Kunster som trenger tips og råd

Hei alle på kunstveggen :slight_smile:
Jeg er kunstner og gatekunstner som etter hvert har begynt å selge kunst og tar mer oppdrag, noe som jeg synes er veldig kjekt!

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å svare meg på noen spørsmål som jeg gjerne lurer litt på i forhold til hvordan visse regler fungerer i forhold til serigrafi (silketrykk), hva menes egentlig med AP, og HF (hand finished).

Som litt ny kusnter og er “ny gamet” kan man bli litt overveldet over all informasjon som kan forekomme, hva man skal og ikke forholdet seg til når man skal lage og selge opplag på sikt.
Så her kommer noen spørsmål til dere :slight_smile:

1. Hva er det beste begrepet for beskrivelse av AP (Artist proof)?

F.eks si jeg har et opplag på 30 og tar 5 til side fra serien til meg selv, som ikke selges men ment for fremtidig gaver til nære og kjære eller annet, er det slik at det er derfor kunstnere skal signeres med AP i tillegg da?
Det er slik jeg har forstått det, men hørt man kan og selge AP om det skulle være aktuelt ved stor etterspørsel for høyere verdi om serien skulle være helt utsolgt og du sitter igjen med noen få igjen.

2.Silketrykk, Opplag og (HF) Handfinish?

Visst man har ett opplag på 30 har jeg forstått at dette er det eneste opplaget på 30, men om man har en del prøvetrykk i tillegg som vil forekomme når man lager silketrykk, er det da lov å selge dette som en ny mindre serie videre da i bruk av HF og ny nummerering?
For visst det er fra samme opplag og lager en ny serie videre bare med HF av prøvetrykkene er det da lov og nummeret dette på nytt?
For hva menes egentlig med HF da? :thinking:
Eller skal man da ta i bruk håndkolorert (1/1) der man selv kan bestemme hvordan man vil legge til mixed media videre i form av dette. Verdien av hvert håndkolorert verk vil og bli satt i høyere pris og kan og nesten bli sett som på samme måte som original om man tar i bruk håndkolert men at man da ikke kan skrive inn serie nummer av prøvetrykkene som er satt til side men skrive i form av (1/1) siden hvert verk er eget og unikt.
For hvordan kan man på best mulig måte bruke riktig begrep og teknikker i form av f.eks prøvetrykk for videre salg?

3. Kunstner som gjør nesten alt selv fra å skape et verk og produsere i form av seriegrafi og opplag, VS kunstner som lager kunst og videre sender til industrielt selskap på bestilling av sine opplag?

Det siste spørsmålet er bare av ren nysgjerrighet og sikkert gøy for de er interessert i kunst generelt.
Men jeg kom over denne siden her Alt du trenger å vite om kunsttrykk før du kjøper | Prikkart der det står at det kan ha betydning om du kjøper silketrykk fra kunstner som er laget fra kunstneren selv, eller der kunstner tar i brukt industrielt selskap for produksjon av sine fremtidige opplag for salg.
For i følge siden kan dette ha en påvirkning på trykkets potensielle investerings-verdi.
Visst man tenker på all tiden kunstneren gjør fra å skape et verk, gjør prosessen selv til ett ferdig resultat, føler dere da dette egentlig spiller en stor rolle eller at dette egentlig ikke har mye betydning?

For selvsagt kan ikke man gjøre alt selv som kunstner der man må ta i bruk bedrifter i blant for produksjon av verk (hvertfall om man er ettertraktet kunstner).
Men om kunstneren virkelig har bruk all sin tid fra å skape et verk til å stå i produksjon og produsere opplaget føler dere dette blir enda mer verdsatt når du kjøper et verk fra kunstner?
Kan jo være en tanke å ha i bakhånd :slight_smile:
Og et liten “kjør mini debatt” for de som er interessert i slike emner som dette :wink:

Tusen takk for alle svar på forhånd og følg meg gjerne på instagram @iamk.b.r for en nærmere titt på kunsten min, eller på Facebook @KBR Art

Mvh

Katrine/ KBR

2 Likes

Skal være ærlig og si jeg ikke gadd å lese alt. Kunstnere oppererer forskjellig. Men er typisk main edition 100stk, så kan det være 10stk som er litt større. Deretter kan det være 10 som er hf(som jeg oppfatter det er det en noe mer eksklusiv utgave som kunstner faktisk har pyntet på etter trykkeprosess) og gjerne 5 som er en spesiell versjon som kalles ett eller annet fancy. AP som du sier både til artist for lagring eller for direkte salg. PP(printers proof) som er ment å gi folk som har bidratt med arbeidet i produksjonen. Ap og pp er vel vanlig å holde til noen prosent av opplaget. Det viktigste i mine øyne er å være mest mulig åpen om hva som faktisk blir trykket. Om det hadde kommet fram at ett utsolgt verk av en kjent kunster plutselig hadde 100 av main, 100 ap og 100pp, så hadde nok kunstneren mistet ganske mange kunder.

2 Likes

Ja enig at det kanskje var litt mye tekst :wink: men trengte å formulere meg litt under spørsmålene, så det kanskje kunne være lettere å forstå.
Er helt enig at man skal være åpen med sitt publikum når det kommer til kunsten man skal selge for potensielle kunder nær fremtid.
Det finnes så mye rart på markedet i dag som man må ha i baktanke, spesielt når man går inn for opplag og regler man må forholde seg til så derfor jeg gjerne trengte litt tips i forhold til dette!
Takk for svar :slight_smile: