Kunstanalyse - Dolk

Har tenkt på dette lenge, men ikke fått ut fingeren. Nå som jeg er så godt i gang med chatspamen her så er det like greit å få det gjort først som sist :slight_smile:

Dette forumet trenger analyse-tråder! For vanlige menige som meg selv ville det vært fantastisk å høre folks meninger rundt bildene man har selv på veggen hjemme og bilder som man ellers liker. Ingen synspunkter er for dumme og forhåpentligvis kan man få en diskusjon rundt ulike bilder. Jeg tror dette vil øke interessen og tiltrekke seg flere brukere. Jeg tenker at man kunne laget en tråd for hver kunstner og gå gjennom motivene i produksjonen om folk har tid og lyst til å bidra

Jeg starter med en av mine Dolk-favoritter. Jeg har en gul Dolk vandal hengende over TV`en hjemme. Betydningen av bildet tror jeg er uavhengig av farge på bakgrunnen i dette tilfellet, den kom opprinnelig i hvit, gul og blå.Jeg har ingen kunstutdanning what so ever og har ikke utført mer kunstanalyse enn det som var absolutt nødvendig for å bestå norskfaget på videregående i det gode gamle nittitallet. Så vis overbærenhet godtfolk :slight_smile:

Bildet viser en gutt med et halstørkle over nedre del av ansiktet. Halstørkleet har motivet til det norske flagget. Gutten har et åpent blikk rett mot seeren, den venstre delen av ansiktet er skyggelagt fra øyet og ut. Han ser ut til aldersmessig å være i overgangen småbarn/ tidlig ungdom. Gutten er lys i huden og selv om håret er mørkt/skyggelagt får jeg inntrykk av at han er av norsk eller ihvertfall europeisk opprinnelse. Armene er foldet på ryggen og han er kledd i en hvit skjorte med oppbrettede armer til albuenivå.

Det første som slår meg i ansiktet med bildet er det norske flagget som til forskjell fra den mer fargeløse gutten er veldig fremtredende i bildet. Med dette oppfatter jeg at flagget har en mye større betydning enn gutten bak, det vil si at selve personen kanskje like gjerne kunne vært en eldre eller yngre gutt, jente, mann eller kvinne. I og med at halstørkleet dekker en del av ansiktet og gjør gutten vanskelig identifiserbar tror jeg Dolk her ønsker å formidle en person (i dette tilfellet en gutt) med europeisk opprinnelse som gjemmer seg bak det norske flagget. Det at tørkleet skjuler en del av ansiktet gjør at man kan trekke koblinger til personer som begår kriminelle handlinger som ikke ønsker å bli gjenkjent. Hvite skjorter brukes ofte av ytterliggående fascistiske grupperinger. Armene er foldet på ryggen som i militær “hvilestilling”.

Jeg tror bildet symboliserer at selv Norge utvikler kriminelle. Det fins også her folk som gjemmer seg i verdens beste velferdsland som er villige til å gå til krig og utføre ekstreme ytterliggående handlinger for ting de tror på. Siden bildet kommer ut i 2014, nesten 3 år etter at en etnisk norsk mann gjennomfører ett nasjonalistisk motivert terrorangrep på Utøya, tror jeg Dolk prøver å si oss at selv Norge fostrer drapsmenn og terrorister. Og samtidig stiller spørsmålstegn til vår rett til å dømme mennesker med andre farger på skjerf rundt halsen

8 Likes

Godt initiativ!
Har selv ikke gjort meg noen tanker om akkurat dette trykket, men alltid lærerikt med slike diskusjoner.
Blir spennende å høre hva andre tenker og hvilke andre trykk/kunstnere som er neste ut.

1 Like

Har tolket det som et lite selvportrett. En vandal som tilslutt ble beskyttet av den norske stat/kommune. Noe i den duren.
En av mine favoritter ihvertfall

4 Likes

Må få høre hva du har tenkt da😊

Selvportrett er jo en ide. Graffitty er jo betraktet som en vandalisme. I tillegg tok jo staten til slutt på en måte vare på Dolk feks ved å la han tegne på fengselsmurer samt bevare noen av verkene hans i Bergen. Men hvorfor tegner han seg selv som en gutt? Og hvorfor har han hvit skjorte og armene på ryggen?

1 Like


(Bilde lånt fra KV)

I lys av Dronningens bortfall, ble dette bilde litt aktuelt igjen. Nå kan Charles bytte ut BK kronen med Sankt Edwards krone.

15 Likes

Jeg fikk med ett lyst på BK-Trykket…

3 Likes