Kunståret 2019: hva ønsker du å investere i dette året?

En kunstner?
En original?
Et spesifikt trykk?
En utstilling? Flere utstillinger?
Gallerier eller museer som skal besøkes?
Kunstmesser?
Noe annet kunstrelatert?
Ta det dønn rolig på kunstfronten?

Selv har jeg et mål om å få med meg en kunstmesse. Hvilken bør det bli?

Ellers har jeg et enkelt mål om å lete etter noe nytt og spennende. Helst innebærer dette å oppdage en vilt ukjent kunstner før galleriet priser vedkommende til flerfoldige store lapper, og beskriver vedkommende som «fremtiden» og «billig» i samme setning.
Det er jeg lei av.

På den andre siden er jeg fortsatt på utkikk etter JR’s trykk: Ladj Ly (ed. 250).

Konklusjon: jeg skal investere tid. Så får tiden vise resten.

Hva ønsker du å investere i dette året?

5 Likes

Det krever at du stoler på deg selv og kjøper det du liker uten å ta på deg investeringshatten. Det er nesten helt umulig å si hvem slår igjennom før de faktisk gjør det og de jeg kjenner som har de mest interessante samlingene gjør nettopp dette. Det som går igjen er at mesteparten av det de har ikke har noe videre verdi, men noe har høy verdi som de nesten ikke har betalt noe for.

De fleste ønsker en form for bekreftelse på at andre liker det de liker før de bruker penger på kunst og dermed er det at gallerier satser på dem en form for slik bekreftelse. Et galleri som satser på en de ikke har tro på kaster vekk tid og egne penger.

1 Like

Selv har jeg brukt motsatt strategi. Stort sett bare funnet etablerte kunstnere jeg virkelig liker og så skaffet meg det absolutt beste fra dem jeg hadde råd til. På si har jeg investert i noen «wildcards» som mest sannsynlig koker bort, men…
Ellers ville det bli samlet opp enorme mengder etterhvert.

MEN jeg skjønner deg veldig godt og du vil, gitt nok tid, oppdage noen slike juveler på egenhånd :slight_smile:

2 Likes

Den utstillingen jeg gleder meg mest til er “Sol og vår i januar” på Astrup Fearnley Museet. Det er en utstilling med fokus på 6 unge norske kunstnere, og er et samarbeid med Talent Norge. Kunstnerne som stilles ut er Miriam Hansen, Johanne Hestvold, Anders Holen, Henrik Olai Kaarstein, Mercedes Mühleisen og Constance Tenvik.

Når det kommer til kunstmesser er det lettest å få med seg Chart og Code i København. De er samtidig og er i slutten av August. Det vil jeg si er nybegynner messen da terskelen er ganske lav, men kvaliteten er høy. Evt er det Frieze London. Terskelen er noe høyere, men de beste galleriene i verden viser der. Eller så kan jeg sterkt anbefale gallery week i Berlin. Ikke en messe, men alle de beste galleriene i Berlin åpner samtidig og det skjer masse.

Når det gjelder å finne unge kunstnere så ville jeg sett til galleriene. Finn gallerier som jobber med unge kunstnere. Meld deg også inn i 2020 mange mennesker som er interessert der som kan være med å guide i riktig retning, samt at du får et unikt innblikk i hva som foregår på kunstscenen i Norge.

5 Likes

Jeg vet selvfølgelig at dette er (nesten) umulig. :slight_smile:

@Gard - København er notert!

Tatt responsen i betraktning ligger det an til et spennende år. Kanskje dukker det opp nye usignerte Push, noe tagging og et par superhelter. I cant wait :ok_hand:

2 Likes

Nå har jeg kanskje et litt annet fokus/andre preferanser enn mange her inne, men målet for året er å bruke tid på å se. Ser at preferansene mine gjerne går mot sort-hvitt, abstrakt, natur-preget, enkelt, blandet med mer fargesterke verk. Håper å få til en tur til Oslo hvor jeg kan stikke innom Norske Grafikere og Tegneforbundet.

Har et par kunstnere som jeg ser (mer eller mindre aktivt) etter verk av, feks Hanne Borchgrevink og Louis Masai), så forhåpentligvis blir det mer til veggene derfra!
Kan godt være jeg må spare mer for å kjøpe mindre, noe som nok er bedre for veggplassen!

1 Like

Jeg vil kjøpe så mye som mulig av Keith Haring. Særlig de store, fargesprakende trykkene som Fertility- og Icons-seriene.

2 Likes

@Stormen Don’t we all…

1 Like