommøblere litt, men det er en liten pris å betale. Og om jeg tror det er en god investering? Ja, definitivt.

1 Like

Jeg prøvde å holde meg saklig Ronny, men i kjent stil tyr du til usakligheter og personangrep når du slipper opp for argumenter.

Denne tråden handler om kunst som investering, ikke hva man personlig mener er bra kunst. Da er det helt relevant å spørre om priseksempler og salg på privatmarkedet. At du lar deg provosere av at jeg spør om hvem som vil ha en Hasselknippe hjemme forteller meg at du ikke forstod spørsmålet.

Nå kjenner jeg ikke til salgshistorikk blant dem du nevnte og ei heller om det finnes et privatmarked for disse kunstnerne. Hvis den listen er basert på hvem du synes er flinke kunstnere men hvis det kun kan begrunnes med spådommer om framtidig kunstnerskap og ikke har støtte i salgshistorikk så passer det ikke inn under denne tråden. Jeg imøteser gjerne informasjon som forteller hvorfor nettopp disse er gode kunstinvesteringer

2 Likes

Etter å ha googlet kan jeg si meg enig, forøvrig ville jeg heller hatt en “brukt” gråstein på gulvet i stua :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Jeg synes flere av verkene til Hasselknippe var veldig stilige, takk for tipset @Ronny!

2 Likes

Synes også mange av dem var fine. Måtte jo sørget for at de ikke sklei over ende og drepte bikkja eller en av ungene, men fine :slight_smile:

Mener Azi at hvis noe skal være en god investering så må det være potensielt allemannseie?

2 Likes

Jeg mener at det må være et reelt ettermarked. Om det er blant et lukket miljø blant fiffen på Frogner eller blant flippere i Fyllingsdalen er ikke så viktig, men skal man snakke om investering (da leser jeg penger) så må det være mulig å få solgt det.

4 Likes

Det er selvfølgelig prinsipielt helt riktig! Jeg visste ikke at du hadde slik ettermarkedinformasjon om akkurat denne kunstneren.

1 Like

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente med det siste, men det er altså det jeg etterspør om de nevnte kunstnerne. Jeg påstår ingenting hverken den ene eller andre veien.

Det går bra, jeg bare tolket dine opprinnelige spørsmål dit hen at du uttalte deg om denne kunstneren spesielt “Hvem vil ha noe slik i hjemmet sitt, hvem har anledning til å ha noe slikt?” og ikke generelt.

Av nysgjerrighet, hvordan mener du ettermarkedet er for de kunstnerne du selger i galleriet ditt? Foruten dolk og Sandra tror jeg det er svært dårlige investeringer.

1 Like

7 Likes

Ser ut som at du sliter med ordet investering azi. Er det smart å investere i gull fordi du vet at en gang har det blitt solgt billig og en annen gang dyrere?

Du investerer i noe fordi du tror det skal øke i verdi på sikt. Hasselknippe tror jeg kommer til å øke i verdi på grunn av den oppmerksomheten hun får rundt i verden. Hvis man ser på CVen hennes ser man at hun gikk ut av kunsthøyskolen i 2013 og har gjort utrolig mange store prosjekter siden den gang. Vestfossen gav henne en egen utstilling året etter at hun var ferdig, som kan gi en optimistisk pekepinn. Verkene hennes kommer aldri til å selges på Finn, slik som det du selger, så det er nok vanskelig å vite om de går for mer i annenhåndsmarkedet. Men hadde ikke vært redd for pengene mine om jeg hadde kjøpt noe fra en av listene mine over.

1 Like

Gi slipp på Hasselknippe, hun ble bare tatt som et eksempel i fra listen din. Jeg har ikke meninger for eller imot henne generelt.

Ellers argumenterer du greit mtp utstillingshistorikk og galleri-interesse så det kan godt hende at du tar rett ang. henne. Problemet er den samme som i gatekunsttråden, hva er en god investering? Vil de på listen din være interessant om 5-10 år? Vil samlere kunne selge for mer enn investert? Hvor lett blir det å selge? Det er helt umulig å spå, men det er absolutt interessant å vite salgshistorikk når dette temaet skal diskuteres.

Det som hadde vært interessant er å trekke fram hotshots fra 90-tallet og se hvordan det går med dem i dag. Det gir en bedre pekepinn på hva som kan tåle tidens tann enn synsing om kunsthøyskolen og framtidige utstillinger. Det virker som investering betyr noe annet innenfor kunst enn det gjør i alle andre bransjer.

1 Like