Kunst som investering til folkelige priser

Jeg er veldig imponert over kunnskapsnivået til folk i dette forumet. Jeg har vært passiv medlem en stund, men etter å ha sett tråden “Hva burde jeg investere i?”, tenkte jeg det ville vært greit med et emne som omhandler kunstverk som investeringsobjekt til noe lavere utgangspriser.

Jeg har et budsjett på 20 000. Jeg har lagt merke til “billig kunst”-tråden, men jeg savnet investeringsperspektivene.

Jeg anser dette som en langtidsinvestering (3-10år), og jeg forventer ikke at noen har fasit - men heller et utgangspunkt for en relativt ny samler.

Er det noen som har noen forslag til hva som er “hot” og hva man burde styre unna? Jeg er åpen for trykk og orginalverk.

Hva med 1 trykk fra Mehdi Ghadyanloo?

http://howardgriffingallery.com/artists/mehdi-ghadyanloo/

Og 1 svært trykk av Bertil Greging fra Osloprinthouse.com (jeg er ikke helt objektiv her ;))

1 Like

Med økningen av populariteten til Sandra Chevrier og Conor Harrington, så tror jeg de er safe, men som du sier. Ingen fasit.

Jeg liker nå veldig godt Magnus Gjøen og kjøpt inn litt av han. God investering? Har ikke peiling, men gir meg mye glede selvom :slight_smile:

2 Likes

Kjøp noe originalt og kjøp fra et galleri. Et galleri kan hjelpe deg med å finne noe du liker og hvis du tror på galleriet vil de jobbe med kunstneren fremover (så lenge de representerer han/hun).

En kunstner jeg jobber med som du kan få et fantastisk verk for i den prisklassen er Sindre Braathen. Han er med på utstillingen min BLAUM KNAST som står til 17. Desember.

Vil du ha noe av en som er litt mer etablert ville jeg sett på noe på papir. Papir er generelt billigere enn lerret så du kan kjapt få “mer verk” for pengene.

Vil anbefale Eelus. Kreativ kunstner med god prisøkning:

Eelus, Raven Haired Gambia

Ikke helt objektiv siden jeg selger noe Eelus, men du trenger ikke kjøpe hos oss for å finne bra eksemplar. Mye bra nytt fra nye Eelus utstillinger, og også mye bra brukt på Ebay.

1 Like

Takk, mange gode forslag!

Jeg ser at det er en del Pushwagner i den prisregionen, er de trykkene bare å styre unna?

Føler sterkt at det er en Pushwagner-boble, uten at jeg har stor innsikt i hva kostpriser og tidligere kunsttrender. Virker som Fineart konstant priser trykkene sine for høyt, for å fremme eksklusivitet, og det påvirker “second-hand”-markedet.

Jeg har sett en del på Hua Tunan, virker det som en god investering?

Hvis du går for Push ville jeg anbefale silketrykkene fra 1980, en dag i familien manns liv :slight_smile:

3 Likes

Kjøp print av Sandra Chevrier, Conor Harrington eller Mehdi Ghadyanloo. Alle har et stort utvalg under 20k. Ellers har de rette Dolk motivene fortsatt vekstpotensiale. Går du for lerret er AFK fortsatt rimelig priset. Her er jeg naturligvis ikke helt upartisk ettersom Gategalleriet formidler AFK, men hands down blant de aller beste investeringer jeg har gjort etter hva jeg har blitt tilbudt for de lerreter jeg selv har kjøpt.

1 Like

All investering i kunst, spesielt rimelig kunst, handler om timing. Jo billigere kunst desto vanskeligere å treffe. Slik som jeg ser det, nesten ren bingo. Det er en meget god grunn til at den første regelen i kunstsamling er å kjøpe det du liker.

13 Likes

Satse på populære kunstnere som slippes fra galleri osv og håpe du er en av de heldige ved release. Whatson, sandra kan være gode kjøp hvis du får de til kost. usikker på om de holder verdien i det lange perspektivet, men i noen år kan de ha en OK prisstigning tenker jeg.

Ch kan også holde seg godt i verdi, og stiger veldig for tiden. Noen trykk er fremdeles mulig å få billig, disse kan blir mer verd om populariteten forsetter å stige slik at de populære trykkene blir mer utilgjengelige. Hvis det kommer noen nye trykk her kan det også være verd et forsøk.

Henrik uldalen slipper noen håndmalte orginaler innimellom til veldig OK priser. Med 300k følgere er han også veldig interessant. Litt varierende kvalitet på disse men mye bra!

Invader kommer muligens med noe snart etter hva jeg har hørt, dette kan også være en OK investering.

Ellers er det bare å følge med, tror ikke du skal regne med å bli rik på en investering til under 20.000,- men er jo kjekt å se at en har gjort noen gode kjøp:)

1 Like