Kunstmarkedet COVID-19 effekt?

Lærte man noe nytt idag også, takk :slight_smile:
Syntes forøvrig det var rart at eg såpass profesjonelt auksjonshus ikke hadde korrekt tittel…

“Sell, sell, sell!”
“Buy, buy, buy!”
“Sell, sell, sell!”
“Buy, buy, buy!”
“Sell! Buy! Sell!!!”
“Buy…Sell!!”
“Sell!!? Buy!!?”
“Buy?”
“Sell?”

2 Likes

Er det flere her inne som har handlet Banksy verk fra Sothebys?
Eller har dere gått andre veier for å skaffe dem?

Kanskje greit å ta opp denne tråden igjen folkens, hva tenker folk om utviklinga?

Kunst og aksjer virker å gå veldig fint. Folk har spart penger som aldri før, og i store deler av verden har man fått stimuleringspakker som har gjort at folk kan gå ut og handle mer kunst enn tidligere. Veldig spent på hva fremtiden bringer!

2 Likes

Virker som om de lave rentene og stimuleringspakkene (foreløpig) har vunnet over de økonomiske konsekvensene til corona. Klokker, vin, aksjer, kunst etc. har hatt en formidabel vekst siden midten av mars og har vel jevnt over hele linja nådd all time high.

Som en av den gamle skolen er jeg overbevist om at kvalitet alltid vil stige i verdi over lengre tid, men føler kanskje det er litt bobletendenser noen steder nå…

7 Likes

Christies og Sothebys har hatt en nedgang på 25-30% pga Corona, men det kan vel skyldes at de har måttet gå fra ordinære auksjoner og over til online plattform.

Ut i fra enkeltpriser, ser det jo ikke ut som at prisene har gått ned på High-End markedet. Leste for en stund siden at en del trakk seg ut fra fra aksjemarkedet og satte pengene i gull… kanskje noen flytter penger over i kunst også, til aksjemarkedet stabiliserer seg på lengre sikt?

https://www.artprice.com/artmarketinsight/sothebys-and-christies-successful-damage-limitation

2 Likes

Oslo børs er ihvertfall ned 10% siden toppen før korona.

Jeg var en av de som trodde vi kom til å se en større effekt. Men samtidig er det kanskje litt tidlig å si hvordan dette går for mange? Regjeringen er begynt å varsle om nye tiltak. I byen mellom de syv fjell kjøres det nå stenging og strenge reguleringer igjen. Sommerperioden ble stimulert av at folk har hatt feriepenger. Nå kommer høsten. Hvor covid vil herje mer enn hva den har gjort i sommer. Jeg modererer meg litt i forhold til mine spådommer på vårparten… men jeg tror vi går en tøff tid i vente. Dessverre.

1 Like

En annen ting er jo at vi har en historisk svak kronekurs grunnet corona/lav oljepris.
Jeg har inntrykk av at dette fører til at det er attraktivt for kjøpere i Europa/USA og kjøpe i Norge (noe man også har sett her på KV med utlendinger som ønsker MW originaler).

Videre er det jo kjipt for oss her i Norge og kjøpe noe dyrt i utlandet nå, og så styrker kronen seg f.eks kraftig om et år.

Med tanke på diskusjonen om Banksy priser etter siste auksjon kom jeg til og tenke på denne tråden ang Covid-19 sin effekt på High End kunst markedet. (tror vi kan si i ettertid at covid hadde en positiv effekt).

Hva nå med de økonomiske sanksjoner mot Russland. Kan dette ha noe effekt på kunstmarkedet fremover? Er det en del kjøpere som ikke lenger er tilstede på de store auksjonene?

2 Likes

Det er vel egentlig lenge siden Russland var en stormakt (selv om det virker som om Putin ikke skjønner dette selv). De står for en liten andel av verdens økonomi, negativ økonomisk utvikling og befolkningsvekst, samt at rubelen har hatt en elendig utvikling mot dollaren over lang tid…

Skal dog ikke se bort ifra at noen oligarker og eliten kjøper en del kunst (med fellesskapets midler).

At verdensøkonomien (og kunstmarkedet) blir påvirket negativt er ikke rart når det bryter ut en fullskala krig i Europa. Ingen vet utfallet dette vil kunne få på sikt, mange konflikter har tidligere eskalert og hatt fatale dominoeffekter (ek. skuddene i Sarajevt, 9/11 etc).

Dette kommer jo på toppen av at nesten alle markeder har gått i været siden mars 2020 (akjer, krypto, kunst, klokker, boliger etc). S&P500 var nede i 2300 mars 2020 og står nå i 4300. At det kan bli en korreksjon for kunst og andre aktivaklasser hadde ikke overrasket meg (uavhengig av denne invasjonen). Gjør meg derimot ingenting, billigere for de som samler på langt sikt og bryr seg, og flippere og «investorer» brenner seg.

Krysser fingrene for at invasjonen betyr starten på slutten for Putin og at befolkningen i Ukraina slipper mer lidelser. Kunst blir mindre viktig i slike tider…

16 Likes