Kunstmarkedet COVID-19 effekt?

Ser BNG la ut en ny batch med innrammede sedler i dag, begynner å bli en høy pris på disse (svak krone hjelper jo heller ikke).
Er disse sedlene nummerert slik at man vet hvor eksklusiv de egentlig er, eller kan de på noen måte spores tilbake til Banksy?
Eller kan LAZ i teorien produsere ubegrensede mengder og legge ved et brev om at de kommer fra hans personlige samling?

2 Likes

De som er nummerert (fra opplaget på 50 fra 2004) går vel for nærmere 200K

Edit: Screenprintet “tenners”, de løse har vel aldri vært signert/nummerert?

Kjøpte en billig Banksy-peng på ebay. Den var nok printet rett ut fra printeren på gutterommet. Så er nok mange falske ute og går.

1 Like

Disse finnes det mange av, men som du påpeker så kommer de uten COA og det finnes hauger på hauger med falske. Det finnes en del detaljer i de ekte som gjør at du vil klare med noenlunde sikkerhet å finne ut om du sitter på en falsk en, men jeg er ikke blant de ekspertene som kan dette. Jeg har kun lest meg opp på banksyforumet. Kjøpte en selv for et par år siden fra en sikker kilde, men utover det har jeg ikke noe bevis på at den faktisk er ekte. Men det er ikke så viktig for meg akkurat i denne sammenheng.

Ang hvor mange Laz sitter på er vel heller uvisst. Han kan jo ha kasser av restlager for alt vi vet.

Men uansett. Det er en kul ting å ha :slight_smile:

1 Like

Er vel bare arkene som kommer med PC, ikke enkeltsedler.

Oversikt her.

2 Likes

Noen som tror vi kan se fallende Banksy priser fremover?
Er jo ikke til å stikke under en stol at mange ser på kunst som en investering, og ikke noe man henger på veggen.
Mange har tapt uhorvelig mye penger i det siste, og ønsker gjerne og realisere litt cash, og da havner det vel fort en del kunst ut i markedet… eller hva?

Det er nok stor sannsynlighet for at det kommer til å dumpe ut endel kunst i markedet frem over… men godt mulig etterspørselen allikavel spiser dette opp. Ikke godt å si. Uansett så handles Banksy i pund… og allerede gått svært mye opp i pris for vår del pga kursen vår mot pundet :ok_hand:t4:

Tror ikke vi ser dette umiddelbart. Mange vil sette pengene som dras ut av markedet inn i noe annet - om det blir gull, kunst eller gjemt i madrassen nå i 2020 er umulig å si :slight_smile:

2 Likes

Jeg tror kanskje ikke dere undervurderer hva det er som skjer her. De tenker seg 400 000 arbeidsledige i Norge alene og et Europa som kommer til å være i akutt krise et år fremover. Så skal økonomien komme seg…
Kunstmarkedet kommer til å bli fullstendig rasert.

3 Likes

Jeg tror du snakker om aksjemarkedet. High-end kunstmarked holder seg på samme måte som alt annet physical assets: gull, real estate, kunst.

2 Likes

Sist gang vi traff noe som var en liten fartshump i forhold, finanskrisen, halverte kunstmarkedet seg nesten. Blue-chip og alt.

Men uansett, det betyr ingenting!
Håper alle dere her inne holder dere friske og raske😊

2 Likes

En liten faktasjekk kanskje;

Halvering…?

2 Likes

Det finnes andre estimater enn dette, jeg tror 20% er et altfor lavt et.
Men uansett, kos dere med den diskusjonen og de bekymringene eventuelt😊

Passer jo perfekt at du har tømt lagrene nå da Erik👌

Blir det en ny finanskrise (som ikke er urealistisk) ala 2007/2008 så går nok kunst, klokker, eiendom, aksjer og digital valuta ned 40-60%… Som samler bryr dette meg dog null. In it for the long run :slight_smile:

6 Likes

På ingen måte, synes bare ikke det er viktig…

1 Like

COVID-19 effekten vil være styggere enn det vi så under sist finanskrise. Det vil være naturlig av den grunn å tenke at det også gjør noe med kunstmarkedet. Forskjellen er vel at COVID-19 effekten treffer mye bredere enn sist krise.

“In it for the long run” er kanskje en ønsketenkning fra flere, men de kan bli tvunget til å selge unna samleobjekter for å få endene til å møtes. Personlig tror jeg vi vil være tilbake til nesten normal om en 3-4 uker. Så spørs det da hvor hardt det treffer folks private lommebok.

3 Likes

Prisindeksen for kunst tar to ukers karantene, men så vi vil se over tid at mindre ettertraktede motiver blir «dumpet» på finn, mens kost og beste motivene vil holde seg i pris. Dette kan ikke sammenlignes med tidligere «finanskrise» og mange må nok selge «NOE» avhengig av hvilke forbruk/lån man har. Ila uken blir det sendt ut «hundretusenvis» av permitteringsvarsler, flere husholdninger vil få redusert inntekten med 40% ila to dager og tjener du en del over 600k, så mister du shitload of money… #føkkCorona.

2 Likes

Når jeg skrev innlegget mitt var egentlig spørsmålet om hva som skjer med High End markedet som f.eks Banksy. Her har prisene gått kraftig opp i det siste, og jeg tror dette er bl.a drevet av investorer som har handler kunst som investering. Når vi nå ser folk som Kjos, Trøym, Ulltveit Moe med flere bare i Norge som går fra og være milliardær til og bli minus millionær på relativt kort tid, vil jeg tro det vil bli et press fra kreditorer om at de må kvitte seg med luksus gjenstander. Om de da hiver sin kunst ut på auksjon tror jeg de vil oppnå betydelig lavere priser i dagens marked en hva de gjorde feks for 6 mnd siden.

Men dette kan jo da gi gode kjøps muligheten for de som samler og ikke har økonomiske motiv. :slight_smile: