Kunståret 2021

Vi begynner å nærme oss 2022 og da er det på tide å se tilbake på hva vi har opplevd, kjøpt, angret på, etc. Hvordan har kunståret 2021 vært for deg?

7 Likes

Nytt hus i April med mye mer veggplass har gjort at det har vært travelt :slight_smile:
9 nye store bilder og 3 små, (også 1 ut etter sjefen ikke var enig med innkjøper):

Ikke mottatt enda:

image

image

UT:

14 Likes

Store mengder flotte slipp, mer en jeg klare gape over. Det ble mest å se på fra sidelinja, men landa fortsatt mye spennende…

Starta rolig på vårparten, med noen forholdsvis “rimelige” (ihvertfall overkommelige) Sebastian Helling og Sindre Braathen. Men med tre Melgaard på rappen litt utpå året ble hele årsbudsjettet slått ut, og tok det så rolig på nytt deretter. Klarte uansett ikke holde meg unna Paul Insects Cosmodela så toppa det hele med den…

Årsfavoritten av nyinnkjøpt var Lightbulbman som jeg har drømt om å eie i mange år…

Fikk egentlig ikke så mye å angre på men det skulle i ettertid vise seg at jeg kom til å angre litt på at jeg ikke slo til på en av Hirsts the Virtues. Etter å ha sett disse live så var det bare en super deal til å være til hva, 25000 på release? Av slippene hans i år så skulle en kanskje trodd det var the Currency en ville angra seg å hoppe på men NFTs har enda ikke fenga meg. Så nei… I tillegg må jeg si jeg angrer jeg meg litt for at jeg ikke gikk for en av de Tracey Emin trykka som var på slipp her i sommer. Jaja, budsjettet var vel uansett sprengt…

Totalt sett ble 2021 et godt kunstår for min del, jeg savner det å dra på store utstillinger, men gleder meg til det som kommer.

12 Likes

Den beste utstillingen jeg så i 2020 var Mamma Andersson hos David Zwirner i New York, og den beste utstillingen jeg så i 2021 var hennes utstilling på Louisiana. Personlig syntes jeg kanskje hun er den beste maleren vi har i dag.

Syntes også Ida Ekblad sin utstilling på Kunstnernes Hus fortjener applaus :clap:t3:

Skulle ta det med ro på kjøpe kunst fronten, men det gikk ikke etter planen. Har blitt 17 nye verk i år, og kan fort ryke på noen fler før året er omme. Åtte av de er kunstnere jeg ikke har i samlingen fra før av og god blanding av edisjonen, malerier, skulpturer, foto og noen ting midt i mellom. Tror ikke jeg har delt denne før

Ida Ekblad - A Vast Hologram, 2019

21 Likes

Å oppsummere dette kunståret blir ikke lett :rofl: vært ganske galskap egentlig. Handlingsregelen har blitt brutt mange ganger, og alt jeg har lovet både meg selv og conan å selge, har det på mystisk vis ikke blitt tid til å styre med… host Etter å ha vært kunstinteressert og spesielt streetart i mange år, var det først i år jeg fant dette forumet.

O store lykke det har vært å finne likesinnede og så utrolig hyggelige, sympatiske, morsomme, likefremme og gode mennesker samlet under et tak med en felles interesse! Fått mange nye kunstvenner i løpet av året, rett og slett har KV fyllt et lite tomrom i livet, endelig noen å dele dette med!

Sånn kunstmessig har året i store trekk dreid seg om å jakte frem missing pieces i AFK samlingen, samt å bygge pejac samlingen. De begge er nå nesten komplette ift hva jeg har ønsket meg over laaaang tid, og kan takke medlemmer her inne for hjelp til å realisere de fleste. Utover det har det blitt mange andre fine oppdagelser og kjøp også😊

Tusen takk KV for et deilig fristed hvor denne hobbyen kan dyrkes, og dere medlemmer som har hjulpet til med å finne og selge meg flere unicorns! :heart:

24 Likes

Husk at i det øyeblikket samlingen blir komplett, er du ikke en samler lenger - kun en eier :wink:

Forøvrig veldig hyggelig å møte deg :blush:

Lykke til videre med kunstsamlingen.

12 Likes

Takk i like måte Toris, vært spennende å følge med på aktiviteten din også! Har ledd godt mer enn en gang av dine kommentarer, kanskje spesielt popcorn øyeblikk i div diskusjoner med andre medlemmer her inne :rofl:

Men erfaringen så langt er at jeg blir nok aldri en eier, når det ene behovet blir dekket, dukker det opp en ny kløe et annet sted bare :rofl:

6 Likes

Hei, hvem har laget det ballerina bildet ?

Hei, det er Rino Larsen.

Dagens 2 bilder av Frode Sandbech i glass og ramme

6 Likes

Jeg har opplev å få kunstinteressen tilbake igjen etter et par år ute av det.

Etter å ha funnet dette forumet er også horisonten utvidet og flere kunstnere er nå på veggen enn før.
M.Whatson består, Dolk, Hama og Banksy (welcome mat) har kommet inn, og så drømmer vi om å få Pejac og Pøbel inn neste år.

Så 2021 har gått, 2022 blir rått, jeg ønsker dere alt godt!

10 Likes

Mitt kunstår har vært berikende vil jeg si. Lærer og oppdager stadig noe nytt. Det kanskje mest spennende for min del var mitt første kjøp av videokunst. Liker tanken på å ha kunsten med seg i lommen. Man kan ikke ta med seg skulpturer eller malerier overalt, men har du en digital videofil kan du bruke enhver skjerm eller projektor til å fremvise kunsten hvor som helst. Kan eksempelvis være på et konferansehotell i Stavanger og fremdeles ha kunst fra min samling blåst opp over en hel vegg.

5 Likes

Ambisjonen om et kunst-kjøpe-fritt år funka dårlig. Nok en gang.

Blant annet veldig fornøyd med disse: edisjon av Frida Orupabo (u.t), foto av Nan Goldin (Apocalyptic Sky over Manhattan, NYC, 2001) og Linn Pedersens Solaris.

Også veldig fornøyd med dette lerretet av Fredrik Værslev.

Allikevel er det tur innom Kaviar Factory i Henningsvær, Pøbeljakt i Lofoten og noen sinnsykt fine dager hos KV-medlem i Brønnøysund som topper min «kunståret 2021» liste.

(alt nordpå er jo kunst i seg selv)

Ambisjonen for 2022 er å ikke kjøpe kunst. Iallfall ikke i januar.

13 Likes

Kjøpte nytt hus i fjor, men det er først i år det har blitt gjort en del innkjøp for å pryde veggene med verk fra Pushwagner, Bjarne Melgaard, Sverre Bjertnæs, Richard Mortensen og Frode Sandbech. Legger ved et par bilder:

14 Likes